Gå till innehåll

Nytt saltvatten


Rekommenderade inlägg

Det borde gå att spara mer pengar än så.

 

Ett begagnat 50l sötvattensakvarium (komplett med belysning och värmare) borde gå att hitta för max 500:- på Blocket. En sötvattensbelysning fungerar utmärkt om du inte skall hålla anemoner eller koraller. Det behövs inte heller något "reef ready" akvarium. Däremot behöver kanske sötvattensfiltret kompletteras med en pump för cirkulationen.

 

En ny Tunze 9001-skummare kostar 900:-, en begagnad blir förstås billigare. Även en begagnad 9004 borde vara billigare.

 

En Tunze 6015 streampump kostar max 300:- ny, begagnade mindre. Det finns ännu billigare pumpar, men då är man kanske lite dumsnål.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även snåla in på skummaren helt, om man istället låter gröna trådalger växa. Detta ser inte naturligt ut (och fungerar inte så bra med fastsittande lägre djur) men alger renar vatten lika bra i ett akvarium som i t ex ett refugium. Man kan även spara in på algätare eftersom målsättningen här inte är att utrota algerna. Belysningen bör kanske inte vara alltför svag, jag vet inte riktigt hur lite man kan komma undan med. Algerna bör skördas regelbundet så att inte de innersta lagren dör och släpper ut näring i vattnet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Christian J sa:

Det borde gå att spara mer pengar än så.

 

Ett begagnat 50l sötvattensakvarium (komplett med belysning och värmare) borde gå att hitta för max 500:- på Blocket. En sötvattensbelysning fungerar utmärkt om du inte skall hålla anemoner eller koraller. Det behövs inte heller något "reef ready" akvarium. Däremot behöver kanske sötvattensfiltret kompletteras med en pump för cirkulationen.

 

En ny Tunze 9001-skummare kostar 900:-, en begagnad blir förstås billigare. Även en begagnad 9004 borde vara billigare.

 

En Tunze 6015 streampump kostar max 300:- ny, begagnade mindre. Det finns ännu billigare pumpar, men då är man kanske lite dumsnål.

 

 

Det finns Nya sötvattens akvarier 54 Liters för ca/runt 500 hundring med pump,doppvärmare,och sötvattens ledbelysning men den burken jag yrade om :) för1300:-

så är belysningen Saltvattens Spectrum på och filtret som hänger på utsidan ( lätt att byta kol och foss medel ) är på 1200 liter/timma och dopvärmare

mycket prylar för pengarna :) och deras pumpar är bra :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:

Det borde gå att spara mer pengar än så.

 

Ett begagnat 50l sötvattensakvarium (komplett med belysning och värmare) borde gå att hitta för max 500:- på Blocket. En sötvattensbelysning fungerar utmärkt om du inte skall hålla anemoner eller koraller. Det behövs inte heller något "reef ready" akvarium. Däremot behöver kanske sötvattensfiltret kompletteras med en pump för cirkulationen.

 

En ny Tunze 9001-skummare kostar 900:-, en begagnad blir förstås billigare. Även en begagnad 9004 borde vara billigare.

 

En Tunze 6015 streampump kostar max 300:- ny, begagnade mindre. Det finns ännu billigare pumpar, men då är man kanske lite dumsnål.

 

 

Har kollat blocket men inte hittat något i närheten men håller givetvis koll, tack för tipsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/16/2018 at 10:49, Stefan molin sa:

 

