Gå till innehåll

beräkna exakt vattenvolym?


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Vårt akvarium har drabbats av dinoalger. Misstänker att det beror på antingen obalans mellan nitrat och fosfat, eller att  vi fått med det från två koraller vi köpte privat (då de dök upp efter att vi satt i dem). Har nu fått hem algea X som jag hört mycket positivt om, men samtidigt att man måste vara extremt viktig med doseringen och att mäta rätt. Så mitt problem nu är hur jag mäter rätt vattenvolym, då man måste räkna bort stenens vikt i liter. Finns det någon formel eller är det att själv anta? Karet är på 275 liter och vi har 27 kg levande sten i. Hjälp???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du få det exakt kan du glra så här:

Mät akvariet på insidan glaset i dm. Beräkna bredden x höjden x längden och du får resultatet i liter. 

 

Sen tar du upp en sten och väger den på en våg. Säg att den väger 1200 gram.

Ta en bunke som rymmer hela stenen. 

Ställ bunken i en spann eller långpanna.

Fyll bunken hela vägen upp med saltvatten och lägg sedan i stenen. Vatten kommer att rinna över. Väg eller mät detta vatten. Säg att det väger 800 gram. Det är volymen på stenen.

 

 Räkna ut alla stenarnas volym så här:

800*27/1200

 

Subtrahera stenarnas volym från akvariets beräknade volym. 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha densiteten på stenen Adde för att räkna så. Det var den Slanten försökte få med. 1 kg sten har mindre volym än 1 kg vatten som har volymen 1 liter. Densiteten för kalksten ligger mellan 2 och 2.8 kg per liter. Dvs att 20 kg sten tränger undan mellan 10 och 7.1 l vatten. 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

 

Angående eventuellt dinoalg problem. Vad har du för PO4 och NO3 just nu. Har du försökt bekämpa dem mekaniskt? Algea X har fått många omdömmen både som bra, ingen verkan och starkt gift. De råd du fått om att vara noga med doseringen tyder på att den koncentration som gör nytta ligger väldigt nära den som slår ihjäl. Jag är speciellt lite orolig till att använda något som skall slå ihjäl Dinos till ett korallkar. Zooxantheller hos koraller är just dinoflagelater. Bara så du vet vad du ger dig in på.

 

Om du har läslust och tid så finns en lång Dinotråd på reef2reef.com - den är lång (130 sidor) och 2716 inlägg men väldigt informativ

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Johnny Tveit sa:

Tänkte skriva något.

Det hade med all säkerhet blivit fel, önskar jag kunde/visste mer.

Det finns så många fler på det här forumet som vet så mycket mer än jag, så.

Lite påverkar så jag säger god natt och lycka till.

Man skall alltid skriva det man tänkte - var det rätt tänkt så har man hjälpt någon - var det fel tänkt så är det värsta som kan hända (förutom en ilsken någon :) ) att man lär sig något nytt om man får mothugg :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förklara nog lite dåligt. Jag mena mer att den räkningen brukar vara good enough för det mesta man behöver räkna ut med akvariet. Jag personligen skulle inte orka göra så som slanten beskrev hehe. Var absolut inte hur man räknar exakt så jag rättar mig lite :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Hej igen

 

Angående eventuellt dinoalg problem. Vad har du för PO4 och NO3 just nu. Har du försökt bekämpa dem mekaniskt? Algea X har fått många omdömmen både som bra, ingen verkan och starkt gift. De råd du fått om att vara noga med doseringen tyder på att den koncentration som gör nytta ligger väldigt nära den som slår ihjäl. Jag är speciellt lite orolig till att använda något som skall slå ihjäl Dinos till ett korallkar. Zooxantheller hos koraller är just dinoflagelater. Bara så du vet vad du ger dig in på.

 

Om du har läslust och tid så finns en lång Dinotråd på reef2reef.com - den är lång (130 sidor) och 2716 inlägg men väldigt informativ

 

MVH Lasse

Fosfaten ligger på 0,5 och nitrat 3,5 efter massa doseringar med salpeter. Kämpar med cheato och fosfatremover, men den verkar inte gå ner nämnvärt. Känns som att dino kommer hinna ta över karet innan vi fått en balans mellan dessa värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Dinon brukar vara relaterad till väldigt låga näringsvärden - inte tvärtom faktiskt även om när ryggradsreflexen från 50% av våra medlemmar 0ch 90 % i facebooksgrupperna får råda så slår de ner på 0,5 i fosfat. Vad mäter du fosfat med. Läs inledningen i den tråd jag länkade till. Hur växer Chaeton? har du återupptaget NOxPOx?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, turboadde sa:

Jo jag förklara nog lite dåligt. Jag mena mer att den räkningen brukar vara good enough för det mesta man behöver räkna ut med akvariet. Jag personligen skulle inte orka göra så som slanten beskrev hehe. Var absolut inte hur man räknar exakt så jag rättar mig lite :).

Petimeterreflexen slog till :) Om man räknar med en faktor 2 (densitet 2) så kommer man nog nära. DVS har man 80 kg sten så tränger det undan 40 liter vatten. Eller vad tror du @SlantenSkall man ha en högre faktor för korall skelet?

