Gå till innehåll

Erfarenhet torpical 3-algae


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Någon som har erfarenhet med tropical 3-algae? 

Tyckte det lät bra: http://tropical.pl/tropical/product/3-algae-granulat 

 

Så köpte 10 liter men nu när maten är här tycker jag det känns så konstigt. Det väger nästan ingenting och det är hårt. Så hårt att det är svårt att smula sönder det mellan fingrarna. Tänker att det kanske inte är bra för fiskarnas mage om det är så hårt?

Kanske har blivit lite blind då jag har matat med H2O soft sticks som är väldigt mjuka. 

Erfarenheter? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mikoto sa:

Har inte använt just de men granulat brukar vara väldigt hårt, låt de ligga i vatten en liten stund så märker du hur mjuka de blir. Det brukar gå undan och då blir det inte svårsmält för fiskarna.


Jo men jag tänkte ha dem i foderautomat och fiskarna kastar i sig maten när den doserar. Tror inte granulaten hinner bli särskilt blöt. Rör knappt vattnet innan fisken tar det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

När Hikkari pellets kom på 80 talet så uppstod ett problem. Denna pellets utvidgade sig när den blev blöt och fiskar som åt glupskt fyllde magen med torra pellets - sedan blev det problem. Det gick då ut ett påbud om att blöta pellets först. Det fungerade bra. Men granulat sväller inte på samma sätt och enligt min erfarenhet så kan man mata på bra med det i torrt tillstånd.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick över till pellets.. "soft sticks" från D-D istället. 

Inte för att jag tror att det var så farligt för fiskarna för jag matade med det ett tag men det flöt runt mycket mer mat i akvariet och skräpade ner mycket mer. Dessa pelletsarna sjunker direkt mot botten och fiskarna tar dem innan de sprids ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...