Gå till innehåll

Osmos klor


Linnex

Rekommenderade inlägg

Samhället där jag bor har fått problem med hög bakteriehalt i vattnet. Därför kommer klor tillsättas under en tid framöver

Jag använder osmos. Min undran är då om det är riskfritt för mitt akvarium.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske detta kan vara till hjälp?

”Överkänslighet mot klor

En del människor är överkänsliga mot klor. Det finns ett enkelt sätt att bli av med klor i sitt kranvatten. Om man tillsätter en knivsudd askorbinsyra per liter vatten avkloreras vattnet omedelbart. Askorbinsyra är C-vitamin och finns att köpa som pulver på apotek eller i livsmedelsaffär. ”


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Följdfråga: kan man få en indikation på om kolfiltret börjar bli mättat, eller är det bara att hålla koll på vattenmängd som passerat det som gäller?

Sent using Jedi mind-trick.
 

Googlat om tds mätare. Tds visar ... nästan allt. Men det måste påverka konduktiviteten tillräckligt för att tds skall registrera det. Så för att jävlas lite med oss visar inte tds mätaren klor, bly och några till. Så man kan Mao ha 0 på tds en och ändå ha klor och bly i vattnet. Schemalagda byten i kombination med tds mätare verkar vara ett bra sätt som jag kör !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlat om tds mätare. Tds visar ... nästan allt. Men det måste påverka konduktiviteten tillräckligt för att tds skall registrera det. Så för att jävlas lite med oss visar inte tds mätaren klor, bly och några till. Så man kan Mao ha 0 på tds en och ändå ha klor och bly i vattnet. Schemalagda byten i kombination med tds mätare verkar vara ett bra sätt som jag kör !
Kör med tds jag med. Och byter kolfilter var sjätte månad. Men det är ju mest på en höft...kan man vara lite mer exakt så skulle ju det underlätta.


Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TDS- mätaren visar allt i vattnet som har elektrisk laddning. Den gör alltså utslag för hypoklorit, klorid och alla metalljoner även bly men inte klorgas som inte har elektrisk laddning. Men när klorgas kommer i kontakt med vatten spaltas den upp i klorid + hypoklorit och de gör utslag. Fast klormängden är så liten att man inte skulle reagera

över att mätaren visar lite mer.

Ämnen utan elektrisk laddning gör inte utslag på TDS som t.ex socker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser tvärtom att den inte ger ngn pålitlig indikation på bly :

"A TDS meter is not sensitive enough to measure toxic levels of lead, chromium-6 or arsenic, even if they are present in a sample. This is because the reading displayed on an inexpensive TDS meter is in parts per million, while lead chromium-6, and arsenic are toxic at part per billion concentrations (1000 times lower). Using a TDS meter to measure ppb lead concentrations in tap water is like trying to use a car’s odometer to measure a child's growth spurt…. It's the wrong tool.

 

https://www.hydroviv.com/blogs/water-smarts/tds-meters-and-testers

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom TDS är en variant på att mäta ledningsförmågan så ger den inte utslag per ämne utan är en "frukt" parameter. Du vet alltså inte om värdet avser bananer, äpplen, päron eller en blandning av dessa, Men är du osäker - du samlar antagligen upp ditt vatten i kärl. Lägg i en matsked C-vitamin (askorbinsyra) per 100 liter så är eventuellt klorproblem fixat. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...