Gå till innehåll

Uvc vattenrening


Anders v W

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har tänk installera ett uvc filter i min sump men blir inte riktigt klok på vad jag ska välja. Min totala vattenvolym är ca 300 liter. Hur många watt behöver lampan vara på för att det ska bli effektivt? Jag har fått lite olika bud på detta. Någon tom kanske har någon rekommendation på en viss tillverkare modell. Även lite konfunderad om jag kan montera der på returen upp till akvariet eller om man bör ha separat pump.

 

Tacksam för svar 

 

Mvh Anders 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog inte hjälpa så mycket, men allt handlar om genomströmning i förhållande till ljusstyrka. Så om du hittar en lämplig modell så har den ett angivet flödesintervall, där vill du inte ligga vid maxflöde utan lågt-mitten ungefär för att allt ska hinna "grillas" ordentligt. Om din retur pump ger ett flöde som fungerar med det så kan du koppla på den på returpumpen. Sen sägs det att det är bra att ha insuget i närheten av där fiskarna sover, jag tror det beror lite på hur man driver sitt kar. Jag kör barbotten med supermycket flöde längs botten så för mig tror jag parasiterna spolas runt i hela systemet och det inte spelar så stor roll var jag tar vattnet till UVCn.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det står på pumpen. Sen blir ju flödet lägre om du ska lyfta vatten från en sump till akvariet. Rördimensioner och krökar påverkar o ckså flödet.

Eftersom tillverkare av UV anger ett flödesintervall så är det bara att se till att man ligger inom det. Jag håller inte med addo att man nödvändigtvis ska satsa på den nedre delen av intervallet. Du hinner ju behandla mer vatten med ett högre flöde.

Du kan mäta flödet om du vill vara noggrann. Bara att ta ett mått eller hink och ta tid sen räkna om vad vad det blir per timme.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Perk sa:

Det står på pumpen. Sen blir ju flödet lägre om du ska lyfta vatten från en sump till akvariet. Rördimensioner och krökar påverkar o ckså flödet.

Eftersom tillverkare av UV anger ett flödesintervall så är det bara att se till att man ligger inom det. Jag håller inte med addo att man nödvändigtvis ska satsa på den nedre delen av intervallet. Du hinner ju behandla mer vatten med ett högre flöde.

Du kan mäta flödet om du vill vara noggrann. Bara att ta ett mått eller hink och ta tid sen räkna om vad vad det blir per timme.

Skickat via Tapatalk
 

Här måste jag nog ge Addo rätt. Skadan på den oönskade cellen beror både på strålningsdos och strålningstid. Har man otur med för kort strålningstid så kommer cellen tillbaka reparerad och starkare. Håll di lågt. Om du behöver ett större flöde - överdimensionera filtret i stället

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Perk sa:

Då är det ju fel på intervallet som leverantörer uppger. Det ska ju vara beräknat för att filtret ska fylla sitt syfte.

Skickat via Tapatalk
 

Ja - och mina erfarenheter är att de rekommendationer och de konstruktioner som är inom hobbyn i stort sett handlar om leksaker. TMC har ett kraftigt professionellt system - för exempelvis ca 3 kubik så vill de ha ett flöde på ca 12 000 liter i timmen och då behövs en enhet på ca 6 * 55 watt. Lågtrycks T8 - kvicksilver det ger 2000 liter i timmen - 55 watt och en genomströmning på ca 4 gånger i timmen. detta< är ett bra system - men i praktiken lyckas det bara med att hindra spridningen mellan olika kar - inte ta död på sjukdomen där den brutit ut

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse här - många av de UV-C´n som säljs i handeln och /eller deras flödesrekommendationer som tillverkarna anger verkar avsedda att bekämpa alger i sötvatten - parasitbekämpning i saltvatten kräver kraftigare bestrålning och längre exponeringstid (flöde i detta fallet), rätt våglängd på UV-C strålningen (2,54nm) och täta serviceintervaller (rengöring, rörbyten) - sedan reagerar jag på att många tillverkare har långt avstånd mellan strålningskälla och yttervägg.

