Gå till innehåll

Kan ej anslua profilux 4


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Har försökt ansluta till ghl controll center men får inte rutan connected as access point ikryssad och kan med diet inte ansluta trådlöst till datorn. Datorn syns i routern men går inte att ansluta.

Behövs portvidarebefodran eller liknande?

 

Några ideer?

 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - inte om du är innanför dit eget nätverk. Har du kollat att du har sista firmwaren för WiFi modulen.

 

5aabca642d551_ScreenShot03-16-18at02_44PM.PNG.846b806974bfe258455dc51dc85ad491.PNG

 

Uppdateringen av WiFi modulen kan göras via ett speciellt verktyg och DSB eller via ett webinterface. För webinterfacet är standard lösenord - användare: Admin Lösenord: starfish. Ändra det till ett eget.

 

5aabc9b0ecc3b_ScreenShot03-16-18at02.41PM001.PNG.5d74cf90d85188372cf4d6c4359a3885.PNG

 

Den behöver oftast uppdateras. Här har du mina inställningar - jag använde klient mode.

 

5aabca0792d13_ScreenShot03-16-18at02_43PM.PNG.a2636562f1a9d91912222455f0645b2c.PNG

 

 

Jag har ställt in min router så att ProfiLux alltid får DHCP 192.168.0.8 - går att göra med flesta routers idag Du kan ju givetvis välja vilken privat ip adress du vill

 

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Nej - inte om du är innanför dit eget nätverk. Har du kollat att du har sista firmwaren för WiFi modulen.

 

5aabca642d551_ScreenShot03-16-18at02_44PM.PNG.846b806974bfe258455dc51dc85ad491.PNG

 

Uppdateringen av WiFi modulen kan göras via ett speciellt verktyg och DSB eller via ett webinterface. För webinterfacet är standard lösenord - användare: Admin Lösenord: starfish. Ändra det till ett eget.

 

5aabc9b0ecc3b_ScreenShot03-16-18at02.41PM001.PNG.5d74cf90d85188372cf4d6c4359a3885.PNG

 

Den behöver oftast uppdateras. Här har du mina inställningar - jag använde klient mode.

 

5aabca0792d13_ScreenShot03-16-18at02_43PM.PNG.a2636562f1a9d91912222455f0645b2c.PNG

 

 

Jag har ställt in min router så att ProfiLux alltid får DHCP 192.168.0.8 - går att göra med flesta routers idag Du kan ju givetvis välja vilken privat ip adress du vill

 

 

 

MVH Lasse

 

Såhär ser mitt ut. Ser at din ruta för "access point" inte heller är ikryssad.

ghl.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längs ner till höger har du firmware för WiFI - du har 6292, min är 6589 - betydligt senare. 

 

Vilken version av GCC har du - om inte du har den senaste - gå till https://www.aquariumcomputer.com/downloads/

och ladda ner senaste versionen. V1.1.1.2 är senaste garanterat stabila versionen. Jag kör betan V1.1.1.3 men har inte uppdaterat firmware än. Om du laddar ner V1.1.1.3 så kan du följa under här

 

När du installerat den - koppla upp dig med USB till p4 - gå till C:>program (x86) > GHLControlCenter v1113 > WiFi >   Här hittar du nu både en read me text , change log, och PDF för uppdatering. Det fins också ett verktyg

 

För säkerhetsskull har jag laddat upp PDF här 

 

Jag startar alltid om P4 efter firmware uppdatering. Skall du göra en firmwareuppdatering  av själva profiluxen så skall du först gå till backup and restore i GCC. Där kan du backa upp settings och sensorer. Märk att det i P4 har blivit en liten bug - i p3 så fick du ett förslag till fil när du backade upp setting och sensor som hette typ sensor.par och settings.par. På tidigare Fw versioner (och GCC versioner) för P4 så hade det blitt en bugg och du fick förslaget settings.par för både det som skulle va sensor och setting. I GCCV1.1.3 och FW 7.11 så är det tillrättat - men kolla när du sparar

 

När du har laddat upp senaste firmware för WiFi - tiita på mina inställningar. Om du börjar med min inställning för infrastruktur men tillåter DCHP så får du en adress tilldelad. sedan går du in i din router och assignar den adressen till profiluxen. Gå tillbaka till P¤ och ändra till statisk och skriv in den assignade ip adressen.

 

Min inställning funkar - så testa det så kan du ändra till acesspunkt senare. Fattar dock inte varför man skall använda den infrastrukturen - jag föredrar client

 

 

MVH Lasse

 

WiFi-Update_FAQ_EN.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det ordnade sig. Bara glad att kunna hjälpa.

 

 

De har framförallt varit från mina P3. När de introducerade p4 så var inte diagrammen med. I de senare firmware är det dock en sådan funktion med - gå till Probe/sensor control/measurements data.

