Gå till innehåll

Axels 325 liter mixed reef


Rameau

Rekommenderade inlägg

Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. 
Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här:

  • Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar
  • Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern)
  • Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller
  • Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter  med sumpen.
  • Hovade över alla fiskar
  • En massa jobb med att flytta över all teknik

 

Sen idag har jag placerat koraller och haft i min nya pelare av marco rock. hoppas den täcks av kalkalger snabbt ser väldigt konstigt ut med en vit sten och när resten lila.

Tyvärr hitta jag min splendid dottyback död under en sten. 

Idag blev även mitt gamla kar upphämtat.

 

Planen är nu att bara mäta lite tätare än vanligare i några dagar sen gör jag mitt första vattenbyte och suga upp det detrius som stenen släppt från flytten sen ska sand i. Valde en "levande" finkornig sand från Red Sea efter att haft en grövre i tidigare kar. Fördelen med levande sand är att man slipper skölja den. Sen kommer jag behöva ordna upp sladdar och kontrolldosor på ett snyggare sätt, har köpt självhäftande kardborre så jag ska kunna få upp allt.

 

I övrigt hoppas jag bara att det inte blivit en för jobbig flytt för korallerna, jag låg på kh 7 innan och med allt nytt vatten hamna jag på 9,6 i kh. håller tummarna :)

 

Återkommer under morgondagen med lite bilder.

Ändrat av Rameau
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val av akvarium! Vart köpte du ditt? 

 

Intressant också att se hur du löste det med refugium. Jag har ett likadant akvarium och fnular på hur jag ska få till ett refugium. Jag kommer antagligen göra lite annorlunda men om det inte blir bra så kanske jag åker och köper lite skärbrädor. Jag har några frågor om du inte misstycker. 

 

Vad är det för ljusramp du har? 

Vad tillsätter du?

Vilken hastighet kör du returpumpen på? Jag kör min tre steg från max vilket gör avrinningen ljudlös men samtidigt får pumpen något slags resonansvinande i just den hastigheten. Så jag är lite nyfiken om det går att göra på något bättre sätt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Keller sa:

Bra val av akvarium! Vart köpte du ditt? 

 

Intressant också att se hur du löste det med refugium. Jag har ett likadant akvarium och fnular på hur jag ska få till ett refugium. Jag kommer antagligen göra lite annorlunda men om det inte blir bra så kanske jag åker och köper lite skärbrädor. Jag har några frågor om du inte misstycker. 

 

Vad är det för ljusramp du har? 

Vad tillsätter du?

Vilken hastighet kör du returpumpen på? Jag kör min tre steg från max vilket gör avrinningen ljudlös men samtidigt får pumpen något slags resonansvinande i just den hastigheten. Så jag är lite nyfiken om det går att göra på något bättre sätt. 

Ja men eller hur, sneglat e del på din tråd innan jag köpte. beställde från Företagsakvarium, bromma zoo har tydligen slutat med aqua medic och kör bara red sea numera. fick ett pris av dem för 6 månader och då var de helt klart billigast i sverige.

 

Belysningen är en ATI sirius X4

Doserpump för calcium och kh, magnesium kör jag för hand.

Annars tillsätter jag KZ coral vitalizer och coralsnow lite sporadiskt, och just nu cyanoclean då jag hade gröncyano i förra karet så kör bara förebyggande nu.

Jo jag kör nog halvfart på pumpen tycker den viner en del, trodde det bara var att nya DC-pumpar brukar ju låta en del i början men om din fortfarande låter så känns det oroande.
Observera att jag har förlängt nödröret till under ytan i sumpen annars är det skitsvårt att få tyst.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Bromma Zoo slutade med dem tyvärr. Det tyckte väl att de tjänade för dåligt på dem, och det kan jag tänka mig för priserna var ju som i Tyskland. Det är i alla fall jädra fina akvarium. 

 

Pumpen låter mer eller mindre beroende på varvtal. Märkligt nog tycker jag att den låter mer på inställningen jag har nu än när jag kör den ett steg från max. Men det är något speciellt varvtal som gör den lite mer vinande. Det kanske går över på din. Du fick alltså ditt akvarium i helgen? Då är det inte riktigt inkört än. =)

 

Det där med tillsättande tycker jag kan vara en djungel. Jag mätte varenda dag i flera månader och fick aldrig större åtgång av spårämnen än vad som kunde lösas med mina vattenbyten. Jag gissar att jag har för dåligt med koraller eller nåt. Nu måste jag dock göra nåt för jag har börjat få alger och koralldöd så jag har bestämt mig för att göra en "overhaul". Köpa lite nya grejer osv. Så jag kommer helt klart att följa din tråd. Kommer också uppdatera min egen tråd vad det lider. 