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Lasse said:

 Dinon brukar vara relaterad till väldigt låga näringsvärden - inte tvärtom faktiskt även om när ryggradsreflexen från 50% av våra medlemmar 0ch 90 % i facebooksgrupperna får råda så slår de ner på 0,5 i fosfat. Vad mäter du fosfat med. Läs inledningen i den tråd jag länkade till. Hur växer Chaeton? har du återupptaget NOxPOx?

 

MVH Lasse

Mäter fosfat med saliferts tester. Vad menar du med att medlemmarna får råda att slå ner när fosfaten ligger på 0.5?

 

Nej ingen nopox. Endast fosfatremover ocj cheato. Cheaton hämtade vi för någon dag sedan så den ligger i karet nu tills vi får hem en reaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att ca 50 % här svarar att din fosfat är boven och om du frågar på Facebook så svarar 90 % samma sak. Jag menar däremot att det oftast inte är hög fosfat som är boven vid dino - det är snarare för låg fosfat (eller nitrat) som är boven.

 

Om du har mätt med Saliferts test så skulle jag försöka få en andra bedömning av någon som mäter med nån av Hanna checkerna runt dig. Detta bara för att verifiera ditt värde. Jag har för mig att du rapporterat 0,5 länge nu - även med fosfatremover - det får mig misstänksam mot mätvärdet. Innan du går vidare - verifiera ditt fosfatvärde med en annan mätmetod - Helst  då ingen där dina ögon skall avgöra färg. Jag kan ha fel men om jag har rätt så använder du fel arsenal just nu.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Petimeterreflexen slog till :) Om man räknar med en faktor 2 (densitet 2) så kommer man nog nära. DVS har man 80 kg sten så tränger det undan 40 liter vatten. Eller vad tror du @SlantenSkall man ha en högre faktor för korall skelet?

 
MVH Lasse

 

 

Men det slår på över 10 liter om man har otur med 80 kg sten. 

Densitet 2 kg/liter ger 40 liters stenvolym. 

Densitet 2,8 kg/liter ger 28,5 liter i stenvolym.

Så vill man vara exakt får man nog ta reda på densiteten. 

 

Hehe, frågar du mig om man har högre faktor på korallskelett?? Jag har, mig veterligen, aldrig hållit i en levande sten :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - varierar den synliga mängden med avseende på om akvariet nyss har tänt jämfört med när det precis skall släckas?

 

Skall du mörklägga - rensa först så mycket du kan

 

Men innan något annat - verifiera ditt fosfatvärde

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minutes ago, Lasse said:

En fråga - varierar den synliga mängden med avseende på om akvariet nyss har tänt jämfört med när det precis skall släckas?

 

Skall du mörklägga - rensa först så mycket du kan

 

Men innan något annat - verifiera ditt fosfatvärde

 

MVH Lasse

På din fråga Lasse: ja! Men helt borta är det inte när det är släckt.. Dock betydligt mindre. 

 

Fosfatvärdet är alldeles för högt. Fick lite vatten av en annan att jämföra med där testet inte gav utslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Slanten sa:

 

Men det slår på över 10 liter om man har otur med 80 kg sten. 

Densitet 2 kg/liter ger 40 liters stenvolym. 

Densitet 2,8 kg/liter ger 28,5 liter i stenvolym.

Så vill man vara exakt får man nog ta reda på densiteten. 

 

Hehe, frågar du mig om man har högre faktor på korallskelett?? Jag har, mig veterligen, aldrig hållit i en levande sten :) 

 

Å andra sidan om man har 80kg sten så här man antagligen 800 liter eller mer, och då spelar 10L eller 1-2% inte hysteriskt stor roll vid dosering av..i stort sett allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker ändå att du skall försöka analysera med en annan metod. Du vet inte om det finns något ämne i ditt vatten som kan interferera med den test du använder. Du kan göra ett spädningsprov. Ta 10 ml av ditt akvarievatten och 90 ml RO vatten - blanda väl - testa det

Läs åtminstone första sidan i den tråd jag skickade dig.

Detta att det minskar och ökar tyder på Dino eller nån typ av Cyano. Du skall mekaniskt rensa när det är som mest. 

IMO - dessa problem är oftast orsakad av brist av någonting - det kan vara PO4, NO3 eller något spårämne som järn - det är en obalans i systemet som gör att en monokultur kan etablera sig. 

 

Dino och cyanobakterier är inte beroende av lösta näringsämnen (lösta i vattenkolumnen) de har oftast förmågan fixa dessa ämnen själva från organiskt material. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, danne031 sa:

 

Å andra sidan om man har 80kg sten så här man antagligen 800 liter eller mer, och då spelar 10L eller 1-2% inte hysteriskt stor roll vid dosering av..i stort sett allt :)

 

Jag håller med att jag verkar petig, men trådskaparen skrev så här:

 

On ‎2018‎-‎02‎-‎03 at 21:53, Leoparden sa:

Har nu fått hem algea X som jag hört mycket positivt om, men samtidigt att man måste vara extremt viktig med doseringen och att mäta rätt.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...