Gå till innehåll

Funderingar på belysning...


Keller

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag lurar på att byta ut min uppgraderade Razor på 180 watt mot något bättre. 

 

Måtten på akvariet är 100x65 med en höjd på 55 cm.

 

Det är väl inte helt skrivet i sten men inriktningen blir nog åt LPS - hållet. Jag vill dock inte vara begränsad pga lyset om andan faller på att skaffa några acros.

 

Jag har kollat på Giesemann Aurora (90 cm varianten) och nu idag hittade jag info om Philips CoralCare som verkar intressant. Eller ska jag köra nåt annat? En ren T5 ramp eller kanske MH/T5 hybrid som Intinity kanske? Jag är lite osäker på det pga förbrukning och värme förvisso.

 

Jag skulle uppskatta lite tips och råd från alla korallrävar här inne. 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen lutar det nog åt CoralCare men jag är lite nervös över tyngden. Vet inte hur taket ser ut under innertaket på vårt trähus. Vet inte heller riktigt vart reglarna går. Sen är jag ganska dålig på att göra sladdragningar snygga, men det är väl förvisso bara ett problem för att det tar längre tid för mig än för andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du kör på Philips lampan, kommer du köra en eller två? när jag tittade på den tyckte jag mig få det till att det krävdes två till ett 100cm kar.

Enligt detta klipp så motsvarar täckningen 24w-rörsarmatur. För ett 100cm kar bör man väl ha 36w? vilket gör att man borde ha två av dessa...

Dom drar ju också ungefär samma så det talar ju bara mer för T5 eller möjligt en hybridlösning för att få skimmret.

 

 

Ändrat av Rameau
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm nja, tanken var nog att klara sig med en. Jag läste någonstans att det skulle täcka 100x80 ungefär. Måste jag ha två går den nog bort för det blir nog inte så snyggt med två sådana där monster över mitt lilla akvarium. Jag måste kolla upp det här lite bättre. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två Orphek atalantik V4 Compact borde täcka bra, Tyvärr hittar jag inte yttermåtten på armaturen. (Jag har ingen egen erfarenhet av belysningen)

 

Annars älskar jag T5, med en blandning av blue+ och pure actinic rör så fluorescerar det rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...