Gå till innehåll

Glitter från led


krejsi

Rekommenderade inlägg

Du får finast skimmer med en ensam LED. Då får du en ensam ljuskälla som kommer ge väldigt dramatiska skuggor i akvariet och samtidigt visa ytans krusningar som ett skimmer på botten. Detta blir då även nästan bättre desto starkare dioden är, en lins som fokuserar ljuset kommer stärka ytterligare. En ensam 3w LED med lins på skulle räcka för att ge ett vackert ljus till ett någorlunda stort akvarium(under 200 liter ungf).

 

Vad ska din belysning ha för mål, ska den bara lysa upp akvariet eller vill du även ha växter i akvariet och därmed bli beroende av våglängder och blandning av ljus? Desto fler LED du sätter över akvariet desto mer kommer effekten avta. Kessil lampan som föreslagits ovan har jag inte sett själv men det är en lampa med en gemensam lins för alla LED i den som då ger ett fokuserat och även blandat ljus som är ganska nära att kombinera det bästa från två världar. Men det är en dyr lösning och du är ju även riktad mot att bygga en egen armatur(vilket är utmärkt!), men det är ett bra exempel.

 

Men våra råd får bero lite på frågan ovan, vad är lampans syfte? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, mikoto sa:

Du får finast skimmer med en ensam LED. Då får du en ensam ljuskälla som kommer ge väldigt dramatiska skuggor i akvariet och samtidigt visa ytans krusningar som ett skimmer på botten. Detta blir då även nästan bättre desto starkare dioden är, en lins som fokuserar ljuset kommer stärka ytterligare. En ensam 3w LED med lins på skulle räcka för att ge ett vackert ljus till ett någorlunda stort akvarium(under 200 liter ungf).

 

Vad ska din belysning ha för mål, ska den bara lysa upp akvariet eller vill du även ha växter i akvariet och därmed bli beroende av våglängder och blandning av ljus? Desto fler LED du sätter över akvariet desto mer kommer effekten avta. Kessil lampan som föreslagits ovan har jag inte sett själv men det är en lampa med en gemensam lins för alla LED i den som då ger ett fokuserat och även blandat ljus som är ganska nära att kombinera det bästa från två världar. Men det är en dyr lösning och du är ju även riktad mot att bygga en egen armatur(vilket är utmärkt!), men det är ett bra exempel.

 

Men våra råd får bero lite på frågan ovan, vad är lampans syfte? 

belysningen ska sitta över ett 540liters 150x60x60. jag kommer ha ett gäng växter. dock inget renodlat växt akvarium. planen va några starka "vita" led o några färgade för växternas skull. vet inte om det är rätt väg att gå för jag är totalt novis på led(än så länge) forum är bra att läsa. men just Led på sötvatten sidan är det sämre info om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha fart på växterna kan man bygga en ganska enkel belysning, du behöver två topppar på våglängderna i ljuset. På blått och rött, du behöver en spik vid ca 445 nm(blått) och ca 660 nm(rött).

 

Nästan alla vita LED är baserade på blå LED i grunden och därför kommer du nästan få med det blå ljuset du behöver nästan oavsett vilken vit LED du väljer så länge den är hyffsat kallvit(över 6500K, gärna över 10,000K). Men de har väldigt lite rött i sig, så för att få fart på växterna så skulle det göra susen att sätta in ett par "rena" röda 660 nm LED med i rampen.

 

Jag hade skaffat två stycken 50W LED vita, de här tex: http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_33&products_id=103&osCsid=grkpeks4vpbsodg3j0cr0d8l05

 

Det blir rätt bra med ljus, jag antar att du bara ha ett stag i mitten eller inget alls då. Har du två stag så bör du köpa tre LED istället.

 

Sedan för att stödja växternas klorofyll så hade jag skaffat två av dessa per 50W LED: http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_30&products_id=253&osCsid=grkpeks4vpbsodg3j0cr0d8l05

 

Då kompletterar det upp ljusspektrumet, du borde ha ett bra ljus även för växter. Med två eller eventuellt tre sådana uppsättningar kommer du ha lite taskig täckning om man ville köra ett massivt växtkar. Men du kommer få mer dramatik i ljuset och där LEDen täcker så kommer det bli bra förutsättningar.

