Gå till innehåll

Avlångt nanorev med dold teknik och inbyggt overflow


samuelhorn

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nu har mitt första akvarium varit igång ca 8 månader, och allt går super. Men eftersom detta var mitt första akvarium börjar man också inse saker man borde gjort annorlunda, t.ex. ha en sump och ingen teknik i displayen.

 

Jag har skissat på en massa ideer med olika overflows osv. Men aldrig riktigt varit nöjd med en synlig box eller rör (även ghostvarianter). Så jag visar vad jag har hittills. Dimensionerna är 900x250x250mm, med en glasram på toppen för mer stabilitet och slippa hoppande fiskar. Tänker mig en "Herbiekonfiguration" i boxen med 20mm rör, samt ett 20mm returrör bredvid, allt detta inbyggt i sten. Eftersom jag inte jobbar aktivt med 3D längre är stenen lite ful, men tanken är att den skall bestå av massa små ihoplimmade marcorocks, inte ett stycke som det ser ut som i renderingen, men typ samma form/storlek. Bifogar en skiss med bara rören, och en med sten/sand/box.

 

Nu vill jag gärna ha feedback på detta. Något uppenbart jag ej tänkt på osv?

 

Mvh

Samuel Horn

 

 

reef-1.jpg

reef-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg "skiss" 

Returröret ska gå högre upp. Om strömmen går kommer allt vatten över underkant rör rinna ner i sumpen. Och i ditt fall ser det ut att bli en hel del, typ halva akvariet...

En annan grej är att du ska sätta returröret inne i boxen. Om du får en läcka i bottengenomföringen töms hela akvariet som det är ritat.

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Yes, tänkte att jag löser det med backventil, men det kanske är en dum ide? Vill ju minimera volymen på hela schabraket, därav den lite väl låga placeringen :)

Bra synpunkt gällande returen i boxen!

Ändrat av samuelhorn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, tack! Då ska jag rita om lite! Men fan då blir det rätt bulkigt ändå (mycket sten). Kanske får tänka om då iaf.

 

Bifogar en annan skiss jag har gjort där jag faktiskt har gjort som du skriver. Men då reserverar jag ju tyvärr en kortsida för detta, något jag egentligen vill undvika. Tyvärr hade jag inga renderade bilder på denna. Tanken är att facket med MP10 och returslang är torrt.

overflowunit.jpg

 

Ändrat av samuelhorn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, tänke att det är bättre kamlöst, men gör nog ett lock av sten som sticker upp, med ett litet gap för vattnet, ska fixa design på den med snart. Här ser man bättre hur returen sitter. Är det verkligen för lågt? Svårt att komma högre.

reef-4.jpg.9dfaab54de8b4103756fa1bb4dbf994c.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brottades med samma problem men löste det genom att höja upp röret på insidan över vattennivån.  När vattnet sugs tillbaka så dras det in luft så fort utsprutningsröret hamnar ovanför vattenytan och det bildar en luftbubbla i kröken på insidan och stoppar häverten. - Se bilder

 

P3190008.jpg.c37ac95bdeab595d581ab05911645d30.jpg

 

P3190009.jpg.ab5cb0a1156aa49da9a5e827785da974.jpg

 

 

Observera att returen sitter i vinkel så att överdelen är i vattenytan (tja 1 mm under)

 

MVH  Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har löst problemet på ett enkelt och effektivt sätt. 

Du kan naturligtvis ha kvar din design, men då måste sumpen rymma vattnet som rinner ner. Du kan räkna med att det blir 2.25 liter per centimeter som vattenytan sjunker. 

Värt att tänka på är att vid drift lyfts vattenytan en bit över överrinningskanten, ca 5mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 3/18/2018 at 10:41 PM, samuelhorn said:

Eftersom jag inte jobbar aktivt med 3D längre är stenen lite ful, men tanken är att den skall bestå av massa små ihoplimmade marcorocks, inte ett stycke som det ser ut som i renderingen, men typ samma form/storlek.

Alternativt skulle du kunna såga till stora bitar av levande sten och fästa med t ex krokar, så att de går att montera loss vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...