Gå till innehåll

Alkatronic Controller


niki68

Rekommenderade inlägg

On 2018-01-24 at 11:48, danne031 sa:

 

Och månadskostnaden beror även på hur man väljer att använda maskinen, hur många gånger per dygn man vill att den ska testa, för det är ställbart. 

Kostnaden för reagensvätskan kan ju variera lokalt beroende på butik, frakt osv, men grundpriset från focustronic är 110USD för 4 l konc, o mäter man 6 ggr per dag blir det cirka 70 kr i månaden. Lägger man på frakt o räknar högt, kommer man knappt upp i 100kr per månad i alla fall, fortfarande 50% billigare än konkurenterna. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-22 at 18:52, kobbens sa:

Men vad är priset på reagensen  och hur mycket åtgår. per månad exempelvis. 

 

om du mäter 6 ggr per dag går det åt cirka 330 ml/ veckan. 4 l konc (som späds 4+1) räcker då i 14 månader. priset från focustronics egna hemsida är 110USD för 4 l konc. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-22 at 18:58, kobbens sa:

Vad jag kan hitta på hemsidor vid säljare här i Sverige så är det flera som säljaer hårdvaran men det finns inget reagensvätska att beställa.Hm blir ju lite galet att få den som mäter å sen inte kunna använda den pga ingen reagensvätska finns att få tag på i Sverige.

 

 

Hittade det i asien på deras hemsida! 55 dollar per liter  och 45 dollar i frakt! Hm  å hittat att det skall gå åt ca 1 liter per månad!! 100 dollar i månaden stämmer det?????

 

 

 

nej det stämmer inte. Titta på konc 4 l(110USD). 70kr/månaden. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-23 at 11:01, Lasse sa:

 

Är det verkligen så att det bara är kalcifieringen som styr förbrukningen av framförallt alkalinitet och kalcium? Finns det inga andra kemiskt/biologiska processer som kan innebära att ettdera så förbrukas alkalinitet eller kalcium fortare än den andra och därmed behovet av att åtminstone mäta kalcium en gång i veckan? 

 

Min åsikt är att det visserligen är kalcifieringen som bestämmer förbrukningen på det korta intervallet men för det mesta så sker en sakta förändring av förhållandet mellan de två stora parametrarna. 

 

Tritonmetoden innebär att man testar bland annat för kalcium med jämna intervaller och jag tror detta är viktigt att understryka - även om en KH maskin underlättar hur man kör sitt akvarium. Framförallt så är det ju viktigt med kalciummätningar/magnesiummätningar i ett nystartat akvarium (om man skall ha hårdkoraller) eftersom det ofta sker en snabbare förbrukning av dessa ämnen under en inkörningstid (och de är inte proportionella till varandra). Men även med ett äldre akvarium kan man få skillnader i förhållandet mellan alkalinitet och kalciumnivåer. Dosering styrd av en KH mätare är ett utmärkt verktyg men absolut ingen helig gral som löser allt

 

MVH Lasse

 

 

Hej Lasse. Håller med om allt, visst kan det på längre  sikt även mellan Ca/KH bli en annan kvot.  Kalcium tror jag vi kan säga rätt säkert att det förbrukas inte av ngt annat så det kommer märkas. Mg också, o där mkt lite som du vet. KH förbrukas ju av annat, och det skriver jag med ganska ofta lite här o där, att efter ett tag så kommer ju ingen som kör Balling eller reaktor (dvs vilken balanserad metod som helst) erfara att KH/Ca helt perfekt följts åt, MEN inte så långt ifrån ändå. Jag mäter Ca oerhört sällan, o det skevar inte mkt när jag väl göra det. Dessutom är det ju inte noga alls om Ca är 410 eller 440, så det skall ju skeva iväg rätt mkt med icke 1/1 förbrukning av Ca/KH för att de skall betyda nåt. Grundprincipen är ju därför den som alltid gällt, man tillsätter Ca+Mg/KH i relationen 1/1 med såväl en kalkrektor som med Balling, MEN  så får man såklart då o då även kolla även sitt Ca/Mg o manuellt småjustera det.   

Så ja, håller med dig, visst sker det på lång sikt en liten förskjutning mellan Ca+Mg/KH. 

