Gå till innehåll

viktig info om mitt balling-recept samt ett nytt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vänner

 

Det Nacl fria saltet går inte med säkerhet i lösning för alla. kanske kan variera med olika fabrikat för vi har ju ingen koll på exakt hur detta salt ser ut.

Dessutom finns det när jag funderat lite mer, en viss onödighet att driva upp konc till ggr 7, för den enda orsaken till det är att få små flaskor=spara sumputrymme. Baksidan med det är ju att doseringen blir mindre noggrann, för det handlar ju om doser vid varje tillfälle i storleksordning 1-5 ml, och då minsta luft i slangen så kan en hel dos missas, o fleet blir rätt stort. Dessutom är slangpumparna på en del  doserstationer inte mer noggranna än 10%, så det finns en fara i så här starka lösningar.

 

Vidare så finns det egentlligen ingen anledning att blanda i NaHCO3 i KH dunken, utan det är enklare att köra med rent Na2CO3. Skälen är flera, dels finns massiv erfarenhet från USA, där man gör så som standard, att KH dunken består av ren Na2CO3, dels är det med all sannolikhet så man gjort i tritons core 7 eftersom deras KH dunk har ett ph på 12.

Det är ingen fara att dosera en lösning med så högt ph om man doserar den i sumpen men hyffsad cirk. Som sagt, man har gjort så länge i USA så det är beprövat.

 

Därför kommer jag göra ett nytt recept som är enligt mig bättre. Det kommer bli cirka 3.5ggr starkare o KH dunken består bara av Na2CO3, o då med dessa fördelar

 

  • Renare kemikalier rörande Na2CO3 då man bakar den utifrån rent NaHCO3(eller om man vill köpa) som är lättare att få tag på helt rent, tex från kända stora tillverkare av ballingprodukter
  • lättare att få kh dunken att gå i lösning
  • bättre(högre) ph i karet. kanske man rent av kan eliminera behovet av divesorb osv?
  • lite högre doser=högre noggranhet
  • fortfarande 3-4 ggr starkare än en vanlig Balling, varvid man klarar sig mkt länge med en 5 liters dunk (2.5 ggr längre tid än från en 1 liters core7 flaska), o 5 liters har dom flesta plats med
  • bara 3 dunkar, dvs en pump blir fri
  • det nacl fria saltet går i lösning=helt balanserad lösning

Återkommer med ett nytt recept, som kommer heta Roman´s Balling plus mezzoforte

 

Forte-receptet går också använda, så länge ni vet att Nacl fria saltet går ej helt i lösning utan får minskas på.

 

/Jonas

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...