Gå till innehåll

Hjälp med vattenvärden


Catchio

Rekommenderade inlägg

Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger.

Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa.

Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna.

Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara mjukkoraller, räkor och snäckor.

Jag har hela tiden använt "Aquarium systems reef crystals" salt och i top off-vattnet "Grotech Mineral pro". Jag har varit skeptisk till detta eftersom jag har få förbrukande koraller och inte testar för de ämnen det tillför men förstått att det skulle vara ok ändå att använda.

Det gick åt rätt mycket topp off vatten fram tills jag för ett par månader sedan lade glas över akvariet.

Jag testar fosfat med Hanna checker men litar inte på den då jag aldrig fått annat värde än 0,00.
Jag skickade in ett vattenprov till Marine lab och fick svaret idag:

Results_2018_01_07_3334.pdf

 

Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Catchio sa:

Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger.

Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa.

Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna.

Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara mjukkoraller, räkor och snäckor.

Jag har hela tiden använt "Aquarium systems reef crystals" salt och i top off-vattnet "Grotech Mineral pro". Jag har varit skeptisk till detta eftersom jag har få förbrukande koraller och inte testar för de ämnen det tillför men förstått att det skulle vara ok ändå att använda.

Det gick åt rätt mycket topp off vatten fram tills jag för ett par månader sedan lade glas över akvariet.

Jag testar fosfat med Hanna checker men litar inte på den då jag aldrig fått annat värde än 0,00.
Jag skickade in ett vattenprov till Marine lab och fick svaret idag:

Results_2018_01_07_3334.pdf

 

Vad säger ni?

Högt zink, järn, koppar...nån axel i en pump eller nåt som kan ha börjat rosta för dig?
"Grotech Mineral pro" har jag ingen erfarenhet av, men med dina koraller och dina stora vattenbyten kan jag inte tänka mig att det behövs! Jag skulle slutat använda det... Kanske även den höga joden kommer därifrån (de flesta har ju ganska låg jod, men du hade dubbla NSW-värdet vilket jag höjer lite på ögonbrynen åt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...