Gå till innehåll

Kallvattens akvarium


wrang

Rekommenderade inlägg

Fick frågan här om veckan vad man skulle ha för ljus om man skulle sätta upp ett kalvattens saltvattensakvarium med djur ifrån västkusten.

Så vad är ett bra ljus för detta

Även hur man skulle kunna sätta upp det huvudtaget. Är det samma tanke med ett saltvatten från våra bräddgrader eller nått annat man mer går in på. Levandesten är ju inte aktuellt då de kommer från varmare bräddgrader

Det enda jag förstår att man bör ha en termoglasskiva så att det ej blir kondens på rutan

Så all tipps välkomnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vattnet är ju helt perfekt att hämta i havet,har kompisar i norge som kör reef-akvarium som hämtar direktur havet,innehåller massor av nyttodjur,ljuset är ju lite lurigt,men egentligen kan man nog köra samma som vi har

det är väl mest våra ögon som ser skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ljuset i havet på västkusten är likartat det som är i östersjön, dvs grönt. byt ut det blå röret mot ett grönt så har man lyckets med en illusion i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är maximalt med plankton i februari - mars och augusti - september på västkusten. Då är ljuset ganska grönt. Men annars är det ganska likt vattnet söderöver. När jag hade kallt salt på 70- talet tog jag vattnet i Kyrkesund eller några gånger i Skärhamn. Vid vilken temperatur det blir kondens på akvarierutorna avgörs av luftfuktigheten. Jag hade enkel framruta och sommartid kom kondensen ungefär vid 17 grader. På vintern hade jag 14 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att använda vanligt salt för revakvarier. Salthalten får naturligtvis annpassas. Det är stor risk att ta vatten vid stranden i Sverige. Sjukdomar, föroreningar och alldeles för högt innehåll av närsalter som man inte vill ha. När vi tar vatten till större offentliga kar så tar vi det via balasttankarna på fartyg och ute på nordsjön så långt från land som möjligt. Vi törs inte ta närmare land. Silvereel AB fick stora parasitproblem på sina ålar när dom tog nära land och fick installera en UV anläggning för många miljoner och avdöda alla kryp så de inte kom in till ålarna. Lysekil tar dock in vatten direkt men inloppet ligger flera hundra meter ut och de har haft problem med musslor som växt i insuget och tätat. Danmarks akvarium lagrar sitt vatten i stora tankar i mörker så att allt dör (plankton) och filterar genom sand innan dom använder vattnet. Det är endast kostnadssjäl som gör att akvarierna tar naturvatten. Det finns dock vissa platser längs västkusten där man kan ta vatten närmare land det beror dock på vad du tänker hålla för arter.

De flesta som finns längs västkusten är mycket tåliga mot nitrat 100-200mg/l är oftast inget problem. Dock kan det bli stora problem med fosfater som byggs upp vid matning ( se Universeum) så någon form av fosfatfilter är bra.

Belysningen över ett kallvatten kan vara betydligt mera sparsam än i ett revkar (inga symbiotiska zooanceller ) om man skall hålla lägre djur typ M senile så behövs dock stora mängder plankton.

Kylning är dock helt nödvändig temp bör aldrig gå över 18C och helst en sänkning på vinterhalvåret. Bläckfiskar behöver dock 15C max. Bäst och finaste arterna hittar du längs norska kusten tänk dock på att salthalten skall då höjas till 35 promille (precis som revkar) för rena västkust arter räker 15-20 promille (bäst är limfjorden) och östersjöarter 5-10 promille. (bäst i sundet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuset i havet på västkusten är likartat det som är i östersjön, dvs grönt. byt ut det blå röret mot ett grönt så har man lyckets med en illusion i alla fall.
Gör inte detta! De svävande alger och cyannobakterier (ärtsoppan i östersjön) som gör vattnet grön vill vi inte ha i kallt saltvatten. Använd dagljuslysrör (7200-7700K) eller om mycket stort MH 6500 K typ Osram superstar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 4 st 40w lysrör över mitt 420 liters kar. Metridiumanemoner var svåra. De behövde kallare än vad jag hade för att utvecklas bra. Under 17 grader gick de bra men då fick jg kondens på rutan. Det var djur från medelhavet som gick bäst. I dag är det förbjudet att ta med sig men på nätet har jag sett några butiker i Österrike och södra Tyskland som säljer. Jag förutsätter att de är legalt plockade så att man kan ta med utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 4 st 40w lysrör över mitt 420 liters kar. Metridiumanemoner var svåra. De behövde kallare än vad jag hade för att utvecklas bra. Under 17 grader gick de bra men då fick jg kondens på rutan. Det var djur från medelhavet som gick bäst. I dag är det förbjudet att ta med sig men på nätet har jag sett några butiker i Österrike och södra Tyskland som säljer. Jag förutsätter att de är legalt plockade så att man kan ta med utan problem.
Du har helt rätt men jag valde denna för att det är en av de svårare. skall helst ha mella 4-8 C. Jag tycker att om man skall hålla ett inhemskt biotåpakvarium (som jag tror frågan gällde) så skall man inte välja arter från medelhavet. Dessa skall dessutom ha mycket saltare 38-42 promille och 25C på sommaren och 8-15 på vintern.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metridium har jag sett på tre - fyra meters djup vid broar där strömmen koncentreras. Därför trodde jag att de skulle klara högre temperatur. Men inte hemma hos mig. Jag hade problem att hålla tillräckligt låg temperatur och det är grunden till att jag tog upp medelhavsdjuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för infon mer tack.

Ja jag sa det oxså att ta vatten till karet bör vara på minst 20meters djup för att just förhindra att skit kommer med

Vet ej exakt vad han är ute efter men ett snyggt akvarium på resturangen var det sagt.

Mycket cirkulation eller bara bra genomströmning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...