Gå till innehåll

Ny med salt vill ha input


simon.arvestrand

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags för mig att slänga in lite frågor. 

ny här på forat. 

 

Har över 30 års erfarenhet av sötvatten och en månad av salt (dock alltid studerat lite salt och velat starta)
Frångick även mina principer och valde ett litet kar istället för stort. 120liter med liten sump blev det.

 

Nu har mitt kar varit igång en månad och trots att jag sedan länge är anti till att mäta en massa då det enligt mig bara skapar risker

att dosera massa saker så man gör mer skada än nytta så har jag ändå mätt lite nu och hoppas på lite input. 

 

vissa värden känns lite off så jag vill gärna veta om jag skall bry mig om mina värden isåfall vilka eller om det helt enkelt är för tidigt att säga något efter en månad.

ph 8
no2 0
no3 25
phosphate 0.5
kh-alk 10.2
ca 410
mg 1275

 

hade rört runt lite i sanden när jag tog bilden men här kanske man kan se lite vad jag har i karet.

20180210_114705.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer du få en massa råd om att sänka dina näringsvärden så det kommer jag inte säga så mycket om :) 

 

Får jag fråga dig vad du har mätt med. Det är väldigt bra att ange vilka metoder man använt för mätning eftersom det finns lite skiftande kvalité på marknaden. Förutsatt att du inte använt gammalt vatten så reagerar jag på nitratvärdet - lite högt efter bara en månad.

 

Titta på det här föredraget också 

 

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade precis kikat klart på klippet när jag såg ditt inlägg :)

Rätt så kul att kika på för hans tänk och beteende är precis så jag har kört mina sötvattenskar i alla år med mycket lyckade resultat
i både discus,scalar och malawiodling.

 

Glömde skriva att det är soliferts grejer jag mätt med. 

 

nitrat har jag faktiskt mätt vid två tidigare tillfällen ungefär 1 vecka mellan varje tillfälle första mätningen var 25 nästa under 10 och nu sista
upp igen,  hade i mellantid 2 dödsfall av clowner kan ju kanske vara dom som påverkat?
fick hem två vildfångade som aldrig piggnade till efter flytten och dog inom en vecka.

 

har hela tiden haft två clowner och en sandvändare inga andra firrar. dock en anemon som jag fick för en vecka sedan den va 
inte riktigt planerad men den va stor och fin tills dom senaste två dagarna då den inte har lika bubbliga fina tentakler längre 

 

Enligt klippet är det bara att slappna av men när anser du att man skall reagera på fosf,magn och sådana saker, 

 

borde jag göra ett litet vattenbyte ?

 

22 minuter sedan, Lasse sa:

Nu kommer du få en massa råd om att sänka dina näringsvärden så det kommer jag inte säga så mycket om :) 

 

Får jag fråga dig vad du har mätt med. Det är väldigt bra att ange vilka metoder man använt för mätning eftersom det finns lite skiftande kvalité på marknaden. Förutsatt att du inte använt gammalt vatten så reagerar jag på nitratvärdet - lite högt efter bara en månad.

 

Titta på det här föredraget också 

 

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad man vill uppnå och vilket som funkar bäst för sin personlighet. Vill man ha en perfekt villaträdgård av snyggt ansade SPS och utan "skadedjur" som stör perfektionismen - ja då kanske man skall jaga siffror även om det kanske innebär att man får andra problem. IMO så är det effektivaste sättet att hålla ett algfritt akvarium att ha en stor städpatrull av snäckor, eremiter, räkor, krabbor, sjöborrar och algätande fiskar. dessa stör ju en perfekt villaträdgård men man slipper att få en algodling. Har man en rengöringspatrull så skadar det inte (utifrån min erfarenhet) att se till att förutsättningar för olika alger att växa till finns eftersom de kommer att betas på direkt. Alltefter man fyller på med koraller och att de växer till så kommer en del av näringsämnena att minska. Personligen så siktar jag på - i det nya karet - att hålla någonstans mellan 0,05 - 0,1 ppm PO4 och 1 - 10 ppm NO3. Men 0,5 i fosfat och 25 i nitrat är inte katastrofsiffror utan de går att arbeta ner allteftersom. Personligen har jag aldrig kommit överens med saliferts tester - jag föredrar en Hanna låg fosfat (inte ULS mätaren) och Red Seas Protest för PO4 och NO3.

 

Det med bubblor hos bubbeltip är konstigt. Jag fick en röd med enorm bubbelbildning av en kompis. I mitt kar försvann bubblorna - bara långa tentakler men de trivdes ordentligt och förökade sig enormt - men bubblor - aldrig i mitt kar.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad man vill uppnå och vilket som funkar bäst för sin personlighet. Vill man ha en perfekt villaträdgård av snyggt ansade SPS och utan "skadedjur" som stör perfektionismen - ja då kanske man skall jaga siffror även om det kanske innebär att man får andra problem. IMO så är det effektivaste sättet att hålla ett algfritt akvarium att ha en stor städpatrull av snäckor, eremiter, räkor, krabbor, sjöborrar och algätande fiskar. dessa stör ju en perfekt villaträdgård men man slipper att få en algodling. Har man en rengöringspatrull så skadar det inte (utifrån min erfarenhet) att se till att förutsättningar för olika alger att växa till finns eftersom de kommer att betas på direkt. Alltefter man fyller på med koraller och att de växer till så kommer en del av näringsämnena att minska. Personligen så siktar jag på - i det nya karet - att hålla någonstans mellan 0,05 - 0,1 ppm PO4 och 1 - 10 ppm NO3. Men 0,5 i fosfat och 25 i nitrat är inte katastrofsiffror utan de går att arbeta ner allteftersom. Personligen har jag aldrig kommit överens med saliferts tester - jag föredrar en Hanna låg fosfat (inte ULS mätaren) och Red Seas Protest för PO4 och NO3.
 
