Gå till innehåll

Uttorkad fisk?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Fattar inte vad som har hänt med min A. olivaceus.

Den har varit i akvariet från 4-5 cm storlek och är nu cirka 25 cm. Den gick i ett 2000 liters som är 3 meter långt.

En dag slutade den bara äta. Den tar INGET foder och i det stora akvariet blev den helt apatisk. Simmade och ställde sig mellan stenen och bara simmade på samma plats. På kvällstid när de fiskarna som sover på de platserna kommer för å lägga sig så simmade den ut i det öppna vattnet och höll sig antingen högst upp i höger hörna eller längst ner i vänster hörna. Ingen annan plats.

 

När den hade hållt på i 1 månads tid tog jag ut den och flyttade den över till karantän. Har därefter medicinerat mot olika typer av mask och är nu inne på att den är tillbaka i en helt "ren" karantän med uv-c och inget annat.

 

Fisken tar fortsatt inget foder men simmar lite mer aktivt runt. Men han verkar lite konstig för han kan ibland simma in i saker/väggen. 

Han reagerar om man tar honom med håv men det är inte svårt å ta honom. Inte som det var när han var ny i akvariet. Då var han omöjlig.

Sista observationerna gjorde i dag och då ser jag lite trasiga fenor men framförallt ser han helt uttorkad ut runt munnen. Ser ut som att över läppen har torkat ut och dragit ihop sig så att man ser tänderna.

 

Vad kan detta bero på? Vad kan man göra? Någon som vet? Kanske någon vet. eller marinbiolog som har en eller annan ide?

 

@Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kan vara kört - svårt att veta men troligtvis något med tarmsystemet. Min erfarenhet - väldigt allmänt (så ta det mer som en tankegång) är att fisk infekterade av interna parasiter ofta äter bra men blir magrare och magrare. Ett undantag är initialfasen (som kan vara lång) vid bukvattensot hos Afrikanska Ciklider. Där stämmer dina iakttagelser bra. De brukar bli mörka dessutom. Dock - har aldrig hört tala om denna sjukdom (som orsakas av flagelater) hos saltvattensfisk även om den främst drabbar fisk med långa tarmsystem (vegetarianer). Detta preparat är effektivt för flagelatinfektion - om det hjälper här eller ens om det är flagelater - ingen aning. Men vad är alternativet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Tror det kan vara kört - svårt att veta men troligtvis något med tarmsystemet. Min erfarenhet - väldigt allmänt (så ta det mer som en tankegång) är att fisk infekterade av interna parasiter ofta äter bra men blir magrare och magrare. Ett undantag är initialfasen (som kan vara lång) vid bukvattensot hos Afrikanska Ciklider. Där stämmer dina iakttagelser bra. De brukar bli mörka dessutom. Dock - har aldrig hört tala om denna sjukdom (som orsakas av flagelater) hos saltvattensfisk även om den främst drabbar fisk med långa tarmsystem (vegetarianer). Detta preparat är effektivt för flagelatinfektion - om det hjälper här eller ens om det är flagelater - ingen aning. Men vad är alternativet.

 

MVH Lasse


Ja det ser inte bättre ut. 

Den åt väldigt bra tidigare och var då tjock och fet. Men nu är det snart över 6 veckor sedan jag såg den ta något foder och den letar in mat i akvarierna. :/ 

Fisken har blivit mörkare och mörkare.. kan marina fiskar få bukvattensot? Hur uppstår det? Smittar det? Vad tror du om det med att den ser uttorkad ut runt munnen?

Testade å dosera ett medel som skall hjälpa mot olika typer av maskar men verkar inte som att det har hjälpt något. Skall se på preparatet men tror som du skriver att det kanske är för sent. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

UPP!

Har i kväll plockat ut en A. fowleri som har gått i akvariet i lite mer än ett år. 

