Gå till innehåll

AKVARIEGEDDON! Hjälp!


RozZy

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa. 

 

Just nu har min största mardröm påbörjats med karet. För en vecka sedan har allt levande börjat dö, från SPS koraller till mjukisar, anemoner och känsliga fiskar.

 

Jag började med rev-akvarium och bio-pellets för ungefär 4 år sedan i Los Angeles, efter att jag flyttade tillbaka till Sverige startade jag upp ett nytt kar på 140l.

Efter cykeln påbörjade jag med vodkadosering i det karet och har aldrig sett saker växa så fint förut. Fiskarna mådde bra och åt som grisar, korallerna växte som tusan.

 

Ett år går och jag bestämmer mig för att flytta in till innerstaden, och i samma veva uppgraderar jag min lilla kub till ett 400 liters kar.

Efter 1 veckas mardröm med läckor och dåligt planerat rörsystem från det begagnade karet fick jag igång det. Körandes på en Eheim pump som ger ungefär 300-500l/h, Deltec MC600e skummare och doppvärmare och en tunze nano stream i huvudkaret.

 

Hade inte lagt till något levande på 2 månader förutom de fiskarna och korallerna som kom med från min 140l kub. Har hållit koll på nitriter, ammonia och nitrater. I början var karets nitrater runt 15-20. Blev aldrig någon cykel till min förvåning.

 

Jag påbörjade dosering utav vodka och Microbacter 7 från dag 1 (Är en kombo jag brukade använda i staterna fast med bio-pellets ist för vodka).

 

Vid månad 3 började jag lägga till fiskar och koraller, jag bytte även aktivt kol och kan ha överdoserat (Ej säker). Nitraterna åkte upp till 40 ppm vilket ledde till att jag ökade vodka doseringen hela vägen upp till 22ml om dagen under 2 mån.

 

Nu 1 månad senare börjar nitraterna sjunka igen.... (De började sjunka för ungefär 3 dagar sen). Men tyvärr har alla mina koraller på ett eller annat sätt börjat dö, mina favoritkoraller spottar ur sitt bruna slem och har sagt farväl. 

Jag har lagt till mer flöde i karet med en Jebao Wave maker och en starkare pump, men saker och ting verkar ändå inte förändras.

 

Värdena som de är idag är:


Nitrit: 0

Fosfat: 0 (så lågt att det ej kan mätas)

Nitrat 15

PH: 8.2

Koppar: 0

Silikater: 0

Calcium: 430ppm

Salinity: 1.025

Temp: 25 grader stadigt.

 

Börjar bli desperat och har ingen aning vad det kan vara. Matar korallerna 2ggr per vecka och fiskarna med 1-2 kuber per dag. Lägger till aminosyror varje vecka med. Allt är som det borde vara men ALLTING bara dör. 

 

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag vara först att beklaga....

Det första jag tänkte på var nåt som jag bara snuddat vid i min inläsningsfas...mV...eller konduktiviteten....det finns ju ett värde som man kan mäta sig fram till (salifert, tror jag)

De lilla jag läst om det så blir det katastrof om man ligger fel i värdet...

Men som sagt det var bara en tanke, det första som slog mig eftersom du är en erfaren akvarist....

 

Hoppas du kommer på vad det är....

 

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag vara först att beklaga....
Det första jag tänkte på var nåt som jag bara snuddat vid i min inläsningsfas...mV...eller konduktiviteten....det finns ju ett värde som man kan mäta sig fram till (salifert, tror jag)
De lilla jag läst om det så blir det katastrof om man ligger fel i värdet...
Men som sagt det var bara en tanke, det första som slog mig eftersom du är en erfaren akvarist....
 
Hoppas du kommer på vad det är....
 
/micke


Ska kolla det! Bra idé !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som väldigt hög dos vodka. Misstänker precis som Stig att nitraten inte går ned eftersom fosfaten är slut(och förbrukas direkt eftersom du tillsätter mer vodka). 

