Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej!

Harlänge valt mellan ett antal olika skummare:

Jag började med en Aquacare 2000A med syresten. Fungerade sådär. Efter ett tag la pumpen av och jag fixade den och sålde iväg den. Säkert en OK skummare för ett mindre kar.

Har nu kört ett år med en Top fathom 200 som jag hade liggande... På tok för liten den med.

Så nu är jag redo för nåt större. Valet stod mellan Bubble king 250 Aquacare 3000V eller någon stor Deltec.

Har tänkt ett tag och läst en del på nätet,så valet faller nog på Bubble king!!

Aquacaren är klart dyrast och minst till formatet.

Bubblekingen verkar välbyggd, stor pumpkapacitet (Red dragon),med en ny lagertyp som inte slits(kiselkarbid)+att den har en ny genomspolning av axlen för att förhindra kalkavlagringar.

Både Bubble king och Deltec lovprisas runt om i världen. Aquacare verkar väldigt ovanlig och det går inte att få fram så mycketom den.

Någon som har erfarenheter och synpunkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du funderar AC 3000 jämför med en BK så är valet lätt. BK 250 är billigare, har mer än dubbelt så stor volym på skummaren, suger dubbelt så mycket luft och vatten, drar hälften så många watt. Jag har haft min 250 internal i 4 månader och jag kan inte komma på något negativt om den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

Det blev en Bubble king 250 internal . Köpt av Bengan på Marinakvariet.

Första intrycket:

En rejäl pjäs med utomordentlig finnish på hantverket. Alla delar är CNC bearbetade med stor noggrannhet.

Det märks väl då alla rör, skummarkopp mm går att "manövrera" med riktig känsla , helt annorlunda mot vad man är van vid. Inget känns smäckigt alls!

Jag installerade skummaren i min lilla sump, jag hade tur. Den fick plats perfekt.

Jag kopplade på strömmen och behållaren fylldes helt med fina bubblor.Som om det vore mjölk i den!!! Skummaren arbetar nästan helt ljudlöst. Man hör ett dovt skummande ljud från bubblorna bara.

Att ställa in vatten nivån är väldigt enkelt.Inga tendenser till nervositet och överskummning. Grovjustering med teleskopröret och finjustering genom att vrida på utloppsröret.

Nivån skall ligga i nivå medstigarrörets början+- några cm om man vill skumma vått eller tort.

Efter 1 dag var det ca 1 cm adsorbat i skummaren.

Känner mej riktigt nöjd hittills

Det är väl inte den billigaste skummaren ,en bit över 10 000kr ,men med tanke på bygg kvaliten är det väldigt mycket skummare för pengarna.

Pumpen "red dragon" har ju helt nya lager med livstids garanti. Känns bra då jag hört att man haft en del lagerpoblem med pumpar i "black devil" serien

Nackdelar då??

Enda jag kan se hittils är att det inte går så lätt att rengöra mellanrummet i bubbelplattan ned till där pumpen ansluter.

Här kommer några bilder på underverket!

Dessa är tagna före och 1 dag efter installationen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några fråger om skumaren.

Vilken diametar är det på skummaren?

Vilken diameter är det på rören ut från skummaren?

Vilken red dragon pump är det? liter/timme??

Jag är så sugen att göra en DIY skummare. :)

//Jens

Tror att detta är det på denna Bubble king 250 internal

250mm

40mm

Red Dragon Bubbelking 1500 (Air suction 1500 Litre, 48 Watt wattage, Water : 4500 L/h)

http://english.royal-exclusiv.de/price-red-dragon-pump.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BroderIsak.

Allt är realtivt lätt att göra ;)

Gäller bara att få till det där extra oxså. Kollade lite själv för ett tag sedan å nån pump blir svårt att fixa till skulle man köpa en själv så kolla på länken 725Euro så är man snart uppe i vad en ny kostar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BroderIsak.

Allt är realtivt lätt att göra ;)

Gäller bara att få till det där extra oxså. Kollade lite själv för ett tag sedan å nån pump blir svårt att fixa till skulle man köpa en själv så kolla på länken 725Euro så är man snart uppe i vad en ny kostar

Jag såg det med så därför så har jag lagt ner den iden helt ;Men klart e att man blir sugen då priset e så högt. Men då jag har sett ´2st live så blir priset mer förlåtande .. Men jag tror det blir ATI iallafall för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg det med så därför så har jag lagt ner den iden helt ;Men klart e att man blir sugen då priset e så högt. Men då jag har sett ´2st live så blir priset mer förlåtande .. Men jag tror det blir ATI iallafall för mig.

Ja priset svider men känns ändå prisvärt men kör med en ATI nu då får vi andra höra om denna oxså å inte bara BBK

Åter till laserbengans tråd:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det är en Bubbleking 250 internal

Diam 250mm och 150mm sigarrör för att kunna svälja luftmängden

Skulle vara kul att se en ATI skummare.

Säkert bra. Men jag är lite misstänksam mot impellern. Det borde lätt kunna fastna fragment av alger mm i den som reducerar effekten.

Den största delen av priset på Bubbleking är ju pumpen ,tyst och kraftfull!

Blir intressant att se hur mycket underhåll den kräver med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
Jodå det är en Bubbleking 250 internal

Diam 250mm och 150mm sigarrör för att kunna svälja luftmängden

Den största delen av priset på Bubbleking är ju pumpen ,tyst och kraftfull!

Blir intressant att se hur mycket underhåll den kräver med tiden.

På tide og høre hvordan pumpene til BK 250 går etter ca 3 år?

Går Red Dragon 2000 pumpene fortsatt bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tide og høre hvordan pumpene til BK 250 går etter ca 3 år?

Går Red Dragon 2000 pumpene fortsatt bra?

Min har varit på service i Tyskland pga en trasig styrning. Ingen kostnad för mig förutom 200-300 i portokostnad samt att skummaren stod stilla i två veckor.

I övrigt går den som en klocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...