Den har vuxit sig en god bit från 8-10 cm till över 20 cm, har alltid ätit som en häst och är tjock och fet men den har precis som A. olivaceusen som tråden startade med samma "symptom" på att något är fel. 

Den ser uttorkad ut runt munnen (tänderna syns).

Den är mörk i färgen.

Den har fläckar på kroppen (några mörka och några vita partier).

Den har trasiga fenor (både sim och buk).

Den har försämrad aptit och blir mer och mer apatisk.

Den är så pass på att om jag försöker ta den på dagarna så simmar den utav bara H-E.. men på natten sover den nästan vid ytan så då gick det fint å ta den ut.

Har stoppat den i karantän. 

Kör med ett överdimensionerat UV-C (till 2000 liter) på karantänen och skall pröva lite olika typer av foder. Men vad mer kan/bör jag göra? 

Någon mer som har varit med om detta? 

Båda fiskarna i tråden har varit i cirka samma storlek när detta inträffat. 

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lite som min Ramosus.

 

Edit: Slutade komma fram till bl.a. norin, simmar in i allt. 

Jag var helt säker på att han helt enkelt bara blivit blind.

Har inte noterat att munnen blivit ihopdragen och att tänder syns och inga trasiga fenor eller att han simmar uppe vid ytan men i övrigt tycker jag beteende etc stämmer in. 

Kunde klappa honom utan att han försökte sticka, superlätt att fånga med håv, simmade inte ut ur håven när jag skulle släppa i honom i karet igen. 

Kan det vara bukvattensot?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag tror mer på vattnet (tungmetaller). Har du gjort en tritontest?

Vet inte om det är mig du svarar Stig :) 

Så fall så var det ett tag sedan. 

Mitt senaste test var på osmosvatten och det är helt fritt från tungmetaller, ja allt egentligen :D 

 

Såna fall skulle det komma från saltet. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag tror mer på vattnet (tungmetaller). Har du gjort en tritontest?

Hej Stig.

Nej har inte gjort något test på Triton. 

 

Vad tänker du runt tungmetaller? Fisk-förgiftning?

Inga koraller eller andra fiskar ser dåliga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att överskott av flera av de metaller som ingår i våra spårämnen motverkar att fiskarna kan bilda sitt slem.

Och då kan det bli trasiga kanter på fenorna och fläckar på kroppen som inte är täckta av slem. De kan då lätt bli utsatta utsatta för bakterieangrepp och den risken är större genom att du bakteriegöder med kolkälla. En kort artikel här: https://www.thesprucepets.com/fish-slime-coat-1379911 men jag har läst grundligare på någon sjuk salt site.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag har läst att överskott av flera av de metaller som ingår i våra spårämnen motverkar att fiskarna kan bilda sitt slem.

Och då kan det bli trasiga kanter på fenorna och fläckar på kroppen som inte är täckta av slem. De kan då lätt bli utsatta utsatta för bakterieangrepp och den risken är större genom att du bakteriegöder med kolkälla. En kort artikel här: https://www.thesprucepets.com/fish-slime-coat-1379911 men jag har läst grundligare på någon sjuk salt site.


Tack för svar Stig.

Detta kanske är ett steg närmare lösningen känns det som.

Följdfrågor.

När jag tar ut fisken och sätter den i karantän tror du då det är för sent för den? Väldigt enkel å fånga i ett 2000 liters. Vet du om det är någon väg tillbaka från en sådan förgiftning?

Varför blir inte alla fiskarna påverkade?

Doserar kolkälla men bara in i nitratfiltret och ingenting i akvariet. 10 ml på 2000 liter vatten i dygnet. 

 

Har läst på den sidan du länkade till tidigare om en annan sak men inte sett den artikeln. De skriver om något medel man kan använda för att "hjälpa" fiskarna att återställ slemlagret.. vet du vad det är?

Får bli inköp av en ICP test.. är det triton som är mest komplett eller fungerar det lika gott med ATI eller någon annan?

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Dimorb said:

Varför blir inte alla fiskarna påverkade?

