Gå till innehåll

Nytt 200 liter kallvatten


Rekommenderade inlägg

Tack! Jo, den är nog min favorit med. Hoppas kunna lista ut någon bra mat till den och se om det går få tillväxt på den. Min har egentligen ganska små polyper jämfört med de som Slanten haft eller Jon-Olavs exemplar. Kan inte svara på om det är bra eller dåligt dock. Tiden får utvisa. Men för mig som gillar läderkoraller så är det kul att vår enda mjukis är så fin! Ska försöka göra några timelapse filmer på den snart och försöka lista ut om den fångar mat som flyger förbi.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min första timelapse film på handen uppe!

 

 

Den blev ok, jag behöver nog helst komma ännu närmre dock för att få verkligt bra koll på polyperna. Undrar om det kanske går beskära och redigera om timelapse filmen i ett annat program. Bilderna är i en upplösning som överskrider 4K så jag borde kunna beskära ner de till 1080P istället och komma närmre genom det sättet. Behöver lära mig det isf, i dagsläget använder jag en färdig funktion i kameran men den tar fortfarande de 800 separata bilderna som filmen ovan består av så de borde gå ladda in och redigera separat med.

 

Om vi diskuterar filmen i sig så finns det iaf lite utbyte från den! Tacksamt nog så är ju polyperna genomskinliga och cyclopsen är orangea. Så med en stor skärm(lycka till med att titta efter det på mobilen...) så kan jag se att polyperna fångar ganska många partiklar och en del av de sväljs också ner. Detaljeringen är lite sådär dock så det är inte många jag är helt säker på. Men det verkar även som att många polyper släpper tillbaka partiklar med. Så storleken är nog viktig och cyclops är "på gränsen". Ska bli kul att testa med det konstgjorda fodret jag beställt. Det är lite besvärligt med för fint foder dock tycker jag, det blir svårare att se om korallen äter av det. Men får göra fler timelapse filmer och undersöka.

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har stegrat upp matningen lite ett tag. Fick hem ett litet roligt paket för ett tag sedan.

 

479055529_122Mat.jpg.b5f5aca216af1d42c2780b7f423599bd.jpg

 

Så jag matar lite med fryst och lite torrt, samt red sea grejerna. Dock ganska små mängder. Tillsätter lite bakterier med, ingen aning om de gör någon nytta men de var inte så dyra och det är roligt att testa saker. 

 

454956380_120Pumpen.jpg.d4abd7db5ec0b078e2b63dc0b0466c69.jpg

 

Jag har köpt en till pump med! En Tunze 6040. Som synes på bilden ovan så skaffa jag även en kabel så min GHL kan styra den. Tog en stund att lista ut hur man ställde in den men nu fungerar den fint. Nu måste jag skaffa en till kabel dock så kan jag koppla in en till 6040 och har full styrbarhet över stream pumparna. Då kan jag pausa pumparna när jag punktmatar med, blir bra... Äntligen gör jag något med GHL datorn med utom att ha den som termometer. Får ge mig på att sätta upp grendosan snart.

 

När jag tog ut de gamla Eheim pumparna så såg jag först inget speciellt. Men när pumparna varit på land en stund så rörde sig något i den ena. Det såg ut som en borstmask. Jag släppte i den fort, men när jag gjorde det såg jag att det var ingen borstmask. Det var Alien.

 

1035193105_121Alien.jpg.02fe182bd999c7ee09dd368cb91f480e.jpg

 

Den var sjukt snabb när den kom ner på sanden så det här är den enda bilden jag fick av den! Den var ljus på "magen" så jag tror inte det var någon mask. Den var lite fransig runt om annars. Märkligt djur. Någon sorts nakensnäcka? Rörde sig väldigt fort isf, riktigt flög över sanden.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite spännande! Jag har lyckats få syn på den ett par gånger till och fick en till usel bild.

