Gå till innehåll

Grönalger trots Nopox


Jouni

Rekommenderade inlägg

Har kört Nopox i 3 veckors tid nu. Har fått ner nitrat till nästan noll, men fosfat ligger stadigt på 0.25.

Har börjat få ökning på både gröna trådalger och cyano. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Kör Deltec MC500 påhängsskummare, då jag saknar sump i mitt 430 literskar.

Märker att det skummar något mer, men det är ju normalt när man kör Nopox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög fosfat och låg nitrat brukar sällan vara en bra kombination. Det brukar även vara en bieffekt av att köra en kolkälla som nopox att nitrat förbrukas sanbbare än fosfat. Jag kör inte kolkälla själv men har sätt att vissa tillsätter nitrat för att komma till rätta med obalansen, jag antar att du även kan köra fosfatremover för att ta hand om överflödig fosfat.

 

Det kanske även är dags att minska ned på mängden nopox lite, det finns ingen vits med att helt nolla nitraten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara svårt att ha koraller och samtidigt försöka svälta ut alger genom att sänka nitrat och fosfat(korallerna behöver också näringen). Självklart kan det vara bra att ha kontroll över näringen men det går utmärkt att ha säg 10 i nitrat och inga "ful-alger". Mitt tips är att ha tålamod och se till att det finns djur som betar av algerna. I det långa loppet kommer sedan trevligare alger såsom kalkalger ta över platsen och konkurrera ut trådalgerna. 

 

Cyanobakterier brukar komma när nitrat går ned mot noll. Ökar du nitrat upp mot 5 och har lite is i magen så brukar de försvinna. 

 

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög fosfat och låg nitrat brukar sällan vara en bra kombination. Det brukar även vara en bieffekt av att köra en kolkälla som nopox att nitrat förbrukas sanbbare än fosfat. Jag kör inte kolkälla själv men har sätt att vissa tillsätter nitrat för att komma till rätta med obalansen, jag antar att du även kan köra fosfatremover för att ta hand om överflödig fosfat.
 
Det kanske även är dags att minska ned på mängden nopox lite, det finns ingen vits med att helt nolla nitraten.
Om man vill tillsätta extra nitrat, använder man sig av något preparat eller övermatar man lite? Antar att skummaren tar en del, om man övermatar..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte doserat nitrat själv men det finns flera som doserar nitrat enligt femtielva-metoden som Perk skrev.

Att mata mer tycker jag fungerar för att höja fosfat men inte nitrat, det är i alla fall svårt att höja nitraten med matning utan att samtidigt höja fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går att köpa kaliumnitrat(KNO3) på tex http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=53 

Blanda 80g i 1000ml sötvatten, sen kan @Lasse berätta hur mycket det höjer per 100 liter :) (har det uppskrivet på jobbet).

 

Vi kör ofta KNO3 när nitraten blir för låg. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...