Har de två drabbade fiskarna gått längst i akvariet, eller har du andra Acanthurus som gått längre? Om inte, kan Acanthurus vara känsligare för förgiftning än övriga arter?

 

Förutom gifter i vattnet kanske de ätit något olämpligt. Har för mig att både alger och svampar kan ackumulera metaller. 

 

Quote

De skriver om något medel man kan använda för att "hjälpa" fiskarna att återställ slemlagret.. vet du vad det är?

Seachem Stress Guard sägs skydda slemhinnan, men bör inte användas om du har koppar i vattnet.

 

1 hour ago, Dimorb said:

Jag kör med både väteperoxid och aktivt kol. Kan någon av dem hjälp med att ta upp/sönderdela överskott av tungmetaller i akvariet?

Vattenbyte (med bra vatten och salt) är nog det effektivaste alternativet för att bli av med gifter som är lösta i vattnet. Aktivt kol kan ta upp tungmetaller tror jag, vet ej hur effektivt det är. Väteperoxid gör nog ingen nytta för tungmetaller, för mycket kanske snarare irriterar slemhinnan på fisken.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Christian J sa:

Har de två drabbade fiskarna gått längst i akvariet, eller har du andra Acanthurus som gått längre? Om inte, kan Acanthurus vara känsligare för förgiftning än övriga arter?

Nej de har inte gått längst. De har gått lika länge då alla stoppades i samtidigt. Det går många flera acanthurus i akvariet och flera i samma storlek.

 

12 timmar sedan, Christian J sa:

 

Förutom gifter i vattnet kanske de ätit något olämpligt. Har för mig att både alger och svampar kan ackumulera metaller. 

Ja det kan vara en faktor.

 

12 timmar sedan, Christian J sa:

 

Seachem Stress Guard sägs skydda slemhinnan, men bör inte användas om du har koppar i vattnet.

Gillar inte seachem.. körde med något i karantänen ett tag men det gav skador på fiskarna.

 

12 timmar sedan, Christian J sa:

 

Vattenbyte (med bra vatten och salt) är nog det effektivaste alternativet för att bli av med gifter som är lösta i vattnet. Aktivt kol kan ta upp tungmetaller tror jag, vet ej hur effektivt det är. Väteperoxid gör nog ingen nytta för tungmetaller, för mycket kanske snarare irriterar slemhinnan på fisken.

 

Planlägger för tätare vattenbyte.. 240 liter/gång och så korrigerar jag ner recepten lite så det inte är så mycket tungmetaller och spårämnen i ballingen. 

Måste köpa mig några tritontester.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stressguard kan man använda i transportpåsar men skummaren lär få fnatt om man lägger det i ett akvarium.

Väteperoxid kan ge precis sådana skador på fiskar. Jag skulle omedelbart sluta med den.

Är det ett helt separat vatten i karantänen är det en god chans att fisken kan återställa sig.

Jag tror Triton är bäst följt av ATI. Marine lab har sett en del konstiga testresultat från där de jämfört med Triton eller ATI test.

Det finns Triton detox, Cuprisorb och fler preparat som tar upp tungmetaller. Jag skulle köpa detox eftersom metaller binds mot huminsyror som sedan skummas ut. 

Kolla bara om det fungerar med aktivt kolfitrering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Stressguard kan man använda i transportpåsar men skummaren lär få fnatt om man lägger det i ett akvarium.

Väteperoxid kan ge precis sådana skador på fiskar. Jag skulle omedelbart sluta med den.

Jag märkte att korallerna inte mådde så bra så drog ner kraftigt på väteperoxiden. Ser bättre ut efter det. 

 

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Är det ett helt separat vatten i karantänen är det en god chans att fisken kan återställa sig.

Ja det är helt separat vatten men fisken gör likväl konstiga "ryck".. den äter verkar det som. Får se om den återställer sig.