 

Skalmask.jpg.6d74f774c55cca79f5c529092e4573cd.jpg

 

Jag har kommit fram till att det nog är en skalmask. Antagligen en Harmothoe, kanske en Harmothoe propinqua. Undrar vad en sådan äter, antagligen vad den får tag på.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet tuffar på, vattnet klarnade upp igen igår. Jag har minskat doseringen av kolkälla för att se om det kan hålla vattnet klart oftare. För närvarande tycker jag att min DMH har öppnare polyper nu när vattnet är klart. Kan vara ett sammanträffande, men akvariet är onekligen trevligare att titta på nu. Min frysmat har börjat gå åt så det blir nog att börja titta på att skaffa lite ny. Sedan ett litet tag har jag minskat på matningen med större foder utan ger mer smått som cyklops, jag tror anemonerna inte vill ha så stora partiklar så ofta. Tycker mig se att de expanderar lite bättre nu. Tillväxten överlag är inte enorm, men det ser ganska trevligt ut det som är.

 

1997813834_130Handen.jpg.342378b1010b409952aa0a21425ccc57.jpg

 

Min dödmanshand ser ganska bra ut. Den var olycklig när jag flytta om och installera den nya pumpen. Jag fick även rätta till den då den satt illa på stenen. Men nu verkar den förlåtit mig och ser ut att vara ganska lycklig i det nya flödet. Fortfarande kanonbesvärlig att fota...

 

2019892070_131Nejlika.jpg.26dc00434d0a8ad7cb5eb56a3d259f49.jpg

 

Den här anemonen har jag inte fotat innan, det är en vanlig havsnejlika så den är inte så speciell. Men det är den största jag har, med ganska stor marginal. Jag fick med den är på rundan i Juni, men jag har inte tagit några bilder då den varit ett problembarn och det är synd att lägga för mycket fokus på ett djur innan det gått in sig i akvariet och trivs över en längre period. Bilden ger ingen uppskattning om storlek men den är nog 6 cm i diameter, i mitt akvarium är det stort. Problemet med den är att den har krupit runt mycket i akvariet. Hela tre gången har den krupit in i ena streamern och blivit halvt söndermixad. Alla gångerna har jag trott den inte skulle klara sig, speciellt men tanke på hur jag fått hantera den för att pilla ut den ur streamerpumpens galler. Men alla gångerna har jag lagt ner ett dricksglas och lagt det som var kvar av anemonen i det. Efter några dagar har den fått livslusten tillbaka och börjar utforska igen. Nu har den satt sig på rutan nära ytan. Där sitter den bra, dåligt med ljus där dock så svårt att fota av den med. Men det blev mysiga kontraster.

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har varit lite lat med nya projekt och skötseln av det här akvariet, har mest njutit av att det fungerat och fokuserat lite på annat. Men det börjar bli dags att ta ett ryck igen. Idag skulle jag gjort en hel del men tiden sprang så i princip all fokus hamnade på sumpen.

 

843890535_140sump1.jpg.dd5a557a2bb2e60352d36a6110c4af58.jpg

 

Såhär såg det ut när jag börja. Det ser nog inte så tokigt ut på bilden egentligen, men det är mycket lösa sladdar och situationen vid eluttaget är ohållbar. Kan inte plugga i mer saker. Det besvärliga är dessa DC pumpar med alla som ska ha var sin plugg. Jag är sugen på att leta upp en lite biffigare 12V transformator och tillverka sladdar så alla pumpar kan gå på samma enhet istället. Skulle nog klara mig på en 12V 6A till det här akvariet.... Men det får vi ta senare. Skummaren har inte gjorts rent på en evighet och jag behöver byta aktivt kol mot nytt för vattnet ser ganska gult ut.

 

69775692_141Sumpeftert.jpg.f868b21c6f6375209560d92fe121f75d.jpg

 

Såhär blev det istället. Det syns nog fler grejer, förra bilden ljög lite på den inte visa hur mycket av min teknik som låg i en hög på golvet bakom sumpen med. Nu sitter mina kontrollenheter mer lättillgängligt med. Skummaren fick sig en rengöring också, ska se hur lång tid det tar innan den är lortig igen. Bygger en rätt schysst skumpelare iaf.

