Gå till innehåll

Cyanoproblem i sump


Petter N

Rekommenderade inlägg

Nitrat på 25 enligt Salifert. Jag brukar normalt ha mellan 25-50, men jag började med att ha belysning med chaeto i sumpen för ca 1 månad sedan. Först växte chaeton snabbt och nitraten gick ner till 5. Senaste veckan har de börjat komma rött slem på chaeton, tillväxten på chaeton har minskat och nitraten har gått upp igen till ca 25. Jag har också slutat med Nopox, börjat med Triton baseelement core 7 och slutat tillföra kalkvatten i samband med ersättning av avdunstat vatten. Mycket förändringar på kort tid således. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag väntar på besked från Tritonlab angående detta. Jag har dock en Hanna-mätare hemma, så jag kan kolla upp det senare. Jag brukar dock ha högt fosfatvärde. senast jag kollade var i augusti och då var det 1,88, vilket är där min fosfatvärde brukar ligga. Nitrit har jag inte mätt på länge, brukar ligga på 0 enligt salifert, men just nu har jag inget att mäta nitrit med. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt med de värdena och cyano.

 

Ingen cyano I displayen ?

 

Har du möjlighet att kontrollera nitrit. Varför jag frågar är för att även väldigt låga värden av nitrit ger kraftiga felvisningar på nitrat avläsningen. Det beror på att nitratmätningen sker på så sätt att du förvandlar stor del av nitraten till nitrit och sedan mäter testen nitrit mens din färgskala ger nitrat. Påverkansiffran kan vara allt från 50 till 100 ganger. Vad jag vill är att konstatera att du inte nollat nitrat men din test visar fel. Jag brukar aldrig nämna något märke vad gäller tester men personligen kan jag inte få vettiga siffror med salifert utan använder pro versionen av ett annat märke.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Märkligt med de värdena och cyano.

 

Ingen cyano I displayen ?

 

Har du möjlighet att kontrollera nitrit. Varför jag frågar är för att även väldigt låga värden av nitrit ger kraftiga felvisningar på nitrat avläsningen. Det beror på att nitratmätningen sker på så sätt att du förvandlar stor del av nitraten till nitrit och sedan mäter testen nitrit mens din färgskala ger nitrat. Påverkansiffran kan vara allt från 50 till 100 ganger. Vad jag vill är att konstatera att du inte nollat nitrat men din test visar fel. Jag brukar aldrig nämna något märke vad gäller tester men personligen kan jag inte få vettiga siffror med salifert utan använder pro versionen av ett annat märke.

 

MVH Lasse

 

Jag har ingen cyano i displayen. Jag ska se om jag får tag i ett nitrittest, så får vi se vad det visar. 

 

Jag har tidigare använt lite olika nitrattester (Nyos, Red Sea och Salifert). Under perioden när man kunde skicka in HPLC-analyser till TritonLab konstaterade jag att det test som i mitt fall låg närmast TritonLabs resultat var Salifert. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än 0,3  - men ändå något? Har du 0,2 och omräkningsfaktorn är 100 så visar ditt nitrat 20 - utan att det är någon nitrat alls!

 

Provet såg väl bra ut - du verkar ha lite hög salthalt - annars bra förutom fosfat då men 0,6 är ingen katastrof

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite akvarieskötsel förrgår, bestående av ett 40-liters vattenbyte, byte av fosfatabsorber och aktivt kol, samt manuell borttagande av cyano från min chaeto. Jag har därutöver satt in en pump i form av ett Eheim-innerfilter i refugiumdelen av sumpen. Jag hoppas att lite bättre cirkulation ska öka tillväxten på chaeton och minska tillväxten av cyano. Jag har dessutom börjat dosera CyanoClean (5ml/dygn).

 

Cyano tillbaka redan i natt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha tålamod och låt refugiet vara, det är det jag hade gjort iaf. Tillsätt lite varje dag av sånt som macroalger gillar, såsom järn, jod och mangan, och låt sedan refugiet ställa in sig själv. 

 

I de macroalgsrefugier vi har så har vi nog haft cyano i alla under vissa perioder. Men efter en viss tid, ibland lång tid, så tar macroalgerna överhand och cyanon försvinner. 

 

En annan ändring du skulle kunna göra är försöka sänka fosfaten lite till. Det tror jag kan göra gott på längre sikt det med. 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har börjat dosera lite järn dagligen och lite mangan och jod veckovis. Vad gäller mangan och jod använder jag Triton Labs produkter och doserar enligt deras rekommendationer jag fick efter min senaste provtagning. Vad gäller järn tillsätter jag 3 droppar/dagligen av Korallen Zucht Iron koncentrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att tråden är inte helt ny, men 0.6 ppm i fosfat är väldigt högt. Det är ju 15-30ggr högre än naturens. Har du dessutom möjligen lågt nitrat, så är alltså kvoten N/P kraftigt förskjuten åt fel håll, dvs alldeles för låg. Vi tror ofta att förutom de absoluta värdena så är inte minst kvoten N/P viktig, och det är just för låga N/P kvoter som möjligen kan framkalla cyano.

 

Jag hade försökt få ner fosfaten ordentligt, och faktiskt varit lite försiktig med dosering av "alggillande" spårämnen som järn. 

Sen om du bara har det i sumpen bör du också ta upp chaetin o skölja av den i sötvatten. Det tål chaeton. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...