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag tror Triton är bäst följt av ATI. Marine lab har sett en del konstiga testresultat från där de jämfört med Triton eller ATI test.

Beställer Triton så snabbt som möjligt.

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Det finns Triton detox, Cuprisorb och fler preparat som tar upp tungmetaller. Jag skulle köpa detox eftersom metaller binds mot huminsyror som sedan skummas ut. 

Kolla bara om det fungerar med aktivt kolfitrering.

Om jag inte får tag i det inom en snar framtid kommer det fungera (till viss del) med vattenbyte? Det tar minst en vecka innan jag kan få tag på något preparat så min tanke var 2 vattenbyten på cirka 240 liter inom loppet av 3 dagar. Det måste ju vara gott för något eller tror du det är för lite vattenbyte? 

Om man byter vatten mer regelbundet och samtidigt sänker mängden tungmetaller och liknande i ballingreceptet tror du då att saker återställer sig eller man blir inte av med tungmetallerna så enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Dimorb said:

Om jag inte får tag i det inom en snar framtid kommer det fungera (till viss del) med vattenbyte?

Det minskar ju eventuell koncentration i vattnet, 100% nytt vatten i karantän kanske är bäst. Om en förgiftad fisk sedan mår bättre är en annan sak.

 

Det kanske även långsamt tillförs mer gift till vattnet från källan (vad den nu är --tillsatser? rostande pumpdelar?) men det visar förhoppningsvis Tritontestet.

 

18 hours ago, Dimorb said:

mängden tungmetaller och liknande i ballingreceptet

Finns det tungmetaller i Balling-recept?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Det minskar ju eventuell koncentration i vattnet, 100% nytt vatten i karantän kanske är bäst. Om en förgiftad fisk sedan mår bättre är en annan sak.

Tänkte på å byta ut vattnet i akvariet.

8 timmar sedan, Christian J sa:

 

Det kanske även långsamt tillförs mer gift till vattnet från källan (vad den nu är --tillsatser? rostande pumpdelar?) men det visar förhoppningsvis Tritontestet.

Källan är ballingen

8 timmar sedan, Christian J sa:

 

Finns det tungmetaller i Balling-recept?

Ja det ingår en viss mängd med metaller och spårämnen i ballingen. Utöver magnesium, kalcium och karbonater är det inblandat en del annat. Jag har säkert över doserat genom att räkna fel på den totala vattenvolymen över lång tid. Må korrigera genom vattenbyte och så kör några månader utan å tillsätta något extra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

satte fisken i karantän och den har gått där sedan dess. Den ser mycket bättre ut än tidigare men ser inte helt 100 ut än. 

 

Mitt bekymmer nu är att den inte äter i karantänen. 

 

Bör jag släppa den tillbaka till trots för att den inte är helt återställd? 

 

Har bytt vatten i det stora och stoppat doseringarna så vattnet bör nu vara ok. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Dimorb sa:

satte fisken i karantän och den har gått där sedan dess. Den ser mycket bättre ut än tidigare men ser inte helt 100 ut än. 

 

Mitt bekymmer nu är att den inte äter i karantänen. 

 

Bör jag släppa den tillbaka till trots för att den inte är helt återställd? 

 

Har bytt vatten i det stora och stoppat doseringarna så vattnet bör nu vara ok. 

Är den helt själv? Kanske du kan lägga i 1-2 andra fiskar så dom triggar varandra att äta?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Är den helt själv? Kanske du kan lägga i 1-2 andra fiskar så dom triggar varandra att äta?

Mvh

Kim

Ja den är helt själv.

Har en A. lineatus och en wrasser i ett annat karantänsakvarium men den är så aggressiv så jag är lite nervös för å stoppa ner den där. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Uppdatering.

Fisken återhämtade sig aldrig. Den överlevde en lång period - flera månader - men blev gradvis sämre i synen. Sår på kroppen och fenorna läkte upp fint men den förlorade synen och fick svårt å finna mat i karantänen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...