 

1378613083_143sumpefter2.JPG.42566609ff00dd57b0235aa7e267ddb4.JPG

 

En lite bättre bild på eluttagen med. Jag har nu monterat upp min powerbar, har fortfarande inte kopplat in den dock, har inte ens testat den. Men det kommer... Satte upp ett fyrvägsuttag med för mina DC pluggar, bara doserpumpen som sitter och inkräktar där uppe nu för stunden. De där förbaskade pluggarna är hemska att använda på de vanliga grendosorna där uttagen sitter vinklade i 45 grader.  De blockar nästan alltid uttagen bredvid också.

 

876756435_142tinamat.JPG.50f3f9a08b4862c4692ce7ff04e16838.JPG

 

Bästa med att ha en kylare för övrigt är att man kan tina frusen biff bakom den när man jobbar.

 

Nu har temperaturen i lägenheten börjat sjunka något så kylaren behöver inte arbeta alls lika hårt. Nu är vi nog tillbaka på läget att det tar längre tid för temperaturen att stiga upp tills kylaren behöver starta än det tar för kylaren att kyla ner akvariet. Så kylaren är mer av än på. Det är skönt. Men jag skulle vilja försöka få ner värmetillförseln till akvariet ytterligare...    

 

Jag bytte min Tunze 6020 mot en 6040 med till slut, har sparat det projektet länge men nu är det gjort. Måste dock fixa en kabel så min GHL kan styra den med.

 

Får se imorgon om det går pilla lite mer där uppe i visningsdelen. Rutorna behöver skrapas och ett vattenbyte behöver utföras. Mäta fosfat och nitrat med, kanske KH också för att se så det inte ändrats.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Smakade smaskens! Sladdarna gör arbetandet lite trevligare...

 

Jag tog tag i att göra en rensning i sumpen. Det var mycket skräp som samlat sig inne i biomediat såg jag, så jag la det i ett durkslag och skaka ur lite försiktigt och sög sedan sumpen ren. En förändring har gjorts med, jag har bytt min skummare.

 

Min Deltec har presterat lite bedrövligt en lång tid, i princip hela tiden. Jag prata nyss med en annan akvarist som hade samma skummare på ett 250 akvarium som hade samma erfarenhet. Han hade bytt till en mindre skummaren och fått bättre effekt. Så jag har nu bytt min med mot min gamla Bubble Magus Curve 5.

 

96542278_TestBubbleMagus.JPG.db80012a098752b2bec50e96c9ef86e0.JPG

 

Den har bara varit i ett par dagar men har producerat mer i koppen än Deltecen gjorde på 30. Inget ont om Deltec skummaren dock, det blev en del gojs i skummarhalsen. Men jag tror den var för stor helt enkelt. Det blev inget vettigt av den när den inte hade något att jobba med. Trots höga nitrat och fosfat värden samt bakterieblomningar så verkar skummarna ha svårt att jobba häri. Antingen har kylan någon märklig effekt eller så är det att akvariet är konstant mörkt som gör att det inte växer något i vatten kolumnen som skummaren kan jobba med. Svårt att säga. Men nu kör vi såhär ett tag. Det är en uppgradering iaf då den här skummaren är så liten och smidig mot min Deltec.

 

När jag plocka upp Deltec skummaren hitta jag en okänd population med någon sorts pods under den! Tyvärr fick jag förstöra deras hem men flytta över en del jag kunde fånga till andra delar av sumpen.

 

För stunden har det blivit en ny ordentlig bakterieblomning igen. Får se hur länge den här gången varar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag var det dags att byta vatten! Roligare saker finns ej här hemma så jag valde att dokumentera förfarandet som gäller för stunden.

 

740857080_150Bytarhink.jpg.ed8eebb301db20b07d6729004f664960.jpg

 

Först en bra hink, det här är någon fodertunna jag brukar. Har markerat ett 50 liters streck, tunnan går få i 63 liter i ca, men 50 är en trevlig siffra att räkna på.

