Gå till innehåll

Mat till grön mandarin och Sixline wrasse


Randomkille

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, danne031 sa:

När det gäller mandariner så är det ytterst få som lär sig ta pellets och man ska vara glad om den lär sig fryst t.ex. artemia, de tar ofta bara levande kryp som finns i stenen i ett moget kar.

Behöver jag komplettera med att köpa någon levande mat till mandarinen eller räcker det bra med alla kryp i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att säga hur den klarar sig på det levande som finns, det bästa är att regelbundet köpa levande foder. Och absolut bättre är att försöka lära den äta fruset genom att t.ex. punktmata den med ett rör eller mat i en glasburk eller liknande.

De är verkligen ingen bra fisk för en nybörjare eller för ett ungt kar men det finns så mycket bra mat idag att om du bara ger dig tusan på att mata den så kan det säkert gå bra :)

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är min erfarenhet att de flesta mandariner tar fryst såsom artemia redan i butiken. Bättre hållning hos leverantörer och grossister är det troligaste svaret. Om de trilskas så brukar svarta mygglarver få fart på dem och är de riktigt trilska så försök lite med röda mygg. torrfoder är däremot sällan de tar. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag pratade med en leverantör om detta och dom lär sig hitta mat vad det lider, dom plockar upp sånt på botten osv. men levande mat som finns i stenen är det dom letar efter i huvudsak. det finns copecods att köpa lite varstans. det är 1 deciliters påsar med levande kryp i. jag köpte ett gäng påsar i Lerum hos akvaristen där. 15 kr styck. ska dock försöka att få dom att föröka sig i sumpen, håller på och grejjar med det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...