Gå till innehåll

Limma box, härdtid


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ju tunnare sträng, desto fortare härdar det. Enligt Bostik härdar deras silikon 1-2 mm/dygn.

Fast om du fyller boxen samtidigt med akvariet, så att det inte blir så högt tryck på fogen, kanske du kan börja med vatten efter ett par dygn. Tänk dock på att det bildas ättiksyra vid härdning och det är pH-sänkande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Slanten sa:

Hehe, tålamod är så tråkigt...

Har väntat många månader på karantänen och drygt 1,5 år på mitt stora som ännu inte är på plats. 

Därför som jag blev så glad och hoppfull att kunna börja karantäna lite fisk men icke sa Nicke :) 

 

Kom precis på att jag har stora behållare i källaren som jag köpte för att kunna göra TTM, alltså kan jag börja blanda saltet som kommer behövas Bananaman

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trött jag blir, verkar inte som att jag fått tät boxen. 

Det är ett 240l 1200*400*500, det är väl fyllt ungefär 40% och jag kan se att i ena hörnet läcker det in, extremt lite dock, kanske en ”droppe” på nån timme (trodde det kom snabbare). 

 

Är det lönt att försöka täta igen från insidan av boxen?

Finns det risk att detta mini läckage kommer bli ett större med tiden?

Kan jag lägga en kladd silikon till på insidan av boxen när jag har vattnet kvar i karet?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

Bäst är såklart att ha tomt så man kan göra ett korrekt förarbete, men jag skulle gissa att de allra flesta har gjort den snabbare lösningen någon gång i livet utan att katastrofen är framme :)

Det visar sig nu att läckage att så pass litet att vattnet hinner avdunsta och där endast blir kvar lite saltavlagringar i ”hålet”. 

Chansar på att det inte kommer bli värre. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligt väljer jag 100% tätt. Vill inte chansa. Vill kunna stänga returpumpen en längre tid och inte oroa mig att det läcker ner till sumpen.
När jag testar boxen gör jag tvärt om. Fyller boxen med vatten istället för akvariet.
Där jag haft problem att det inte varit tätt är mot akvariets fog. Där brukar jag lägga på och lägga extra en bra bit ut på fogen. 5-10 cm.
Sedan lägger jag i några blöta disktrasor eller blött papper. Det för hålla hög luftfuktighet för snabbare härdning. Först när ättiksdoften är borta eller väldigt svag så vattenfyller jag. Ca 3-5 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Linnex sa:

Personligt väljer jag 100% tätt. Vill inte chansa. Vill kunna stänga returpumpen en längre tid och inte oroa mig att det läcker ner till sumpen.
När jag testar boxen gör jag tvärt om. Fyller boxen med vatten istället för akvariet.
Där jag haft problem att det inte varit tätt är mot akvariets fog. Där brukar jag lägga på och lägga extra en bra bit ut på fogen. 5-10 cm.
Sedan lägger jag i några blöta disktrasor eller blött papper. Det för hålla hög luftfuktighet för snabbare härdning. Först när ättiksdoften är borta eller väldigt svag så vattenfyller jag. Ca 3-5 dagar.

Håller väl egentligen med :) 

Men som sagt, har karet nästan helt fullt och läcker inte in något. 

 

Boxen är dessutom i karet, ingen sump. 

Gjorde så för att jag vill kunna få in ytvatten till skummaren, kanske inte helt optimalt men tror nog det ska fungera.

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...