 

751292360_15110literhink.JPG.f1ae2493134711d06c642986907bbc6b.JPG

 

Sedan blir det lite hinkar, ett tag körde jag slang från kranen direkt i tunnan. Men den lossna en gång och det vill jag inte riskera igen. Så det blir lite bärande. Hade man varit militant motståndare mot att bära hinkar kan man ställa blandartunnan i badrummet istället och sedan använda en akvariepump för att pumpa bort vattnet till akvariumet(då blir trycket lägre och mängden vatten som pumpas i är begränsad till vad som får plats). Det fungerar nog bra det med... Men jag ser ingen uppgradering för min egen del i att göra så.

 

1705435809_152Salt.jpg.237a01c4d81c33ea1a9e135622fed559.jpg

 

I dagsläget kör jag AF Sea Salt till det här akvariet. Det är väldigt billigt, jag har tänkt hela tiden att djuren i det här akvariet är inte så krävande. Men på sistone har jag tänkt att de kanske ändå trivs bättre om Mg och Ca är korrekta. Så jag blandar i lite av mina gamla balling salter i och justerar upp Ca och Mg till ungf samma nivåer som deras revsalt. Kalium och KH ligger redan på rätt nivå, KH lite över egentligen. Dock kan ju andra värden skeva, men jag är tveksam till att det har någon större betydelse i det här akvariet.

 

193500732_153is.jpg.6ea6631208b01196f9d25a3395e03d1f.jpg

 

I dagsläget är mitt kallvatten i kranen inte så kallt som är önskvärt. Så jag brukar ta tre isbitar och lägga i hinken där jag blandar. Idag sjönk temperaturen i akvariet till 0.2 grader lägre än vad det var innan bytet så det blev rätt bra!

 

750003693_154Dubbelhink.jpg.c2de24db24f85018a2d5ed193c9e23fb.jpg

 

Här är vi på slutet. Jag tappar ur 50 liter i min andra hink så vet jag att bytet blir korrekt. Bra att ha två hinkar. Vid nödfall kan jag blanda 100 liter vatten istället för 50. 50 liter i det här akvariet blir nog strax över en tredjedel.

 

Jag byter så här stora mängder vatten för att slåss mot mina höga näringsvärden. Det är inte så stort akvarium så 50 liter är inte så våldsamt. På ett större akvarium hade det nog varit värt att kolla över ett effektivt alg refugium istället. I dagsläget dosera jag kolkälla med i form av ättika. Men jag överdoserar nog eller så fungerar det helt enkelt kass häri för det för mest bara vattnet disigt. Jag mäter iofs nitrat och fosfat för dåligt men någon brutal minskning har jag ej sett. Idag är nitrat någonstans mellan 25-10 och vattenbytena har nog störst förtjänst. Det gör vattnet ordentligt disigt iaf, det kanske är till glädje för några av djuren. Så jag fortsätter men har idag halverat dosen.

 

Skummaren fungerar ok, det blir lite skum i koppen och mycket i halsen. Men den är mindre och lättare att tömma så jag är nöjd med bytet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan rekommendera att skaffa en platta med hjul att rulla hinkarna på. Jag snickrade ihop två stycken. Den ena drar jag hinken med nytt vatten från badrummet till akvariet på och den andra har jag under hinken med bytt vatten så jag slipper släpa den till badrummet. Min rygg tackar mig varje gång :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, något sådant är inte tokigt. Fast nog mest besvärligt i mitt fall. Jag har bara fem meter från badkaret där jag tappar upp vatten till akvariet 🙂 En 10 liters hink kan jag bära runt utan större bekymmer. Jag pumpar dock tillbaka vattnet från min andra hink där, kopplar bara på en slang på saltblandarpumpen och lägger änden i badkaret, så jag behöver bara bära hinkar en väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu ska vi ha en kvartett i usla bilder! Men bättre en taskig bild än ingen alls? Akvariet går, det växer inget vidare men annars ser det bra ut, utom handen. Den verkar tycka livet är sådär, undrar vad jag ska hitta på med den...