Det dessutom olika strålningskällor - glöm LED här, det tillhör leksaksavdelningen, T8, lågtryckslampor, kvicksilverrör och T5 - varav de 3 senare kostar en lite större slant att byta.

Ozon har jag ofta använt istället för UV-c

Hur UV-c med PL rör funkar, vet jag faktiskt inte - det kanske någon annan har koll på

.

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För algbekämpning:

1. Matcha UVC rek. flöde till flödet på returpumpen. Köp nåt seriöst.

 

För Crypto:

1. När du köper uvc så köp nåt som anger vilken strålningsdos 254nm den ger vid ett visst flöde.

2. För att ha effekt på crypto så skall du komma upp i 90.000-100.000 µJ/cm^2.

3. Oftast är det genomflödet som anges baserat på algbekämpning för dom mer seriösa märkena, vilket ligger på ~30.000 µJ/cm^2. Så enklast är att köra 1/3 av flödet för att öka dosen till 90k.

4. Omsättningen i akvariet är rekommenderat till minst 5*volymen.

5. Pga. avtagande avkastning så kommer du i princip aldrig (realistiskt) kunna få igenom alla frisimmande "cryptos" i Uvct men du kommer hålla ner nivån.

 

Så i ditt fall 200*5*3=3000 -> UVC som rek. flöde 3000L/H drivet av en pump som ger faktiska 1000L/H i akvariet. 

 

Annars finns ju C.P på ebay för en hundring. Har man ändå en karantän kan man behandla med någon vedertagen metod i förebyggande syfte så är man säker. Om det ändå skiter sig så kör UVC i akvariet tills karantän är uppe, flytta över och behandla.

 

MVH

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla vad är då rätt flöde?

Kan man köra för litet flöde så antingen det blir för varmt inne i uvc (vet inte riktigt om det går att skada utrustningen med för lågt flöde) eller att omsättningen inte blir tillräckligt hög med resultat att parasiten inte minskar och till sist dör ut helt?

 

Hittade på Företagsakvarium att flödet skall vara 25-30l / timme för att uppnå nivå 3 ( antar att det motsvarar nivå 2 enligt länken ovan från @Linnex). 

@Erka då skulle jag behöva typ 2*80w :o 

vill helst inte köra koppar, är väl bra om man kan undvika kemisk behandling tänker jag. 

TTM hade jag tänkt först men kommer bli extremt struligt, vill helst inte fylla hela lägenheten med behållare och tänker att om man kunde få uvc att fungera slipper man både jobbet och stressa fisken. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte hitta manual på deltec uvc nu snabbt.

 

Debary 25W ger 34.300µJ/cm^2 vid 2500L/H. För att få 90k -> 2500/(90000/34300)= 953L/H -> Omsättning: 953/200= 4.8ggr/H

 

4.8ggr/h får väl anses som "good enough"

 

Det där liter per watt är (enligt mig) nonsens, mer än som en generell rekommendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kimozabe sa:

@stigigemla vad är då rätt flöde?

Kan man köra för litet flöde så antingen det blir för varmt inne i uvc (vet inte riktigt om det går att skada utrustningen med för lågt flöde) eller att omsättningen inte blir tillräckligt hög med resultat att parasiten inte minskar och till sist dör ut helt?

 

Tror inte det finns risk att skada. Har några ggr missat stänga av UVC när jag stängt av pumpen. Blir lite varmt. Inte mer. Stänga dock alltid av UV't och låta den svalna innan jag startar pumpen igen. Tror inte att det är så varmt att det skulle bli problem men har lite dille att inte kyla varmt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att slippa gissa om faktiska flöden, koppla ihop om möjligt den tänkta setup:en med dom stigningar som är tänkta och mät upp den vattenmängd som spolas upp i en hink på tex. 1 minut, och sen VET man.

-som nämnts ovan så finns det väldigt mycket glädjesiffror...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...