Hej Conny , vi tänker ganska lika , anledningen till att jag tycker det är billigt med salt är när jag började i mitten 70 talet kostade 20kg sera salt 575 kr ,

det kostar samma i dag  , min veckolön var 360kr , och min först fiskar var en scopas och en lineatus , priset var 225 kr styck eller om jag tog båda 350 kr , 

det blev en vit helg en påse ostbågar och två fiskar  för den lönen , så hobbyn är lite billigare i dag men det drar ändå i väg med pengar ,

det svåra är att bestämma sig vad för kar man vill ha , vill man ha clownwr tex ocelaris eller percula så kostar det dom kostar ,även om dom är begagnade , 1 av 4 överlever 

så en akvarievan borde vara dyrare , kan man leva med sammetsclowner så är dom oftast gratis pga att dom river hela karet och dräper resten av de andra fiskarna , 

jag lånade ut min sammetsclown hona ett tag , hanen var inte glad ,det är enda gången jag sett en fisk hoppa för att bita husse ,

och han anföll direkt när man stoppade i fingrarna , och honan var snar till baka när hon rensat det karet ,

det enda hon inte dräpte var en picasso trycker , så det är en tuffa rackare ,

 

 

Hej Jeanette , rätt som det är dyker rätt tillfälle upp , det är bara att kolla runt ibland löser sig enkelt 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, jag letar frebrilt men det enda perfekta jag hittade var ända borta i malmö och dit kan jag inte ta mig från Södertälje.. =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/14/2018 at 15:33, Conjor sa:

Finns en pytteskummare TMC REEF Skim Nano 50 AC Protein Skimmer motordriven har sett den live :) den är liten som kan passa

tar visserligen plats men väldigt liten sådan.

Som Stig skriver inte något avancerat kar men mycket kar för pengarna tycker jag om man nu vill testa försiktigt och inte dra i väg

med sina pengar var min tanke med förslaget :)

I morgon kränger jag iväg mitt sötvattens kar och funderar på om jag ska ha tålamod och vänta eller chansa på 49 liters karet som du tipsade om och sedan sakta men säkert greja till det så det blir saltvatten,, men med min otur dyker det väl då upp världens deal med ett riktigt saltvatten kar så att jag känner mig snuvad igen,, vad svårt det var att hitta begagnade salt kar idag =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/11/2018 at 11:10, Stefan molin sa:

Hej Jeanette , om du kan fixa skjuts eller transport kan du få ett Juwel Lido 120 med bänk ek färg , inget ljus eller pump ,

och ca 10 kg base rock och en 8-10 bubbletipp anemoner ,

det är bara att hämta om du vill ha det ,

mvh stefan

 

 

On 3/14/2018 at 13:18, stigigemla sa:

Nej tyvärr det är i grunden ett sötvattenskar. Belysningen är på 10w men borde vara på 30. Inget annat filter fungerar på samma sätt som en skummare.

Men det går att sköta det på det sätt som Stefan skriver. Haken är bara att de flesta nybörjare sätter i för mycket fisk och matar mer än det som akvariet klara att bryta ned resterna från.

Det är nog för lite ljus för anemoner men det kan gå att välja ut mjukkoraller som klarar sig med ljuset. Skivanemoner t. ex röda eller gröna Discosoma eller Rhodactis borde gå bra men inte de blå. Du får kolla noga.

Så om jag skulle köpa 49 liters karet som Conjor tipsat om , kan jag då starta det med den simpla belysningen och några små levande stenar med mjuk koraller och en anemon och ett par clownfiskar för det är det enda jag vill ha, alltså 2 clownfiskar och sedan en städpatrull i form av eremiter eller turbos, funkar då detta tills jag har råd att införskaffa bättre belysning och eventuellt en skummare? och om jag köper skummare, tar man då bort det filter som sitter i det karet sen eller kör man med både ock? kan man blanda salt och mäta det på något annat sätt än med en refraktometer som jag heller inte har råd med just nu, eller kan man klara sig på att köpa färdig blandat saltvatten till en början?, många frågor just nu, ledsen för det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller kan jag starta lite enkelt med detta? som det är och alltså bara köpa tillbehör till, (levande sten, koraller, salt och städ patrull) och ha två små clowner i eller blir det för litet för att ha två clowner i?