 

Idag och igår har jag testat lite saker! Jag har dragit ur skummaren, för att jämföra tiderna skummaren går. Svaret blev lite blandat. Antalet mätningar är inte jätteproffsigt men man är ju en amatör också. Så

 

Med skummaren inkopplad tog det 72 minuter att kyla akvariet, sedan tog det 2 timmar och 33 minuter för det att stiga 1 grad i temperatur(14,4-15,4) och då kylaren behövde gå igen.

 

Med skummaren urkopplad tog det 67 minuter, 67 minuter och 70 minuter att kyla akvariet. Mätte ej rumstemperatur för att se om det gjorde skillnad men tror ej det är fallet. Arbetstiden kylaren får jobba är försumbar i minskningen. 5 minuter som bäst vilket nästan är inom mätfelet.

 

Det var lite bättre med tiden det tog temperaturen att stiga, det tog 2 timmar och 48 min resp 3 timmar och 1 minut. Den tredje gången mätte jag ej lika väl med det var nästan 3 timmar där med. Så på den tiden är det nästan en halvtimme som bäst. Vore man äventyrlig skulle jag nog kunna koppla skummaren på min GHL och låta den köras samtidigt som kylaren går enbart, kanske vore något? Isf borde jag dock även testa låta kylarens slinga styras av datorn med, där måste det finnas mer värme att eliminera. Det hade varit intressant att se hur lång tid temperaturen tar att stiga helt utan pumpar. Men det blir lite klurigt att mäta utan flöde då jag antar att temperaturen kan skikta sig i akvariet? Placeringen att termometetern blir ganska viktig.

 

Bilderna då också, idag när jag titta på akvariet flög något ovanligt stort omkring i vattnet. Efter en liten stund kunde jag fånga den, detta är vad jag hitta:

 

901333299_162Mrlkrftakanske.jpg.86e04c3534627c0d6db71192caf82392.jpg

 

Visste inte vad det var för kräftdjur först men jag tror det är en... Märlkräfta? Har nu sett att det finns flera stycken i sumpen. Jättefräna. Denna var nog 5 mm lång, skärpedjupet blir väldigt kort då tyvärr så jag såg först vid datorn att huvudet ej är i fokus.

 

1106508029_161Taskigbildpmystiskvarelse.jpg.a4c3c9aa4779701f0b6e85f520b472ad.jpg

 

Nästa har jag sett ett tag, på ett ställe på rutan växer det här! Jag vet inte var det är riktigt men det ser ut som ett djur snarare än en alg? Här är är en lite närmre bild.

 

1165640454_163Alien.jpg.1e6d9896bf3b5e40ed0eb7bf962d0f25.jpg

 

Den rör på sig och visst ser det ut som små fångstarmar lite? De här två bilderna är verkligen inget vidare men jag måste nog ha ett mikroskop för att få något bättre, kameralinsen är pressad mot rutan här. Omkretsen från arm till arm på utomjordingen är knappt en mm. Fräsig oavsett, hindrar mig från att skrapa hela rutan som synes.

 

1476086928_160Sjros.jpg.2d3fd4e31518370adacda31e93f82ed6.jpg

 

Ni får en bild på sjörosen så får vi något med lite skärpa i iaf. Den har nog blivit större ändå, men den vill nog även ha mat ofta, helst direktmatad. Jag skulle nog behöva något större att mata den med. Frusen krill får jag testa köpa nästa gång, det är ganska stort. Det är inte mycket färg på sjörosen annars, om det ens är en sjöros. Men det kanske kommer med tiden? Eller så kanske det inte blir bättre än såhär. Men det går det med.

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej hopp Daniel!

Kul att du är aktiv med inlägg från ditt fina kar! Har några inspel angående art på dina spännande djurfynd.

 

Märlan gissar jag är en slammärla, Corophium volutator. Finns det små slemmiga "rör" på botten eller väggarna? Märlorna bygger dem som bostad. https://www.havet.nu/livet/art/slammarla

 

Utomjordingen på rutan är nog hydroider, antagligen Ectopleura larynx. De kan bli riktigt fina. Titta på mitt första inlägg i "Sju västkustakvarier i en gillestuga" för en bild. När man tar dem som fullvuxna följer det ofta med en art av nakensnäcka också, som snabbt äter upp dem. Men nu har det ju växt av sig själv, så du kanske lyckas bättre då!