Det med bubblor hos bubbeltip är konstigt. Jag fick en röd med enorm bubbelbildning av en kompis. I mitt kar försvann bubblorna - bara långa tentakler men de trivdes ordentligt och förökade sig enormt - men bubblor - aldrig i mitt kar.
 
MVH Lasse
Målet för mig är att koraller trivs och bygger upp revet hos mig utan att jag stör tillväxten. Det får helt enkelt bli som korallerna vill.
Har just nu 5st turbo 1st nassarius 2 "vanliga" erimiter och en blåbenad. Som det ser ut just nu så håller dom undan algerna fint.
Nu går man bara och kikar på korallerna och oroar sig för att dom inte skall trivas och blomma ut.

Dessa två verkar trivas bra iallafall.
1fc5b1a8ccd284fdb124fe60cacae680.jpg

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny fråga. 

 

jag blir inte riktigt klok på mina clowner, dom har dom senaste två mornarna skrämt livet ur mig. 

 

på morgonen har dom mer eller mindre flutit uppe vid ytan , rör sig men ligger lite på sida och ser allmänt svaga ut, tänder man lampan så

tar det inte ens 10 min så simmar dom runt som om inget hade hänt,  vad är det frågan om ? har aldrig haft nån clown innan så jag har ingen aning om hur dom

beter sig men tycker detta ser konstigt ut

 

 

clown.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade några clowner för några år sedan som tidvis uppträdde som "clowner" med en del skumma beteende, men sova vid ytan var inte ett av dem.

De föredrog en mjukkorall att sova i. Har du något "mysigt ställe för dem att dra sig undan till?

Ibland kan man få lite skumma beteende när fiskar inte kan göra vad som de skulle göra i naturen...

 

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, MARHAG sa:

Jag hade några clowner för några år sedan som tidvis uppträdde som "clowner" med en del skumma beteende, men sova vid ytan var inte ett av dem.

De föredrog en mjukkorall att sova i. Har du något "mysigt ställe för dem att dra sig undan till?

Ibland kan man få lite skumma beteende när fiskar inte kan göra vad som de skulle göra i naturen...

 

//Markus

 

Det är först idag som en hittat platsen på bilden ovan, innan har dom bara simmat runt, finns diverse ställen bla en anemon att bli vän med men det har dom inte varit sugna på alls. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Simon, Matwes från Helisweden här.. :)

 

Bra start på din saltvattenskarriär!

Lasse säger bra saker, lyssna på honom. Mitt tips, baserat på erfarenhet är att öppna upp revet lite. Placera stenarna så att du skapar vattenflöde och gömställen för fiskar inne i det lilla revet. Det kommer att samlas mindre skräp som kan orsaka näringsproblem, samt att fiskarna har fler göm/sovställen på natten. De flesta saltvattensfiskar, i motsats till sötvattensfiskar, sover i gömställen på natten. Gör detta innan koraller har vuxit på plats och gör det hela besvärligt att ändra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tjena Simon, Matwes från Helisweden här..
 
Bra start på din saltvattenskarriär!
Lasse säger bra saker, lyssna på honom. Mitt tips, baserat på erfarenhet är att öppna upp revet lite. Placera stenarna så att du skapar vattenflöde och gömställen för fiskar inne i det lilla revet. Det kommer att samlas mindre skräp som kan orsaka näringsproblem, samt att fiskarna har fler göm/sovställen på natten. De flesta saltvattensfiskar, i motsats till sötvattensfiskar, sover i gömställen på natten. Gör detta innan koraller har vuxit på plats och gör det hela besvärligt att ändra på.


Tjenare :)

Ska tänka på det. Det är ganska öppet även om det inte ser ut så på bilderna. Man kan se rakt igenom men kan nog gå att öppna upp lite till.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller fisken så är det inte troligt att borstmasken dödat den men däremot att den (och flera) har troligtvis ätit up fisken när den redan var död - dödsorsaken är alltså någon annan men det var gratis föda när den väl var död. Vad gäller räkan så är det teoretiskt möjligt om den lyckas ta räkan i skalömsning. Om du kan så skulle jag skaffa en bandad korallräka (Stenopus hispidus) - de är ganska bra på att hålla borstmaskpopulationer på låg nivå

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller fisken så är det inte troligt att borstmasken dödat den men däremot att den (och flera) har troligtvis ätit up fisken när den redan var död - dödsorsaken är alltså någon annan men det var gratis föda när den väl var död. Vad gäller räkan så är det teoretiskt möjligt om den lyckas ta räkan i skalömsning. Om du kan så skulle jag skaffa en bandad korallräka (Stenopus hispidus) - de är ganska bra på att hålla borstmaskpopulationer på låg nivå
 
MVH Lasse
Hoppas fortfarande på att räkna ska komma fram har bara haft den sedan i onsdags .
Tycker det verkar vara väldigt mycket borstmaskar. Allt från cmlånga till 10cm


Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...