Gå till innehåll

jingfee

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

På vår Boyu TL-450 (kan också heta Orca) är månljuset sönder. Det funkar, om man håller in knappen, men det går inte att släppa den.


Vi har inte fått några bra instruktioner online hur man kan laga det (så dem välkomnas också!), så vi undrar om vi ska istället sätta in en LED moonlight lampa. Vi har hittat olika modeller:

 

Den mest populära verkar vara coral box, men den känns för stort för vår lilla kar. Dessutom måste det gå att sätta fast i befintlig lock, då den har dagsljuset.

 

Vi undrar nu, om det är bättre val med Sera moonlight set (som rekommenderas på en del tyska sidor) eller med en ”submersible LED moonlight”, alltså en typ av stav som man fäster i akvariet.  Enligt försäljarnas reklam verkar den användas i saltvattensakvarier, men jag hittar inga pålitliga recensioner. Jag oroar mig över säkerhet, värme (även om LED inte direkt producerar mycket, så blir det ändå varmare), vinkel och ljusstyrka. Har ni några rekommendationer? (Vi känner oss inte tillräckligt säker i lödning etc för att bygga helt egna LED-rampar, som många verkar göra.)

 

Vi undrar också om ”invänjning” av djuren och korallerna vid nya ljuskällor. Vad tycker ni?

 

Tacksam för alla tipps!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Lasse sa:

Coral box äe en armatur för vanlig belysning. Rund - därav namnet. Inget för månljus. Enklast är att strunta i månljus - det behövs inte. 

 

MVH Lasse

Tack, Lasse. Jag vet, men vi vill gärna ha månljus, då vi vill kunna se in på kvällarna och njuta ^^. Och hittills har jag inte läst något om att det kunde vara speciellt dåligt att ha det. Så vi är lite intresserade att fixa det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jingfee

sätt belysningstiden så att det är tänt när ni är hemma och kan njuta av akvariet. Antingen med hjälp av timer eller om ni har programmerbar belysning.  

 

Tror korallerna/fisken mår bra av att där är en period på dygnet där det är släckt så dom får vila/återhämta sig. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månljuset skall normalt vara så svagt att du inte ser så mycket. Däremot är det vanligt att många kör en period på kvällen när man bara har blåljus (normalt) just för att få flourescensen att "pop-up". Vet inte riktigt hur din huv är men kan du ta några bilder på huven - uppifrån - underifrån och från sidan så man ser konstruktionen så skall vi nog klura ut det här

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Kimozabe sa:

@jingfee

sätt belysningstiden så att det är tänt när ni är hemma och kan njuta av akvariet. Antingen med hjälp av timer eller om ni har programmerbar belysning.  

 

Tror korallerna/fisken mår bra av att där är en period på dygnet där det är släckt så dom får vila/återhämta sig. 

 

Mvh

Kim

Tack, Kim. Det ska de få göra under nattetid, absolut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Månljuset skall normalt vara så svagt att du inte ser så mycket. Däremot är det vanligt att många kör en period på kvällen när man bara har blåljus (normalt) just för att få flourescensen att "pop-up". Vet inte riktigt hur din huv är men kan du ta några bilder på huven - uppifrån - underifrån och från sidan så man ser konstruktionen så skall vi nog klura ut det här

 

MVH Lasse

Så här ser det ut. Ja, du har rätt, lite mer än "riktigt" månljus. 

Den bakre delen är månljuset (riktigt, en sådan som man knappt ser förutom om det är riktigt mörkt i rummet). De främre är de vanliga ljusrör. 

IMG_20180122_182441.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget månljus - det är den blåa delen av ditt vanliga belysning. Dessutom ser det ut som rören bör bytas. Om du vill laga det (troligtvis är det strömbrytaren som gått sönder). Det finns två en för det främre och en för det bakre. I denna länk så visar jag hur jag byggde om en likadan ramp till LED men bilderna visar hur man tar isär rampen. Men dra ur sladdarna först

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Datzun sa:

Jag har haft ett sånt kar till min son. Det finns månljus på den, som brukar haverera. 

Hade jag/min son haft kvar karet så hade jag rensat locket på allt innehåll och tryckt dit någon led-belysning istället. 