 

Sjörosor kan bli väldigt gamla, så de växer nog inte så snabbt. Har hört att de blir runt 30 år som fullvuxna. Ditt exemplar har vårtor på foten om jag minns rätt, vilket endast Urticina felina har. 

 

Spännande tankar om kylaren. Har du kommit nånstans med fler experiment?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har du vaknat ur vinterdvalan!

 

Ja det finns mängder med små luddiga och möjligtvis slemmiga rör i sumpen, undrade vad det var för några men då vet jag vilka som är skyldiga. Kul! Såg massa små exemplar när jag titta nu så de har nog en hyffsat stabil population. De måste kommit med någon av stenarna då jag inte infört några medvetet.

 

Det vore ju enormt häftigt om det var sådana hydroider! Men dina ser ju monstruösa ut jämfört med mina, det är knappt så man ser de med blotta ögat. De finns kvar iaf såg jag nu och har nog spridit sig lite till.

 

Jag har haft pli på mig själv och matat min sjöros dagligen under en ganska lång period nu och jag tycker faktiskt den blivit lite större, det är svårt att förmedla på bild dock. Jag har beställt krill som finns redo att hämta men vädret har inte tillåtit det. Men till helgen kanske... En dagsbild på stackaren. Det är lite kul hur armarna kan hoppa mellan att vara släta eller lite "kurviga" ibland.

 

1400816391_170Sjros.jpg.9caf768418affcb38fb286a72cf50e0b.jpg

 

Kylaren har jag inte bråkat så mycket med på ett tag, jag styr den ej med datorn. Det finns lite för mycket frågor omkring. Hade kylaren varit utan termostat hade det varit lättare. Låter den nog vara. Som en kompromiss kör jag skummaren bara på natten nu, den skummar fortfarande knappt någonting ändå. Idag är temperaturen 13.5 till 14.5 grader så ni mer inbitna tycker väl fortfarande att jag har ett varmt akvarium 😉

 

Jag hitta en kul grej med! En av trollhumrarna har ömsat nyss, jag har inte hittat ömsningar tidigare men den här gången kunde jag få tag på den.

 

1600189129_171Hummer.jpg.5eb9ea2cadd22ee852d706265ac7f0bc.jpg

 

Så ungefär 6 cm med klorna, de har definitivt växt sedan november 2019 när vi fångade de. Man anar lite blå små partier här och där på ömsningen med, det syns nog inte så bra på den komprimerade bilden här dock men på orginalbilden så syns det. Spännande.

 

783007857_04Trollhummrar.JPG.353284a7a1999278cc59f7070a7c72ec.JPG

 

Nykomlingarna från dåtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt med de bubbliga tentaklerna. Aldrig sett förut! Det är så häftigt med denna hobbyn, finns mer att upptäcka hela tiden.

 

Trollhummern har verkligen växt till sig. Nu börjar det ju bli lite kött i den. Kanske färgar den ut helt nästa ömsning. Lyckas den överleva de andra humrarnas attacker? 

 

Tyvärr har repet till min sista back blivit avskuren. Ska se om jag lyckas få upp den med en krok. Har dock några svarta lådor kvar på hyllan som snabbt kan bli nya fångstbackar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fem trollhumrar från början men idag är det två kvar. Den ena har lite skadade klor för tillfället. Vet inte om det är problematik vid ömsning eller om den andra är en taskig typ. Det återstår att se, de regenereras ju igen med tiden. Mina använder inte klorna så mycket ändå när de fångar mat då jag matar de främst med smått. De får ingen direkt matning alls från mig ens, de lever på bifångst från anemonernas matning.

