Gå till innehåll

Min Salarias vill inte äta alger


KennethN

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Skaffade mig en Salarias fasciatus för lite över en månad sedan. Dels tycker jag att det är en cool fisk, men jag hade också hoppats att den skulle hjälpa mig att få bort algerna (som jag har mer av än vad jag behöver...).

Problemet är dock att den inte verkar vilja ha några alger. Inte heller bryr den sig om nori-blad och liknande. Istället äter den friskt av både frysfoder, pellets och flingfoder. :topsy_turvy:

 

Finns det något jag kan göra för att få den att äta alger? Om inte, behöver jag oroa mig för att den ska få någon slags näringsbrist då den väl är en växtätare i naturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har det problemet för jag blir nästan lite avundsjuk. Jag har inte fasciatus utan kusinen ramosus i samma familj. Köpte den mest för personlighet och lite egenskap av "udda typ" bland klassiker som kirurger och clowner etc. Självfallet tyckte jag att även algdieten var passande, inte minst som det är 90% herbivorer jag har... men jag hade inte räknat med den groteska aptit ramosus visat på senaste månaderna! Den äter sig smällfet och det är lite av en bedrift då jag matar måttligt med pellets, spirulinaflingor, samt Nori och fryst ett par ggr i veckan. Den formligen vräker i sig all Nori den kan och då pratar vi om en fisk som konstant betar på levandestenarna och sandbädden. Det har gått till en gräns där den tar en oproportionerlig andel av den Nori som serveras, likaså är den en mycket ivrig konkurrent till främst C.Tominiensis... den har precis samma rutin att beta alger hela dagarna och ibland rinner det över för kirurgen som ger sin feta polare ett och annat tjuvnyp. För det mesta betar de sida vid sida dock.
Lång historia om egentligen annan art. Dock kanske intressant eftersom vad jag hört ska ramosus och fasciatus ha näst intill identisk födobeteende och min erfarenhet av fisken är uppenbart skiljd väsentligt från din.
/ M


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, håller med, det är lite konstigt.

 

Frågan kvarstår dock, kan man påverka kostvanorna på nåt sätt, och om inte, finns det då risk för näringsbrist med en för algfattig diet?

 

Har haft en Salarias fasciatus tidigare också. Den åt alger konstant och var helt ointresserad av både noriblad och annat foder. Trots konstant ätande, och fri tillgång på alger, magrade den dock och dog efter några månader. Kan det vara så att mina alger är av "fel" sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt http://www.tfhmagazine.com/details/articles/ber-algae-eaters-the-lawnmower-blennies-full-article.htm äter de allt möjligt, främst detritus. Det här låter nästan som en sandvändare på beskrivningen:

 

While they do eat some algae (the amount varies from one species to the next), recent studies have shown their primary source of food is detritus in the form of detrital aggregates. Because detritus is often overlooked in food-habit studies, its importance as Salarias food has long been overlooked.

These blennies scrape this material off hard surfaces (e.g., coral rock, dead coral skeletons), along with some algae. They will also incidentally ingest tiny invertebrates. For example, the diet of S. fasciatus has been reported to include filamentous algae, diatoms, foraminiferans (shelled protozoa), tiny crustaceans, detritus, and sand. On occasion, this species will also consume fish eggs, sponges, and small snails. They ingest a significant amount of calcium carbonate as they feed, which is not uncommon for herbivores with less selective feeding tactics.  While many of the Salarias spp. eat some algae, some steer away from the filamentous forms that can overgrow our aquariums. For example, S. patzneri selectively feeds on smaller particles less than 125 mm
[sic] in size (mainly detritus) and avoids those in excess of 250 mm [sic] (that is, algal filaments).

...

Individuals vary in their usefulness in controlling some of the dreaded hair algae species. Some of the larger species (e.g., S. fasciatus) regularly consume filamentous algae. However, there are individual Salarias that tend to ignore it, choosing instead to rasp diatoms and other unicellular microalgae off the aquarium glass or live rock. It has been suggested that if you frequently feed them other foods, they will be more reluctant to dine on the dreaded hair algae.

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...