 

Jo men det är en eller två svaga LED. det OP använder som månljus är en del av huvudbelysningen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månljus är i naturen mycket svagt och färgen är ungefär 6500K. Alltså något varmare än solljuset. Anledningen att vi uppfattar det som blåare ligger i att ögat har bättre känslighet för det blåa i riktigt svagt ljus.

Blåljuset för ett akvarium är många gånger för starkt för att liknas vid månljus som är i storleksordningen 0,1 lux. 

Det betyder att för ett akvarium på en kvadratmeter skulle ungefär 1 mw effekt vara lagom eller väl mycket. Det betyder ungefär 1/3 mA i en av lysdioderna.

Men blåljus är snyggt för många koraller och ett litet svagare ljus talar om för djuren att snart slocknar det. Så jag ser det som trevligt och problemlöst att köra lite svagare blåljus en stund på kvällarna. Men jag har flera tusen gånger starkare än månljus.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

Det är inget månljus - det är den blåa delen av ditt vanliga belysning. Dessutom ser det ut som rören bör bytas. Om du vill laga det (troligtvis är det strömbrytaren som gått sönder). Det finns två en för det främre och en för det bakre. I denna länk så visar jag hur jag byggde om en likadan ramp till LED men bilderna visar hur man tar isär rampen. Men dra ur sladdarna först

 

MVH Lasse 

Hej Lasse, 

Bra att du säger det! Hur ser du att rören bör bytas? De är av på bilden för att kunna ta bra bild. 

Jag har redan sökt efter att köpa ersättningsljusrör, men de verkar slutsåld på dem få försäljare jag hittade (bara i UK, förresten). Har du en bra försäljare du kan rekommendera? Det vore bra att ha dem hemma i vilket fall. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

Det är inget månljus - det är den blåa delen av ditt vanliga belysning. Dessutom ser det ut som rören bör bytas. Om du vill laga det (troligtvis är det strömbrytaren som gått sönder). Det finns två en för det främre och en för det bakre. I denna länk så visar jag hur jag byggde om en likadan ramp till LED men bilderna visar hur man tar isär rampen. Men dra ur sladdarna först

 

MVH Lasse 

Ser jättebra ut på dina bilder, men jag tror inte jag har tillräckligt med kunskap i elbygge för att våga mig på det. Vill ju inte rosta stackats firran... Tänkte mer, om det fanns någon enkel reservdel. Men det verkar inte så. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Du kan titta här

 

Och här

 

mer  Om det är 18 watt och denna sockel. Ta loss röret och fota sockel med text

 

MVH Lasse

Tusen tack, Lasse! Underbart att du lägger ner så mycket tid på frågan!
Jag ska fota den ikväll när vi släcker ljuset, så att jag inte skrämmer alla inneboenden mitt under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

Du kan titta här

 

Och här

 

mer  Om det är 18 watt och denna sockel. Ta loss röret och fota sockel med text

 

MVH Lasse

Hej Lasse, 

Det var precis en sådan du tänkte att det var. 

Nu har vi också tittat in och kollat lite på fläktena osv. Kanske det kommer gå ändå att laga knappen /strömbrytaren. 

Vi är ännu lite mesiga med tekniken, men det kommer bli bättre förhoppningsvis ;)

IMG_20180124_211948.jpg

IMG_20180124_212010.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Sockeln är alltså 2G11 (4P)       och 18 Watt. Vill du ha ett riktigt blått ljus med stor effekt så skulle nog philipsröret passa utmärkt.

 

MVH Lasse                           

Hej Lasse, 

 

Tack för all hjälp! 

 

Menar du då att byta ut en av "dagsljusen" till blått ljus? Om jag förstår det rätt är det något som också vissa gör. Vad är för och nackdelar med det (vattendjupet är ca 40 cm)?

 

För jag tror, kvällsljuset är av en annan typ. Den kom vi inte åt igår, då vi inte fick loss fläkten utan att det kom en massa damm. För det måste vi ta av locket helt en kväll då vi är hemma tidigare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja byt det bakre röret och använd 10 000 K i det främre. Om du kan köra rören separat så kommer du få en riktig upplevelse om bara det blå går. (om du har koraller - fiskar blir tråkiga) Kan du inte köra separat så blir det bra ändå för de allra flesta koraller är mer anpassade till blått ljus - vill du se en ganska så invecklad diskussion om detta så har du den här tråden

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...