 

Dessa rep, vi behöver nog uppgradera oss till titankättingar... Fast så knycker de väl de istället... Om man knöt fast en boj som sitter en meter under ytan istället? Som fiskas upp med något superspeciellt verktyg? Det borde vara lite sport att sabotera.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jag skrev i min andra tråd att jag hade ett genombrott i det här akvariet men det var nog lite väl häftigt att skriva så, så för att inte förväntningarna ska bli för höga så får jag uppdatera vad jag menade snabbt här.

 

Min död mans hand har vuxit fast i stenen den sitter på, jippi!

 

667292099_180DMHfastvxt.JPG.42ed923e9e89bd4b49af9a12f3a0cfc8.JPG

 

Bilderna blir inget vidare, jag måste fota snett in i akvariet så det blir mängder med diffraktion pga dubbelglasen, men här hänger den.

 

618950287_181Fastvuxennrbild.JPG.7b86ffffff18c6141db4ba97a48da2c4.JPG

 

Här syns "foten" lite tydligare.

 

Jag upptäckte det här när jag skulle testa lägga ner den i sumpen för att se om den kunde möjligtvis trivas bättre där, men de kan växa fast. Frågan är hur man upprepar det. För närvarande är min metod ungefär såhär:

 

Försök hitta någon form av mat i ett år och råka troligtvis svälta den långsamt under tiden. Låt den sedan lossna tre gånger och fara in i streamerpumpens galler och deformeras.

 

Och efter det sitter den som en dröm.

 

Jag tror att den inte alls mår det bästa livet den skulle kunna leva. Funderar på hur jag kan rädda saken. Polyperna är det sällan jag ser numera. Om den sitter fast så kan den sitta lite mer strömt och få mer mat som passerar förbi, samt ökad matning förstås. Det är om man kanske kunde ordna ett litet specialakvarium på något vis...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är så coolt! Man ser ju tydligt att det bildats vävnad över stenen. Det kanske måste vara levande sten för att lyckas?!

Har du haft nått som hållt den på plats?

 

Känns som en tanke, men jag har precis(!) blivit klar med att snitta mina dödmans händer, limmat och klämt fast på olika sätt. Du har inte skurit i den på nått sätt? Förutom streamern då, hehe.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gett upp på den när den fäst, innan har jag haft den vita tråden som syns bakom för att hålla den på plats, men den lossnade från den hela tiden när den blåste upp sig och krympte igen. Så på slutet la jag den bara på stenen i en lugnare del av akvariet. Så jag har egentligen inte gjort något speciellt alls nu när den väl har fäst sig. Jag har testat lyfta och vända på stenen och handen sitter kvar så den sitter bra. Jag har inte skurit i den heller. Så det är helt okänt för mig  varför den plötsligt växte fast, det skedde nyligen 🙂 

 

Man kanske skulle ha ett gäng små och lägga över småsten/grovt grus med lågt flöde över bara och "känna" på de någon gång i månaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag matar de nästan varje dag med artemia och mindre krill. Fast alla får inte, jag matar bara min största sjönejlika direkt, resten av de får det som de lyckas fånga. Jag brukar tina en eller en halv kub och ger några till sjörosen, några till nejlikan och resten häller jag ut framför ett utblås.

 

Frysmat.jpg.67226a62b7bba4d32a2b4854e445d702.jpg

 

Jag hämta ut mitt nya frysfoder nu i torsdags(Tack Akvariefiskodling Jepo i Tibro), det blev fyra sorter. Jag köpte tre av varje så det ligger 1,2 kilo frysfoder på bilden här.

 

Filtrerarmaten verkar lite speciell, den är mycket fin men är lite mjölig i konsistensen så man får nog mosa den lite. Men den ska nog bli bra, har inte använt den så mycket än. Fodret för ryggradslösa djur verkar väldigt lovande, den verkar vara plankton främst och är mycket fint men separerar bättre än det första fodret. Krillen var inte riktigt så stora som jag tänkte men de är grövre än krill och passar nog väldigt bra till lagom stora fiskar med. Cyclops är basfödan i mitt akvarium. Äts av nästan alla invånare.

 

Min hand har inte haft några polyper ute än, har inte placerat om den heller iofs. Håller fortfarande på att skissa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...