 

Håller också med dig om att Mg i nystartade kar är nåt annat...där börjar det ju förbrukas o få tillsättas extra vid sidan om. 

och håller också med dig om vikten av att såklart konsultera ett ICP test då o då. Det är ju hur bra som helst, att vid sidan om den kontinuerliga KH mätningen, då o då dyka ner i ett ICP test. Kombon är oslagbar. 

 

/Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm men det måste väl dock ändå finnas vid svenska återförsäljare!! Har blivit informerad av 2 ÅF att priser skall komma upp, men ännu inte dykt upp priser. Så ev förhandsbeställning av Hårdvara kommer inte att ske. Dessutom ingen info på ÅF sida vad som ingår! Enl tidigare inlägg varier det mellan 1 till 4 l regentvätska. 

 

Klagar definitivt inte på produkten utan på den brisfälliga infon i samband med ÅF sidor om Hårdvaran.

 

Ja jag hittat det på Focustronics hemsida 110 dollar 4 L + 45 dollar frakt. Tullavg och moms kan tillkomma! Å frakttid. 

Problemet just nu att  beställa från asien är ju att rätt många gods har kommit på avvägar så man vet ju inte om det kommer fram helt ok. ( Har ganska stor erfarenhet av försvunna gods under de sista 3-4 mån)

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, kobbens sa:

Hm men det måste väl dock ändå finnas vid svenska återförsäljare!! Har blivit informerad av 2 ÅF att priser skall komma upp, men ännu inte dykt upp priser. Så ev förhandsbeställning av Hårdvara kommer inte att ske. Dessutom ingen info på ÅF sida vad som ingår! Enl tidigare inlägg varier det mellan 1 till 4 l regentvätska. 

 

Klagar definitivt inte på produkten utan på den brisfälliga infon i samband med ÅF sidor om Hårdvaran.

 

Ja jag hittat det på Focustronics hemsida 110 dollar 4 L + 45 dollar frakt. Tullavg och moms kan tillkomma! Å frakttid. 

Problemet just nu att  beställa från asien är ju att rätt många gods har kommit på avvägar så man vet ju inte om det kommer fram helt ok. ( Har ganska stor erfarenhet av försvunna gods under de sista 3-4 mån)

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Då har du ju fått besked nu från Drakfisken som jag förstår det(?), bra:-).

Alla  butiker som säljer maskinen kan du ju ringa eller om du maila så får du priset på reagensvätskan. Det är deras uppgift  att delge dig deras pris.  Vi har haft priset ute länge, och det gäller även info till inköpsställena rörande inköpspriser.

 Annars återkom till mig, eller i denna tråd, så hjälper jag dig, och eller kontaktar själv de butiker du finner att infon inte är fullständig än.  

 

Du får tänka på att produkten är helt ny, och börjas skeppas IDAG, den första batchen.Hela första produtkionslinjen är slutsåld, så hela denna första batch går iväg nu till såväl detaljhandel, privatister som distributörer. Det behövs lite tid för butikerna att få ordning på slutpriser kanske innan dom vet exakta frakt-kostnader. Det kommer utforma sig nu när första batchen är ute. 

 

ja, beställer du själv från Focustronic tillkommer frakt o tull, men du får tänka på att grundpriset är såpass lågt så det blir ändå en månadskostnad som ligger i paritet med ett saliferttest. 

 

Mvh

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, kobbens sa:

Hm men det måste väl dock ändå finnas vid svenska återförsäljare!! Har blivit informerad av 2 ÅF att priser skall komma upp, men ännu inte dykt upp priser. Så ev förhandsbeställning av Hårdvara kommer inte att ske. Dessutom ingen info på ÅF sida vad som ingår! Enl tidigare inlägg varier det mellan 1 till 4 l regentvätska. 

 

Klagar definitivt inte på produkten utan på den brisfälliga infon i samband med ÅF sidor om Hårdvaran.

 

Ja jag hittat det på Focustronics hemsida 110 dollar 4 L + 45 dollar frakt. Tullavg och moms kan tillkomma! Å frakttid. 

Problemet just nu att  beställa från asien är ju att rätt många gods har kommit på avvägar så man vet ju inte om det kommer fram helt ok. ( Har ganska stor erfarenhet av försvunna gods under de sista 3-4 mån)

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Glömde svara dig på vad som ingår:

Maskinen är komplett.  Infogar en bild. 