Sluta tillsätta vodka ett tag och mata på som vanligt. Fortsätt mäta och se vad som händer. 

 

Hoppas det vänder! 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minutes ago, Sjöfartsmuseet Akvariet said:
Jag tycker det låter som väldigt hög dos vodka. Misstänker precis som Stig att nitraten inte går ned eftersom fosfaten är slut(och förbrukas direkt eftersom du tillsätter mer vodka). 
Sluta tillsätta vodka ett tag och mata på som vanligt. Fortsätt mäta och se vad som händer. 
 
Hoppas det vänder! 
 
/ David 

 

Tack!!

Vågar inte stänga av vodkan helt men ställde in den på 9 ml om dagen. Ska mäta varje dag och se vad som händer.

Skummaren är satt på blött



Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan va obalans med bakteriefloran. Och för hög dosering vodka kan ge en bakterie explosion. RTN och brown jelly disease kan sprida sig.

Byt vatten, minska vodka kraftigt och stäng av efter några dagar, använd UV 24/7, dos microbe lift special blend eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Felix.W said:

Kan va obalans med bakteriefloran. Och för hög dosering vodka kan ge en bakterie explosion. RTN och brown jelly disease kan sprida sig.

Byt vatten, minska vodka kraftigt och stäng av efter några dagar, använd UV 24/7, dos microbe lift special blend eller liknande.

 

Kör med Microbacter 7. 

 

Denny från forumet är en räddare. Han kommer över med UV och Chaeto idag. Det blir att gå över till det.

Ändrat av RozZy
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att korallerna dör av syrebrist. När fosfaten tar slut börjar bakterierna ( som tillkommer genom kolkällan, i detta fall vodkan ) att konsumera syre ist. Detta hände mig med ung samma resultat som du beskriver. fiskarna var helt oberörda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, RozZy sa:

 

Tack!!

Vågar inte stänga av vodkan helt men ställde in den på 9 ml om dagen. Ska mäta varje dag och se vad som händer.

Skummaren är satt på blött



Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Håller med Stig här med. Stäng av vodkan annars får du ingen effekt. Att köra vodka när nitrat eller fosfat är 0 eller nära noll kan ge märkliga effekter. Bättre att låta båda gå upp lite och ligga på rätt sida gränsen. 

Korallerna brukar inte bry sig om nitrat är på 15 eller 30ppm. 

 

Försök komma fram till en långsiktig metod och kör på den. Snabba ändringar brukar inte gå så bra. Macroalger låter som en bra ide. Vodka kanske du kan tillsätta senare när du har lite mer fosfat, men håll en låg dos och tänk att du ska se förändringarna på en vecka eller ,månad, inte ett par dagar. 

 

Hade jag varit i samma läge som du hade jag tillsatt lite fosfat(KH2PO4). Mätt ofta och justerat dosen så du stannar runt 5-10 NO3, 0,05 PO4.  

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att arbeta upp PO4 till åtminstone 0,03 - 0,05 ppm PO4. Stoppa doseringen av organiskt kol. Finns en del indikationer på att doseringen av DOC (dissolved organic carbon) kan ändra bakteriekulturen i korallernas slem till en kultur som missgynnar dem. Annars är jag helt överens med David, Stig och övriga - men stoppa vodkadoseringen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Vodkan är stoppad. Matar endast bakterier´nu.

 

Duncan korallen börjar söndra slem nu med, alla euphyllor är på väg ner i graven med RTN, samma sak med SPS. Vad än vodkan gjorde så är det gjort och det mesta kommer att dö om inget görs, inkl fiskarna är jag rädd för.

 

Funderar på att bygga om karet över långhelgen och sätta fiskarna i QT med koppar och låta karet stå tomt tills pricksjukan är över. Det här karet har varit en ren mardröm sen dag ett. Rören under karet har läckt 3 gånger redan och sumpen är helt otympligt så man får inte plats med annat än HOB skummare och nu började massdöden.

 

Ibland kanske det går bättre av att bara börja om.

 

(Den är en box med tak)

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...