Gå till innehåll

Någon som vet?


Matand

Rekommenderade inlägg

@Matand

 

Det där kan vara värsta sorten av knappar vad gäller giftighet. Jag skulle ta och plocka ur dem och lägga i en hink ute på balkongen. Nu kan jag låta väldigt rigid och alarmerande men skulle föreslå att du gör så att du skaffar en hink med lock eller en stor tät plastpåse . ta på dig handskar och sänk ner hinken eller påsen. Stoppa i stenen och stäng locket eller knyt ihop påsen. Lyft ut alltihopa och lägg på balkongen - den är frysgrader nu. Låt den ligga där så den blir ordentligt fryst. den skall inte ut i luften. Egentligen skall den sen till Sävenäs för destruktion men jag har fryst ihjäl sådan knappar. 

1. Du skall inte komma i kontakt med knapparna med händerna - varken över eller under vattnet

2. helst skydda ögonen med glasögon

3. Jobba snabbt att få in den i hinken eller påsen. Stressa inte knapparna

4. Den skall vara försluten innan den passerar ytan

5. Försök inte koka dem eller skrapa bort dem för att rädda stenen !!!!!

6. Låt den frysa ihjäl  ute på balkongen - ej i livsmedelsfrys

 

Den är inte alla dessa knappar som bär på giftet men du måste agera såsom den gör det. Sådana knappar har skickat flera till sjukhus inklusive mig, Genne och StigiGemla

 

Skulle du eller någon i hushållet bli sjuk, få sår som inte läker på händerna  eller må tjuvtjockt och få metallsmak i munnen (Inget av detta är väl inte är troligt om du följer de 6 råden) så kontaktar du Giftinformationscentralen och nämner palotoxin och släktena Protopalythoa eller Palythoa

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse!

Då var det så illa som jag befarade!

Har blivit lite yr och mått lite konstigt vid vattenbyten och anat att det var pga dessa men visste inte hur mycket jag inbilla mig också...

 

När det har fryst helt vad gör jag med stenen sen?

 

Mvh

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lämnade min sten på återvinningsstationen vid riskavfall.

Det ska finnas varningslappar någon stans på SG att skriva ut som man kan klistra på spannen man använder att lägga dom i.

Jag ska försöka hitta dom.

Om du börjar frysa som bara den och kräkas sök omedelbart läkare

Varningslapparna finns under Faror med saltvattensakvarieum.

Vill du veta mer om hur giftiga dom kan vara så läs även Varning: Zoanthids are they toxic? på samma ställe.

Där har även jag beskrivit vad som hände mig och min fru

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sävenäs är ett tips - dit kördes all sten som var aktuell i Universeumsfallet - de bränner riskavfall där. Sedan tror jag iofs att när det är fryst så är det dött och ofarligt men kan aldrig vet.

 

Jag vet inte något om just de du visat på bild - men de är ganska lika de som låg bakom 2001 på Universeum.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu blev jag lite orolig, mina "knappar" ser välidgt lika ut och jag har hela akvariumet fullt med dem, haft i princip enbart dem i ca 5 år nu så de har tagit över allt. 

 

Långa "halsar" som jag trott berott på för dålig circ eller  ljus men jag tycker jag haft rätt kraftigt av båda. De lyser vääldigt starkt grönt i blått ljus men på dagen är de mer lika bilden i denna tråd bortsett från att mina knappar inte riktigt ser lika "håriga" ut kring knappen. 

 

Köpte en klase sådana på akvarieleasing i Sundbyberg för ca 5år sedan, men från början var inte halsarna så långa som de år nu. 

 

Har jag samma art eller är mina ok? 

 

_20180121_105805.JPG

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga om det är samma sort men skulle tro att det är av den giftigaste sorten du bör vara väldigt försiktig vill du bli av med de så får du kasta stenen på en återvinningsstation gasmask,glasögon även skyddskläder av nåt slag sen får du försluta det noga i hinkar eller kraftga sopsäckar

glöm inte att vädra ordentligt 

mvh

Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två bilder i vitt ljus, om det nu inte är farliga varianten är det någon som vet varför deras halsar är så långa? Vill minnas att de inte såg ut så när jag köpte dem. 

Testat nu att köra pumpen näatan rakt emot en liten koloni och ser eventuellt ut som de dragit ihop lite. Brukar knappar vilja ha flöde direkt mot sig? 

 

Tack på förhand! 

_20180121_140610.JPG

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på tentaklerna beror mycket på näringsvärden. I mycket näring blir tentaklerna kortare och knubbigare.

Längden på stammen beror mycket på hur tätt de sitter och cirkulationen. I stark cirkulation är de korta oavsett hur tätt de sitter.

Det finns rätt många knappar som är felbestämda på den sidan. Och det finns många Palythoa med korta knubbiga tentakler.

 

En trolig skillnad i praktisk akvarieverksamhet är att Palythoa inte kan dra ihop sig mot bottenskivan lika mycket som Zoanthus vid beröring.

Och Protopalythoa har inte en gemensam bottenskiva.

 

Jag kan inte säga om det alltid gäller för det kan bero på att Palythoa och Protopalythoa kan inkapsla hårda partiklar i stammen så att den känns lite grov och kornig om man gnuggar den mellan fingrarna. Det avråder jag bestämt från då det är mycket hög risk att giftet frigörs då. Men jag vet inte hur de blir i ett kar utan sand och med filtersockor.

Som sagt ett mycket farligt tips men det finns med i tips om hur man släktesbestämmer i naturen så jag vill varna för det här.

 

Och det finns giftiga Zoanthus också. Den referensen min ögonläkare hade var en förgiftning från en trefärgad Zoanthus.

 

Så behandla inte knappar som om de är giftiga. Behandla dem som om de är mycket giftiga eller väldigt mycket giftiga.

Och de är lika giftiga i odling. Giftet avtar inte med åren i akvarium.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen. Har märkt efter jag dragit på ljuset lite extra att de knappar som ör närmast ljuset dvs högst upp i mitten dragit ihop sig rätt mycket men fortfarande öppna. Så det verkar ju vara som du säger att de konkurrerar om ljuset, de ser mer ut nu som "knappar" och inte svampar som tidigare :)

 

Nån som vet vilken sort det är? 

 

/ Christian 

_20180201_185216.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...