Gå till innehåll

Förslag på ovanlig stimfisk


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Hej, jag håller på med en omstart av mitt aktarium ni som är intresserade kan följa det i tråden "Omstart av 1900 liters inwall och av saltvattens intresset".

Jag har valt att lyfta ut denna frågan ur tråden då denna gäller fiskar. Jag håller på att sätta ihop en lista på kandidater till akvariumet när det är igång igen.

Kraven på fisk är att de ska vara små, leva i stim, vara revsäker och gärna ovanlig, något som inte alla har.

 

Någon som har några förslag? Har själv funderat på följande

Chromis cyaneus

Pseudanthias pictilis

Pterapogon kauderni

 

Inte de mest ovanliga fiskarna men de visar på ungefär vad jag är ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bangaien brukar vara svår att få gå i stim - brukar sluta med ett eller två par Sphaeramia nematoptera och framförallt Zoramia leptacantha är bättre alternativ om du vill ha mer stimbeteende

 

Av damsellerna så är Chrysiptera hemicyanea ganska fredlig och går att ha i stort antal i ett stort kar

 

Även en del gyltor som Halichoeres chrysus och olika leopard gyltor är också bra

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

jag har 4 chromisar, 1 är ledare han är alltid framme först när jag tittar i karet väntar på mat. brukar jaga undan dom andra 3 som försiktigt tittar fram bakom nån sten. ganska tråkiga då dom alla 4 gömmer sig bakom all sten och bara är framme vid matdags :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On ‎2018‎-‎01‎-‎21 at 8:20 PM, Johan254 said:

jag har 4 chromisar, 1 är ledare han är alltid framme först när jag tittar i karet väntar på mat. brukar jaga undan dom andra 3 som försiktigt tittar fram bakom nån sten. ganska tråkiga då dom alla 4 gömmer sig bakom all sten och bara är framme vid matdags :)

Är det Chromis cyaneus du har? letar efter någon med erfarenhet av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...