Gå till innehåll

Kenyaträdet dog :-(


Terese

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag är nybörjare inom saltvärden och har startat upp ett saltvattenakvarium under hösten. Förra veckan så köpte jag min första korall, ett litet kenyaträd. När jag kom hem såg jag att det kröp runt plattmaskar i påsen med korallen. Därför beslöt jag mig för att doppa kenyaträdet i kranvatten ca 10-20 sekunder (med samma temperatur som akvarievattnet) innan jag placerade det i karantänakvariumet. Tyvärr dog kenyaträdet av denna behandling, och jag undrar vad jag skulle ha gjort annorlunda? Vore tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, i efterhand så låter det ju absolut som det klokaste. Plattmaskar är inte något som jag vill ha in i mitt akvarium. Men sötvattensdopp, är det något man bör göra på alla nyinköpta koraller? Och hur gör man för att korallerna inte ska dö av det, som min korall gjorde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvattensdoppa koraller skulle jag inte göra. Köp istället tex fauna marine ultra pest control eller liknande preparat och doppa i innan du sätter korallerna i akvariet. (För att vara riktigt säker bör man ha karantänskar både för fisk och koraller.)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !..

Biologiska termen gällande osmos säger att alltid utjämna salthalten...som ett exempel kan nämnas att chansen att återupplivas efter ett drunkningstillbud i saltvatten är betydligt högre än ett tillbud i sötvatten, då sötvatten försöker utjämna salthalten i blodet via lungalveolerna vilket skapar en typ av ödem, vätskefyllnad. Översatt till  mjukisar kan jag tänka mig att korallens metabolism, som är beroende av en viss salthalt troligen omintetgörs....men det är en gissning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...