Gå till innehåll

Uppstart


Jeppe83

Rekommenderade inlägg

Någon Clean up Crew ?

 

Nej - jag tycker inte detta är en normal syn ens efter 11 dagar även med kranvatten . Jag har starta åtskilliga akvarium utan att genomgå de sk "uggly" faserna med kranvatten (göteborgsvatten). Bland knepen ingår att ha en stor stab av snäckor, eremiter, sjöborrar och andra betare redan från början. Innan algerna har fått fotfäste på det här sättet. När det ser ut så här är det nog inget annat att göra än att ta upp och skrubba, starta om och göra rätt tror jag. Här är en artikel

 

Emellertid - min kännedom om Kristianstads vatten säger mycket kalcium och hårt vatten. Det är en bra anledning till att använda en RO anläggning eftersom man annars lät får kalkutfällningar när man blandar saltvattnet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Någon Clean up Crew ?

 

Nej - jag tycker inte detta är en normal syn ens efter 11 dagar även med kranvatten . Jag har starta åtskilliga akvarium utan att genomgå de sk "uggly" faserna med kranvatten (göteborgsvatten). Bland knepen ingår att ha en stor stab av snäckor, eremiter, sjöborrar och andra betare redan från början. Innan algerna har fått fotfäste på det här sättet. När det ser ut så här är det nog inget annat att göra än att ta upp och skrubba, starta om och göra rätt tror jag. Här är en artikel

 

Emellertid - min kännedom om Kristianstads vatten säger mycket kalcium och hårt vatten. Det är en bra anledning till att använda en RO anläggning eftersom man annars lät får kalkutfällningar när man blandar saltvattnet.

 

MVH Lasse

Har följt red seas start kit till punkt och prickar. Den sa jag skulle slänga i städpatrull. Så igår blev de fem turbos och en eldräka. Kanske lite lite men fick börja med de.  Osmosanläggning kör för fullt just nu. Men nu är de som vanligt. Olika bud i saltvattenbranschen:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - och det ena rådet har gått så där..........

 

De flesta tycker att det är normalt med den utvecklingen som du har haft - jag tycker inte det. om du är intresserad så kan du hitta ca 5-6 trådar (kommer inte ihåg exakt) här där jag startat kar och följt dem med bilder - där hittar du inte "uggly" fas

 

Om du hade skickat i städpatrullen (och haft en stor) redan dag 2-3 - då hade du inte haft de alger du nu har. För att bekämpa dem med bara städpatrull behöver du nu många eftersom du har fått en kritisk biomassa. Alger av den typ du har förökar sig med ca sin egen biomassa varje dag. Tänk på historien om schackspelets skapare. Han ville bara ha ett riskorn för första rutan, 2 för andra, 4 för tredje, 8 för fjärde och så vidare. det skulle hsan få sa Kjejsaren - jag tror inte det har producerats så mycket ris än idag så att han har fått fullt betalt. :)

 

En eller två sjöborrar skulle ge dig en bra hjälp på vägen nu.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Ja - och det ena rådet har gått så där..........

 

De flesta tycker att det är normalt med den utvecklingen som du har haft - jag tycker inte det. om du är intresserad så kan du hitta ca 5-6 trådar (kommer inte ihåg exakt) här där jag startat kar och följt dem med bilder - där hittar du inte "uggly" fas

 

Om du hade skickat i städpatrullen (och haft en stor) redan dag 2-3 - då hade du inte haft de alger du nu har. För att bekämpa dem med bara städpatrull behöver du nu många eftersom du har fått en kritisk biomassa. Alger av den typ du har förökar sig med ca sin egen biomassa varje dag. Tänk på historien om schackspelets skapare. Han ville bara ha ett riskorn för första rutan, 2 för andra, 4 för tredje, 8 för fjärde och så vidare. det skulle hsan få sa Kjejsaren - jag tror inte det har producerats så mycket ris än idag så att han har fått fullt betalt. :)

 

En eller två sjöborrar skulle ge dig en bra hjälp på vägen nu.

 

MVH Lasse

Ja går de att rädda med sjöborrar. Kanske man ska satsa på de. Eller helt enkelt starta om skitet med osmos. Har ju redan städpatrull:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att starta om det med osmos hjälper inte - du hade med 90 % säkerhet fått det problemet även om du använt osmos. Startar du om nu så kommer det att fördröja allting. Hemligheten ligger i att du måste kontrollera algtillväxten med betare. Snäckor kan ta dessa alger om det inte har blivit "håriga". Eremiter och sjöborrar tar dem (som Christian påpekat) även när de är håriga. Men du måste få ner biomassan och hjälpa eventuella sjöborrar. Vad jag själv skulle gjort i det läget (jag har haft håralger men aldrig i uppstart - bara när det har varit misskötsel) är att hjälpa städarna genom att ta upp och skrubba av det värsta men behålla vatten och sand

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du skriva upp punkterna i redseas manual här och även ange när du gjort dem. Manualen finns inte på nätet vad jag kan se. Det finns de som startat enligt redseas recept och lyckats så nu är jag nyfiken på vad som kan gått fel.

Lasses tips är bra. Men det vore bra om vi kan få se vad du gjort och vad som är kvar att göra och dina vattenvärden så vi kan bedöma hur det skall fortsätta.