 

Ljuset ser fint ut i ditt. Jag har lite funderingar på att uppgradera mitt, kanske till någon slags hybridramp. 

 

Intressant läsning i alla fall. Lycka till och uppdatera ofta. =)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, Keller sa:

Ja, Bromma Zoo slutade med dem tyvärr. Det tyckte väl att de tjänade för dåligt på dem, och det kan jag tänka mig för priserna var ju som i Tyskland. Det är i alla fall jädra fina akvarium. 

 

Pumpen låter mer eller mindre beroende på varvtal. Märkligt nog tycker jag att den låter mer på inställningen jag har nu än när jag kör den ett steg från max. Men det är något speciellt varvtal som gör den lite mer vinande. Det kanske går över på din. Du fick alltså ditt akvarium i helgen? Då är det inte riktigt inkört än. =)

 

Det där med tillsättande tycker jag kan vara en djungel. Jag mätte varenda dag i flera månader och fick aldrig större åtgång av spårämnen än vad som kunde lösas med mina vattenbyten. Jag gissar att jag har för dåligt med koraller eller nåt. Nu måste jag dock göra nåt för jag har börjat få alger och koralldöd så jag har bestämt mig för att göra en "overhaul". Köpa lite nya grejer osv. Så jag kommer helt klart att följa din tråd. Kommer också uppdatera min egen tråd vad det lider. 

 

Ljuset ser fint ut i ditt. Jag har lite funderingar på att uppgradera mitt, kanske till någon slags hybridramp. 

 

Intressant läsning i alla fall. Lycka till och uppdatera ofta. =)

 

 

 

Ja i värsta fall sätter jag tillbaka min gamla returpump den vart hyffsat tyst, jebao dcs 4000.
Så är det i början, jag har dragit ner doseringen rejält nu efter flytten kommer nog ta ett tag att få igång tillväxten igen. nu gäller det att få stabila värden på nytt, min ambition är att mäta minst varannan dag.till jag kan slappna av :)

 

Hade jag köpt nytt ljus nu hade jag förmodligen köpt en storlek större alltså X6:an, eller deras hybrid, är riktigt nöjd med denna i övrigt, väldigt lätt att ställa in. jag använder mig av deras förinställda inställningar som ska motsvara deras kända T5 (ATI blue plus, coral plus osv), inställningsmöjligheter i all ära men skönt att bara välja något som man vet är beprövat .

 

Första vattenbytet är genomfört, så sög ut allt som LS släppte vid flytten och pyttsat i sanden nu, bilder kommer när dimman lagt sig helt.

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedrans snyggt det dära!
Prova att skumma lite hårdare nu när du fått i den levande sanden, kan tänka mig att det ör rätt gott om döda bakterier och annat som slinker med.

Antar att det inte var så stora problem att få upp karet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, MichaelE sa:

Nedrans snyggt det dära!
Prova att skumma lite hårdare nu när du fått i den levande sanden, kan tänka mig att det ör rätt gott om döda bakterier och annat som slinker med.

Antar att det inte var så stora problem att få upp karet? emoji6.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 Jo det skummas lite hårdare grå grumligt gunk istället för brunt, nej då det var ganska lätt trots att jag bor på tredje våningen utan hiss. Pallen vägde totalt 163kg tror jag det var, men lätt att ta allt för sig, skönt också att möbeln var färdigmonterad så man slapp det pusslet, hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2018-03-24 Sand in place

 

 

Sand i och förstärkt städpatrull med:

2 sandvändandesjöstjärnor 

5 eremiter 

15 blandade sniglar

 

Tyvärr så är det ett antal acro som fått STN/RTN, får se det som att jag får möjligheten att köpa nya när det blivit stabilt igen :D

 

 

 

Ändrat av Rameau
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE sa:

Lyckades du fragga något på de som fick vävnadsdöd eller det sket sig helt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