 

Ha inte LEDen för nära ytan bara, helst 20-30 cm ovanför. Detta för att det röda ljuset ska ha en bra chans att blanda sig med det vita utan att skapa röda skuggor i akvariet. Sätt även de röda LEDen så nära de vita som möjligt i rampen för att ytterligare blanda ljuset så bra som möjligt. Detta kommer inte gå få perfekt, men det borde gå lösa utan att man ser det i stort sett.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör det enklare för dig om du använder 3 watts dioder (700 mA max). De kan du sätta på en 1,5 mm aluminiumplåt som ger tillräcklig kylning utan fläkt.

Du får ett snyggt ljus med grupper av en röd 660nm röd mot 2 kallvita 10 - 16000 K. Placera varje grupp tätt intill varann rakt framför varandra för att få ett minimum av färgade skuggor. Jag har ett antal kunder som byggt den kombinationen.

Jag skulle göra en 30 - 40 cm bred armatur som ligger direkt på täckglaset i hela akvariets längd. Du bör ha minst 10 cm avstånd mellan varje grupp för kylningens skull.

Du måste ha täckglas för dioderna tål ingen fukt. Du kan driva 4 grupper med seriekopplade dioder från ett nätagg t.ex Meanwell LPC 35 700. Det nätagget ställer in strömmen genom dioderna till 700 mA vilket är optimalt.

Du behöver minst 6 grupper för att få tillräckligt ljus men med det dubbla växer det bättre. Du behöver inga linser till dioderna men skimmereffekten blir större med 90 graders linser. 

Det är snyggt att använda en vit plåt men dioderna måste limmas direkt mot aluminium för kylningens skull.

Jag använder vanligt epoxilim. Där förlorar jag ungefär 2 grader temperatur vilket knappast spelar någon roll. Man kan skruva dit dioderna också och använda värmeledande fett men hur snyggt är det med en massa skruvskallar på översidan av rampen.

Jag rekommenderar att bygga strömförsörjningen i en separat metallåda och bara dra upp en kabel per 4 grupper dioder. Så slipper man 230 volt ovanpå akvariet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Du gör det enklare för dig om du använder 3 watts dioder (700 mA max). De kan du sätta på en 1,5 mm aluminiumplåt som ger tillräcklig kylning utan fläkt.

Du får ett snyggt ljus med grupper av en röd 660nm röd mot 2 kallvita 10 - 16000 K. Placera varje grupp tätt intill varann rakt framför varandra för att få ett minimum av färgade skuggor. Jag har ett antal kunder som byggt den kombinationen.

Jag skulle göra en 30 - 40 cm bred armatur som ligger direkt på täckglaset i hela akvariets längd. Du bör ha minst 10 cm avstånd mellan varje grupp för kylningens skull.

Du måste ha täckglas för dioderna tål ingen fukt. Du kan driva 4 grupper med seriekopplade dioder från ett nätagg t.ex Meanwell LPC 35 700. Det nätagget ställer in strömmen genom dioderna till 700 mA vilket är optimalt.

Du behöver minst 6 grupper för att få tillräckligt ljus men med det dubbla växer det bättre. Du behöver inga linser till dioderna men skimmereffekten blir större med 90 graders linser. 

Det är snyggt att använda en vit plåt men dioderna måste limmas direkt mot aluminium för kylningens skull.

Jag använder vanligt epoxilim. Där förlorar jag ungefär 2 grader temperatur vilket knappast spelar någon roll. Man kan skruva dit dioderna också och använda värmeledande fett men hur snyggt är det med en massa skruvskallar på översidan av rampen.

Jag rekommenderar att bygga strömförsörjningen i en separat metallåda och bara dra upp en kabel per 4 grupper dioder. Så slipper man 230 volt ovanpå akvariet.

 

Grymt. jag ska undersöka saken :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...