Gå till innehåll

Fryst artemia


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Jag har en liten fråga ang fryst artemia.

I mitt kar har jag ett gäng mjukisar, två räkor, 3 snäckor, och två clowner.

 

När jag köpte första clownen sa de i butiken att jag kunde mata den med pellets, det gick inte tyvärr. Försökte en massa gånger och den åt inte, krossade jag en pytte pellet i små bitar kanske den år 10% av en pellet, clownen har smalnat en del då den inte år riktigt på över en vecka. Jag fick tips av flera att prova att ge den fryst artemia, det gjorde jag igår och då åt den, även den nya clownen äter det utan problem.

 

Nu till frågan, hur mycket ska jag mata? Vet att fryst artemia inte är lika proteinrikt som tex pellets men jag vill heller inte övermata och få problem med nitrat osv.

Hur ofta och hur mycket tycker ni att jag ska mata om jag skulle köra med enbart fryst artemia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, webdiddy said:

krossade jag en pytte pellet i små bitar kanske den år 10% av en pellet, clownen har smalnat en del då den inte år riktigt på över en vecka.

Du kan säkert lära clownen att äta pellets med tiden, särskilt om den ser andra fiskar ta dem. Möjligen kan det bero på fabrikatet, är det hårda pellets kanske de inte smakar så gott innan de mjukats upp i vattnet, isf kan du kanske lägga dem i en kopp saltvatten några minuter.

 

Förutom artemia skulle jag rekommendera fryst mysis eller krill (lite större bitar). Jag tror det är bättre att mata lite men ofta, eftersom många fiskar är vana vid att kontinuerligt äta små mängder hela dagarna, men ett par gånger om dagen borde räcka för en frisk (halv)vuxen fisk.

 

Kan inte svara på hur mycket som är lagom, ofta tror jag att akvariefiskar får för alldeles mycket mat. Om de ser friska och välfödda ut är det nog inte för lite iaf. Yngel och riktigt unga exemplar behöver mer mat ofta så de kan växa. Likaså behöver fiskar mer mat om temperaturen är högre eftersom det ökar deras ämnesomsättning (omvänt kan man sänka temperaturen ett par grader för att sakta ner, det kanske teoretiskt kan vara bra för matvägrande fiskar).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under ett och ett halvt hår har jag matat mitt kar till 90 % med djupfryst artemia. Jag matar en gång om dagen. de övriga 10 % är annat fryst foder som mysis, cyclops, svarta mygg osv. Jag ger inget torrfoder. Nu har jag en produktion av levande foder (pods) i mitt kar så jag har valt en gång om dagen. Det går ju att mata lite på morgonen och lite på kvällen. Om du är rädd för nitrat osv så skall du veta att torrfoder i stort sett innehåller minst 5 gånger mer kväve än exempelvis artemia.

 

Men det viktigaste nu i starten är att mata lite, väldigt lite, väldigt lite. dina fiskar svälter inte ihjäl. 

 

Att de behöver torrfoder är ännu en av de myter som florerar.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågade inte skriva vad jag brukar rekommendera i en uppstart men det är som följer. Starta med en fisk - första veckan - ge ett par  frusna vuxna artemia var tredje dag i en vecka. vecka två - samma mängd varannan dag och vecka 3 samma mängd varje dag. Nu har du rusat på så du skall inte behöva vara så snål och du kan mata varje dag. Troligtvis är inte ditt kar cyklat än - du har troligtvis nitrit om man tar hänsyn till de nitratvärden du redovisat i en annan tråd. Ta det försiktigt. Vad är lite i detta fall - ja hade jag haft fisken hemma så hade jag kunnat avgöra detta - det måste bli ditt eget beslut. Men ett tiotal artemia per fisk och några till räkorna i ett par dagar nu - sedan kan du försiktigt öka

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...