 

De som beställde under presale-rabatten fick med 1 liter ready to use reagens, men best efter 31 okt, där ingår inte reagensvätska. Alla rekommenderas köpa 4 liters, den koncentrerade. Då den är extremt ekonomisk, då kommer du ner i en månadskostnad som är lägre än ett salifert-test. 

 

Inga kunder av de XX vi sålt har glömt köpa till reagensvätska, o skulle nån göra det, påminner vi. 

 

Mvh

Jonas

 

 

B3061AF8-D255-43CC-A844-66FA761038C5.jpeg

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, kobbens sa:

Hm men det måste väl dock ändå finnas vid svenska återförsäljare!! Har blivit informerad av 2 ÅF att priser skall komma upp, men ännu inte dykt upp priser. Så ev förhandsbeställning av Hårdvara kommer inte att ske. Dessutom ingen info på ÅF sida vad som ingår! Enl tidigare inlägg varier det mellan 1 till 4 l regentvätska. 

 

Klagar definitivt inte på produkten utan på den brisfälliga infon i samband med ÅF sidor om Hårdvaran.

 

Ja jag hittat det på Focustronics hemsida 110 dollar 4 L + 45 dollar frakt. Tullavg och moms kan tillkomma! Å frakttid. 

Problemet just nu att  beställa från asien är ju att rätt många gods har kommit på avvägar så man vet ju inte om det kommer fram helt ok. ( Har ganska stor erfarenhet av försvunna gods under de sista 3-4 mån)

 

 

 

 

Fick svar av drakfisken att det kommer upp på sidan idag, ca pris kommer de att kosta ca 100-200 kr per månad med regentvätskan.

Hej igen. Har kontaktat de butiker som hittills har produkten uppe och påmint dem om att komplettera med reagenspriser och bild på paketeras innehåll. 

 

Ett tips är att läsa på Fb sidan. Där finns alla info:-) 

 

mvh

jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu finns de första maskinerna ute hos kunder, följande tips kan vara till hjälp. 

 

Bifogar också två bilder på den helt fabriksnya maskinen, som nu anlänt. 

Tack för allt stöd:-)

 

/Jonas

 

 

 

 

 

Användbara tips (ursäkta Engelska, hoppas ok)

 

Tip 1: tip for those who wants to sharpen the accuracy This is not mandatory, but we have always different demand of perfection. 
Tip 2: Very important to remind for all users
Tip 3: A little helpful and very easy tip

 

See picture

 

Tip 1:
The measure cylinder you use for calibrate the pumps, are of course not 100% accurate. If you are lucky, the cylinder you got are spoton, but the difference can vary. This is true for all measure units. So if you wants to sharpen the accuracy in calibration, you can "calibrate" your own measure cylinders, with a scale with reasonable precision and a resolution of at least 0.1g. 
Method: Be sure the cylinder is absolutely dry. Place it on the scale and press tare. Now pour down RO-water, until you read 10.00 gram. Now you now you have 10.00 ml in the cylinder. Read carefully what cylinder says. If it for instance says 9.5 ml then you have to multiply all your measure cylinder readings with this cylinder, with 10/9.5=1.05. 
Same procedure for the bigger cylinder with 50.00 gram etc. 

 

Tip 2: The pipe from pump B, must always be in contact with the bottom glass of the test-vial. This is obvious and we emphasize this in the manual. BUT, as this pipe is not fixed with clips, you can if you are not careful, by mistake, dislocate the pipe from the correct bottom position. Make sure it is really pushed all way down, with close contact with bottom, and make sure that is is not dislocated, for instance when you manipulate with he other pipes and/or closing the door etc.

 

Tip 3: Every measure cycle takes 50.00 ml water to measure. That is why you calibrate the pump A in this case, to get this 50 ml as accurate as possible. After a while, maybe 2-4 weeks, the hoses changes slowly its properties, and that is the cause that we need to recalibrate the pump from time to time. A very rough but still helpful tip to estimate if the Pump A is doing almost correct (for instance if you have to troubleshoot), you can do this one time for all:
Take the measure cylinder, with no contents, dry. Place it on a high precision scale and pour RO water to 50.00 gram, OR fill it with 50.00 ml RO water with a pipette with god accuracy. Now you know that it contains exact 50.00 ml water. Now, replace the testvial, with these 50.00 ml water still there, and replace all pipes, ph electrode and magnetic rod, in same positions as when running the machine. Now look carefully the water level, and place a mark at that level. 
Now, you can when machine taking water to measure look at this mark and see if the machine is very close to this mark exactly before starting to titrate. If it is, you know that you have a quite good accuracy from pump A and maybe do not have to test it with "test pump accuracy". A quick test to exclude that as a cause if you have problem with accuracy. 

