Gå till innehåll

Oljud i RSM C 250


Anders Bengtsson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen!

Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande oljud som förstärks (resonans) av locket. Det låter så pass att jag får stänga av skummaren nattetid.

Pumparna, RS orginal, har samma vibrerande oljud men något lägre så dom körs dygnet runt.

Är det någon annan som upplevt samma problem och har något förslag på lösning?

Ska jag kanske satsa på nya pumpar? I så fall tar jag tacksamt emot förslag på tysta pumpar som passar mitt kar.

Mvh

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde under 4 år ett RSM 250. Det var inte C, men om jag förstår rätt är det i princip samma. Och visst, det blir lätt resonansljud i den konstruktionen. Jag fick ner skummarljudet med Deltec MC500. Jag kruxade och justerade en del med olika vibrationsdämpare såsom gummi och filtermattor. 

Pumparna kan du enkelt byta till andra, tystare motsvarigheter. Det kan också hjälpa att se till att pumparna inte hänger emot karet och på så sätt skapar vibrationsljud. Sök fakta på nätet om tysta pumpar med önskad kapacitet. Det finns mycket skrivet om RSM och ljudsänkande lösningar. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag har haft en mc500 och jag hade lite oljud från den men jag fixade det med att stryka på ett tunt lager silicon på sidan som ligger mot karet efter det var den i stort sett ljudlös hörde lite sörplande ljud från luftslangen men inget som störde mig

mvh

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Daniel Fahlström sa:

Jag klämde in en sugpropp upptill mellan skummare och glas vilket dämpade ljudet avsevärt! Det jag stör mig på nu är istället det porlande ljudet från vattnet som strömmar ur skummaren. Försökt dämpa med en filtersvamp, hur gör ni andra?

/Daniel 

På orginalskummaren har jag ”justerluckan” fullt öppen, då upplever jag inget plaskande. På MC500 har jag inget porlande ljud, bara ett dovt vibrerande.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Daniel Fahlström sa:

Försökt ställa in min orginalskummare ett bra tag nu eftersom den både ger mycket resonans och för mycket ljud av det porlande vattnet men tvingas nog ge upp!

Skulle ni rekommendera en MC500 istället? 

Jag har även haft resonans från MC500. Har dock det även från orginalpumparna också trots att de inte ligger mot glaset. Håller nu på att testa med silikon och annat. Återkommer med info så fort jag ger upp eller får den tyst :)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Daniel Fahlström sa:

Mina cirkulationspumpar hänger fritt och är väldigt tysta. Däremot kommer jag idag ersätta skummaren med en mindre Aqua Medic skummare som jag hade i mitt tidigare kar. Orginalskummaren för ett sabla liv, brummar, väser och låter som att jag har ett vattenfall i rummet!

Har du orginalpumparna Daniel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...