 

Klicka för de parametrar du vill logga och sample tiden. Vänta åtminstone 2 gånger sample tiden och välj sedan read and save. Skapa en ny fil och ladda upp. du får frågan om du vill titta på grafen - gör det. efter någon dag eller så trycker du på read and save. Frågan om fil så uppger du din redan skapta. Du får frågan om du skall append eller skriva över. Välj append och dina data fogas ihop med den gamla filen. Det finns ett begränsat utrymme i P4 så man måste göra det här med jämna mellanrum. Mina som uppdateras var 15 minut och omfattar 8 prober behöver sparas ca 1 gång varannan vecka. Skulle du missa - ingen fara - programmet skriver över äldsta värdet. När du senare appendar denna sparning med den gamla filen så blir det bara ett rakt streck för de datum du inte har sparat något - se nedan

 

5aacce43bee89_ScreenShot03-17-18at09_03AM.PNG.928c3b067614f9986ba1f5b9b327c5d6.PNG

 

5aacce4483f13_ScreenShot03-17-18at09_13AM.PNG.1a4bfb8f78c1112794393f78fc779d61.PNG

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina väl förklarande svar. Det uppskattas.
En fråga till angående styra jebaopumpar. Har idag sådan sladdar som på bilden. Dom tunna rödsvarta kablarn gick till dimmern på min förra dator (reefangel) går dom använda tro?
Såg du hade någon styrning från fs som såg smidig ut går det att styra 2 pumpar individuellt där? Lödde du bara fast en telekabel i dosan som sedan kopplades i datorn?2790d28364fbcb694b86cc227ccf45ca.jpg

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

@Lasse har du lust att hjälpa lite :)

 

Har precis kopplat in mina streamer till profiluxen men lyckas bara styra en av 2 pumpar. Använder lbf-ap-boxen du länkade till tidigare. Har kopplat till första jacket på baksidan. Borde inte båda gå att styra individuelt, säg random på 1an och våg på 2an tex. Får jag 1an att göra vågor och pillar med den andra pumpen så slutar 1an och går på minimum och tvärtom. Har jag gjort något fel eller går det inte 

 

 

ghl1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka pumpar har du? Är det Jebao av den äldre typen (utan ingång på controllern) Då går den på 0-5 V vilket du måste ställa in L1 och L2.

 

Annars kan jag inte se varför det inte skal kunna gå om det inte är så att du måste köra L1/L2 för sig och L3/L4 för sig. Det vill säga för en streamgroup så tas två L portar upp automatiskt. vill du köra de två pumparna helt oberoende - prova med att ha grupp 1 på L1 och grupp 2 på L3.

 

Testa på det här sättet - sätt mode på permanent opposite, right angel waves - assign bägge pumparna till denna grupp. Sätt min och max duration till 1 sek. Spara och titta längs ner. Nu skall state variera motsatt på bägge pumparna. Sedan asignar du både L1 och L2 till streampump 1 och kopplar in som du gjort nu. Då skall bägge pumparna gå motsatt. 

 

Det kan vara så att en streamgrupp automatiskt tar två L portar L1/L2 exempelvis.

 

Hoppas detta hjälper dig

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Lasse. Ja jag tycker det är konstigt. kanske inte går som jag tänker. Vill kunna köra båda med olika program för att få lite oregelbundet flöde. Ska prova det du säger. Testade att flytta till port 2 (L3/4) se om det är annorlunda där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar det du säger att båda pumparna går mot varandra om dom ligger i samma grupp.

36 minuter sedan, Lasse sa:

Sedan asignar du både L1 och L2 till streampump 1 och kopplar in som du gjort nu. Då skall bägge pumparna gå motsatt. 

Förstår inte riktigt vad du menar här.

 

Pumparna är jebao rw8. Har ett motstånd i kabeln som drar ner spänningen till 5 volt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade var just det att båda pumparna går mot varandra om de ligger i samma grupp. Det kan vara så att Stream grupp automatiskt blockerar 2 L utgångar (1 L port) det vill säga du kan inte på en L port göra så som du säger - använda 2 olika stream grupper. men jag vet inte - aldrig behövt fundera eller provat.

 

Jag gjorde en torrkörningstest - fick det här att fungera faktiskt

 

 

5ac092e33db61_ScreenShot04-01-18at10_04AM.PNG.e632082487d2d7174220e74b28740f43.PNG

 

Du har PM

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen.

 

Lyckades få ordning på det. Hade för hög duration i random. Låg på min 30 minuter där vilket gjorde att jag trodde pumpen hade stannat men den väntade ju bara på att starta vilken den troligtvis hade gjort efter 30 min. Så nu kör jag en grupp random och en grupp våg. Blir kanon i karet, helt oregelbundet :D

 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...