 

 

/Jonas

50ml.JPG

correct.JPG

incorrect.JPG

testcylindercorrection1.JPG

testcylindercorrection2.JPG

IMG_5050.JPG

IMG_5051.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2018-02-17 at 08:52, Maglofster sa:

Det man vill få till nu är en liten kodsnutt till Apex som styr doseringen på Tritons core7 baserat på Alkatronics mätning av KH. Så fort jag ser ett proof of concept på det beställer jag en.

Det går redan. Du kan ju hantera kH värdet hur du vill i din apex. Vår maskin sänder kH värdet till din apex så du kan redan göra detta:-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, jonasroman sa:

Det går redan. Du kan ju hantera kH värdet hur du vill i din apex. Vår maskin sänder kH värdet till din apex så du kan redan göra detta:-)

 

Låter riktigt bra. Det som behövs fixas då är en kodsnutt som ökar och sänker doseringen av Core7 beroende på KH. I den bästa av världar så är detta kopplat till storleken på akvariet och styrkan på Core 7. Det är lite för avancerat för mig och jag är osäker om man kan programmera detta på egen hand eller om Apex måste in med en funktion för att det ska funka.

 

Edit:

Eller iofs. Det kanske räcker med nån procentuell justering uppåt eller nedåt kopplat till hur mycket KH ändrat sig. Hmm. Detta tål att tänkas på. 

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-03-04 at 10:01, Maglofster sa:

 

Låter riktigt bra. Det som behövs fixas då är en kodsnutt som ökar och sänker doseringen av Core7 beroende på KH. I den bästa av världar så är detta kopplat till storleken på akvariet och styrkan på Core 7. Det är lite för avancerat för mig och jag är osäker om man kan programmera detta på egen hand eller om Apex måste in med en funktion för att det ska funka.

 

Edit:

Eller iofs. Det kanske räcker med nån procentuell justering uppåt eller nedåt kopplat till hur mycket KH ändrat sig. Hmm. Detta tål att tänkas på. 

vi kommer förstås aldrig åt apex koden, utan det du kan göra är att använda deras programmeringskommandon. Det kanske är så att deras doserstation kan styras så att den ändrar sin dos procentuellt utifrån en inkommande variabel. Isåfall är det ju bara att använda dKH värdet som apexen får från Alkatronicen. Vi kan så att säga "bara" sända värdet till Apex, sen är det upp till apexanvändaren att behandla detta värde som man vill när man programmerar sin apexoutlet. 

 

Vi kommer dock ut med en egen doserstation sen, Dosetronic. Den kommer kommunicera intelligent med Alkatronic, så Alkatronic kommer justera dels grunddoserna utififrån en KH trend, samt såklart på vanligt sätt som den redan nu gör, gå in och extradosera , eller bryta en dos, för att hålla KH värdet inom dina referensramar.

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kompenserar maskinen/akvarieskötaren för stora avvik i kH?

Som nämnt innan följer Ca+MG normal förbrukning av kH men vid enstaka tillfällen t.ex. stort bruk av rowa så förändrar sig den bilden ganska mycket. Då blir förbrukningen av kH mycket större än CA.

 

När jag byter media i reaktorn på mitt 2000 liters svänger kH kanske 1 dkH på ett dygn medan CA ligger stilla. Om maskinen skulle dosera upp kH men lämna resterande dosering "off" blir det ju till slut en ganska stor skillnad. 

 

Maskinen kan inte göra något med detta utan jag må fortsatt mäta ca och mg i samband med mediabyte och beräkna dosering för att få balans mellan alla ämnena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On ‎2018‎-‎03‎-‎07 at 07:55, Dimorb sa:

Hur kompenserar maskinen/akvarieskötaren för stora avvik i kH?

Som nämnt innan följer Ca+MG normal förbrukning av kH men vid enstaka tillfällen t.ex. stort bruk av rowa så förändrar sig den bilden ganska mycket. Då blir förbrukningen av kH mycket större än CA.