 

https://www.akvarieshopen.se/sv/akvarietillbehor-c-21/akvarium-c-408/nano-akvarium-c-1303/nano-reef-30x30x35-cm-30-liter-p-13244

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , vi tar det lugnt från början ,

9 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

I morgon kränger jag iväg mitt sötvattens kar och funderar på om jag ska ha tålamod och vänta

vad är det för söt kar ? och varför använde du inte det ?

 

10 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

kan ett par anemoner skickas på posten om jag lyckas hitta ett kar?

kan tyvärr inte skicka 

 

 

 

9 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

Så om jag skulle köpa 49 liters karet som Conjor tipsat om , kan jag då starta det med den simpla belysningen och några små levande stenar med mjuk koraller och en anemon och ett par clownfiskar för det är det enda jag vill ha, alltså 2 clownfiskar och sedan en städpatrull i form av eremiter eller turbos,

 

det skulle fungera utmärkt 

 

9 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

funderar på om jag ska ha tålamod och vänta eller chansa

 

9 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

kan man blanda salt och mäta det på något annat sätt än med en refraktometer som jag heller inte har råd med just nu, eller kan man klara sig på att köpa färdig blandat saltvatten till en början

här uppstår ditt problem , det första jag skulle göra är att lägga vantarna på levande sten och salt , åtminstone 5-10kg sten  ,du kan köpa färdigblandat vatten men då är du beroende av att ordna någon som kör dig , bära 2st 25 liters dunkar med vatten tröttnar man fort på , det sista karet 30 l ,då gör att du det onödigt svårt för dig , det kommer fungera men du kan inte slarva med skötseln  , om ekonomin är tajt då är det inte bra att ha för bråttom ,det brukar bli dyrt då  ,

mvh stefan

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Jeanette , vi tar det lugnt från början ,

vad är det för söt kar ? och varför använde du inte det ?

 

kan tyvärr inte skicka 

 

 

 

 

det skulle fungera utmärkt 

 

 

här uppstår ditt problem , det första jag skulle göra är att lägga vantarna på levande sten och salt , åtminstone 5-10kg sten  ,du kan köpa färdigblandat vatten men då är du beroende av att ordna någon som kör dig , bära 2st 25 liters dunkar med vatten tröttnar man fort på , det sista karet 30 l ,då gör att du det onödigt svårt för dig , det kommer fungera men du kan inte slarva med skötseln  , om ekonomin är tajt då är det inte bra att ha för bråttom ,det brukar bli dyrt då  ,

mvh stefan

 

 

 

det är mitt 240 liters juwel kar och det vill jag inte göra om till saltvatten, blir alldeles för bökigt och komplicerat för en noobie som jag, dessutom är det ju inte helglas så då går det väl inte ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , ett Juwel 240 kommer att fungera utmärkt som saltvattens kar , det är plastramar på Juwels kar så det är ingen fara alls , här är lite tips

https://www.google.se/search?q=juwel+rio+240+reef+tank&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwisjduN2PXZAhWvbZoKHcNVBjoQ_AUICigB&biw=1366&bih=662

 

är du helt hundra på att det är ett juwel så använd det ,du byter ner dig om du byter ut det , då har du redan allt , juwel har en egen skummar till sina kar eller så kompletterar du sen om du behöver med en tunze

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej glömde en sak ,om du har inbyggt filter , juwels original så är det en minisump 

 https://www.google.se/search?q=juwel+filter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjuwtzo4vXZAhUqOpoKHZnRDQMQ_AUICigB&biw=1366&bih=662

 

det kommer att fungera utmärkt , det finns mängder av tillbehör till juwels kar för saltvatten , även ledljus

 

 https://www.google.se/search?q=juwel+led+lights&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8ro3C4_XZAhUMOJoKHbBOCPwQ_AUICigB&biw=1366&bih=662

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Jeanette Johansson said:

kan man blanda salt och mäta det på något annat sätt än med en refraktometer som jag heller inte har råd med just nu,

En hydrometer kostar inte så mycket, lite över 100:- verkar det som. Det finns även en variant med vipparm men de sägs vara opålitliga.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...