De flesta har STN och de fraggar jag och sen så håller jag tummarna :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som inte får hända hände idag, hängde om belysningen så den skulle vara mer centrerad över akvariet. Sen skulle ja spackla igen det gamla hålen och när jag gör det så kommer jag åt vajern på något sätt så armaturen åker i akvariet. Efter en ordentlig följd av väl valda svordomar har jag nu börjat försöka åtgärda det hela. Som gammal elektriker vet jag att saltvatten och elektriska saker inte rimmar så bra, så nu har jag sköljt kretskorten i kranvatten och torkar de med hårfön innan jag provar igen förmodligen ska den få torka över natten innan jag testar den. 

 

Som att det inte räckte med RTN/STN på mina acro:klia:

 

 

F00E8864-9F90-4EAD-881F-99948F39678A.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som inte får hända hände idag, hängde om belysningen så den skulle vara mer centrerad över akvariet. Sen skulle ja spackla igen det gamla hålen och när jag gör det så kommer jag åt vajern på något sätt så armaturen åker i akvariet. Efter en ordentlig följd av väl valda svordomar har jag nu börjat försöka åtgärda det hela. Som gammal elektriker vet jag att saltvatten och elektriska saker inte rimmar så bra, så nu har jag sköljt kretskorten i kranvatten och torkar de med hårfön innan jag provar igen förmodligen ska den få torka över natten innan jag testar den. 
 
Som att det inte räckte med RTN/STN på mina acro:klia:
 
 
F00E8864-9F90-4EAD-881F-99948F39678A.jpeg.788ea2632046257f6721c23e63da737a.jpeg

Aj fan! Hoppas den klarade sig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Keller sa:

Nej fan va trist! Jag lider med dig. :/

 

 

 

14 timmar sedan, Strikt sa:


Aj fan! Hoppas den klarade sig.

 

 

Provade och den funkar.. men dock bara halva, felsökte mig till att drivdonet för Chanel 3&4 är trasigt. Orkade inte gå in på komponentnivå på drivdonet och felsöka då ett nytt bara kostade 350:- så jag beställt ett nytt från Elfa. Håller tummarna för att den funkar sen.

Ändrat av Rameau
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lyser den igen :D  Ati har inte hunnit svara på vilket drivdon jag ska köpa och om jag kan köpa det av dom ännu...
Går som oftast snabbare att ta reda på och lösa problemen själv. Slapp undan billigt, tur i oturen.

 

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kör för tillfället en omgång med red slime remover, första gången jag råkar ut för det på de 4år jag hållt på, ja inte är det snyggt men medlet verkar funka bra :) acropororna fortsätter att dö... Idag var jag till triton och köpte lite koraller, kom hem med blå/gul zoanthus, goniostrea dragon soul och en blastomussa med isblå kanter och neofärgad mitt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör för tillfället en omgång med red slime remover, första gången jag råkar ut för det på de 4år jag hållt på, ja inte är det snyggt men medlet verkar funka bra  acropororna fortsätter att dö... Idag var jag till triton och köpte lite koraller, kom hem med blå/gul zoanthus, goniostrea dragon soul och en blastomussa med isblå kanter och neofärgad mitt. 

Är det enbart dina acros som jävlas med dig eller är resterande sps också sura?
Kanske kan vara värt att köra ett tritontest för att säkerställa att något värde inte är helt galet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE sa:


Är det enbart dina acros som jävlas med dig eller är resterande sps också sura?
Kanske kan vara värt att köra ett tritontest för att säkerställa att något värde inte är helt galet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja det är bara acro, övriga sps växer, jo jag har ett hemma men inte tagit mig tid att skicka, ska försök få iväg det i veckan som kommer :) tror det är någon bakteriell grej som utlöstes vid flytten,

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följer med stort intresse. Man lär sig så mycket av andras med och motgångar här. Jag har skickat in ett sånt där tritontest också. Lika bra att säkerställa att allt ser bra ut innan man börjar köpa koraller igen tänkte jag. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Ja det är bara acro, övriga sps växer, jo jag har ett hemma men inte tagit mig tid att skicka, ska försök få iväg det i veckan som kommer  tror det är någon bakteriell grej som utlöstes vid flytten,

Har du provat att doppa en av de risiga korallerna för att utesluta plattmaskar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...