 

När jag byter media i reaktorn på mitt 2000 liters svänger kH kanske 1 dkH på ett dygn medan CA ligger stilla. Om maskinen skulle dosera upp kH men lämna resterande dosering "off" blir det ju till slut en ganska stor skillnad. 

 

Maskinen kan inte göra något med detta utan jag må fortsatt mäta ca och mg i samband med mediabyte och beräkna dosering för att få balans mellan alla ämnena?

Maskinen doserar karbonater ifrån egen pump. Men tro mig, när du erfar ditt KH svaj på 1dKH så följer visst Ca med, bara det att du inte lyckas mäta det, för Ca ändras bara 7 ppm per 1dKH.

Du kan dosera väldigt mkt karbonater separat innan det har någon betydelse på kvoten Ca/KH, så detta är ett icke-problem i de allra flesta fall:-)

 

Men med kommande Dosetronic sen, kommer Alkatronic dessutom via dosetronic dosera motsvarande mängd även av Ca o Mg när det skall dosera utifrån en KH-mätning.

 

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Video tutorial. 

Denna visar också att vi direkt mkt snabbt löste ljud-issuen som en del hade. Vi kommer erbjuda ett upgrade kit, detaljerna snart klara. Men de som beställer idag får den tysta versionen från start såklart. All produktion nu är redan den tysta versionen.  Videon visar den tysta versionen, lyssna på 8.20 samt 8.54 nånting. Det var tömningspumpen som inte var så tyst som det varit i våra prototyper, så pump B o D är nya i version 2, samt byts ut i upgrade kitet. Tar 20 min och kräver bara en skruvmejsel. Nu en viskning enbart från pump B (som var den pump som lät mest). A o C betydligt bättre dämpade, så nu är Alkatronic 100%. Känns väldigt bra. 

Vi jobbar idag på att lösa detta upgrade kit så alla blir nöjda. 

 

Under tiden, ta del av videon.

 

Vi har många maskiner ute nu, därmed fått en riktigt bra faktabas nu på mätprecision. Maskinen är väldigt stabil med precision som sagt +-0.05 och väldigt väldigt få felmätningar, och mäter den ett enstaka fel, märker maskinen det o tvättar bort den mätningen och gör om den. Detta är ytterligare förbättrat nu i den nya mjukvaran vi precis släppt och vid det här laget alla har uppdaterat till. 

 

tack för alla stöd, och vi ses kanske på inter zoo? Vi skall dit, och också visa lite prel info kring den första helt intelligenta dosermaskinen, Dosetronic..;-)...

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyheter:

 

1) Distributör klar för Europa/Norden: Dejong! 

2) Linje 2 produceras nu, den innebär en mkt mkt tystare maskin, där vi bytt ut 2 pumpar, samt ökat/förbättrat dämpning av 2

3) De som redan har linje 1 får ett upgrade kit GRATIS!, då blir maskinen identisk med en linje 2

4) Köper man idag får man en linje 2. 

5) Stor mjukvaruppd ligger ute (färdiginstallerad i nuvarande produktion). Tar 5 min att uppdatera. Se videon för nya funktioner, samt hur lite den nu tysta versionen låter:-)

6) Andriodappen mkt mkt snart klar

7) Cloud varit igång sen start o fungerar mkt bra, men vi kommer lägga till fler kontrollerande(settings) funktioner i cloud, så cloud-gränssnittet liknar appen ännu mer. 

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Nyheter:

 

1) Distributör klar för Europa/Norden: Dejong! 

2) Linje 2 produceras nu, den innebär en mkt mkt tystare maskin, där vi bytt ut 2 pumpar, samt ökat/förbättrat dämpning av 2

3) De som redan har linje 1 får ett upgrade kit GRATIS!, då blir maskinen identisk med en linje 2

4) Köper man idag får man en linje 2. 

5) Stor mjukvaruppd ligger ute (färdiginstallerad i nuvarande produktion). Tar 5 min att uppdatera. Se videon för nya funktioner, samt hur lite den nu tysta versionen låter:-)

6) Andriodappen mkt mkt snart klar

7) Cloud varit igång sen start o fungerar mkt bra, men vi kommer lägga till fler kontrollerande(settings) funktioner i cloud, så cloud-gränssnittet liknar appen ännu mer. 

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

Imponerande är det minsta man kan säga! Kul att det rullar på!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...