Det finns många sätt att starta ett akvarium och det sämsta är att blanda ihop olika metoder. Är det någon som sagt att det eller det behöver du inte göra kan det ha orsakat problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, stigigemla sa:

Kan du skriva upp punkterna i redseas manual här och även ange när du gjort dem. Manualen finns inte på nätet vad jag kan se. Det finns de som startat enligt redseas recept och lyckats så nu är jag nyfiken på vad som kan gått fel.

Lasses tips är bra. Men det vore bra om vi kan få se vad du gjort och vad som är kvar att göra och dina vattenvärden så vi kan bedöma hur det skall fortsätta.

Det finns många sätt att starta ett akvarium och det sämsta är att blanda ihop olika metoder. Är det någon som sagt att det eller det behöver du inte göra kan det ha orsakat problemet.

Många punkter, men de är detta kit jag kört. 

D548BD27-66B9-4F2C-B4B5-96C8A1B241B6.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, stigigemla sa:

Tackar för länken.

Du har noterat att dag 1 är när du lägger i stenen som skall vara inkörd. Alltså ingen färsk sten med en massa döda påväxter.

Och du har kört Bacto Start och NO3-PO4ex varje dag?

Har dock kört 50/50 med sten. Men de va mer alger på den inkörda än på den döde. Ja jag har kört doseringen som dom säger. Ingen KH för den gick utanför skalan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm är inte 5 sniglar lite för få till 180 liters akvarium. Såg någon som rekommenderade typ 1 snigel per 10 liter och kanske inte fullt lika många eremiter?

Sen var försiktig med för mycket ljus i början eller testa dra ned på antalet timmar med ljus. Hade nog oxo skrubbat dessa stenar eller tagit ur dom o lagt dom mörkt några veckor i en tunna med saltvatten, värmare o cirkulation tills algerna dött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Reefen sa:

Hmm är inte 5 sniglar lite för få till 180 liters akvarium. Såg någon som rekommenderade typ 1 snigel per 10 liter och kanske inte fullt lika många eremiter?

Sen var försiktig med för mycket ljus i början eller testa dra ned på antalet timmar med ljus. Hade nog oxo skrubbat dessa stenar eller tagit ur dom o lagt dom mörkt några veckor i en tunna med saltvatten, värmare o cirkulation tills algerna dött

Jo, är kanske för lite snäckor. Men de fick bli fem nu iallafall:-) killen i affären sa att man inte kunde ha snäckor och eremiter för dom slås om skalen. Men va fan vet ja. Funkar dom ska jag fan ha såna me. Ljuset är ner på 6 timmar. Stenen skrubbades igår. Men eremiter tar allt de gröna då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Jeppe83 said:

Har dock kört 50/50 med sten. Men de va mer alger på den inkörda än på den döde.

Var det begagnad sten (som använts i vanligt akvarium innan), eller sten som körts in direkt efter import? Om stenen är nyimporterad låter det som om den är slarvigt inkörd.

 

Om det är mer alger på vissa stenar skulle jag överväga att ta bort dem. Antagligen läcker just de stenarna fosfat som algerna lever av. Å andra sidan kanske det tar några dagar extra för algerna att etablera sig på helt döda stenar, även om det finns näring löst i vattnet.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Var det begagnad sten (som använts i vanligt akvarium innan), eller sten som körts in direkt efter import? Om stenen är nyimporterad låter det som om den är slarvigt inkörd.

 

Om det är mer alger på vissa stenar skulle jag överväga att ta bort dem. Antagligen läcker just de stenarna fosfat som algerna lever av. Å andra sidan kanske det tar några dagar extra för algerna att etablera sig på helt döda stenar, även om det finns näring löst i vattnet.

Stenen köptes i affär från deras sumpar. Hur länge den legat där i frågade jag inte. Men jag ska in och ha lite mer snäckor och eremiter. Så ska de nog fan bli ordning på detta. Men så här är de alltid med saker jag ska köra igång med:-) provade fosfat, låg på 0,08 ppm. 

Ändrat av Jeppe83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,08ppm låter inte väldigt högt, å andra sidan är det bara ett mått på fosfathalten i det fria vattnet. Vad jag förstår kan ganska stora mängder fosfat lakas ur sten och genast tas upp av alger på stenen utan att det märks på fosfattester.

 

Antingen kan man ta bort algerna (för hand och med algätare), eller så kan man låta stenen ligga mörkt (så att fosfaten läcker ut i vattnet istället för att tas upp av alger) och byta vattent regelbundet tills stenen blivit urlakad.

 

En komplikation med nyimporterad levande sten är att olika organismer i/på stenen dör allteftersom, vilket i sig kan frigöra mer fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

0,08ppm låter inte väldigt högt, å andra sidan är det bara ett mått på fosfathalten i det fria vattnet. Vad jag förstår kan ganska stora mängder fosfat lakas ur sten och genast tas upp av alger på stenen utan att det märks på fosfattester.

 

Antingen kan man ta bort algerna (för hand och med algätare), eller så kan man låta stenen ligga mörkt (så att fosfaten läcker ut i vattnet istället för att tas upp av alger) och byta vattent regelbundet tills stenen blivit urlakad.

 

En komplikation med nyimporterad levande sten är att olika organismer i/på stenen dör allteftersom, vilket i sig kan frigöra mer fosfat.

Saltvatten är en hel vetenskap:-) men man lär sig nåt nytt hela tiden. Speciellt här:-). Stenen är skrubban och de åker i lite eremiter. Ska hålla ett stadigt öga på alger;-) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...