Gå till innehåll

Vodkametoden


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Jag vet att det finns en låååång tråd om detta men tycker att det hade varit nice med ett mer komprimerat inlägg som beskriver metoden utan att blanda in socker, ättika osv i diskussionen.

 

Tänkte typ.

 

VODKA:

Den billigast på systemet
NAMN:
PRIS:

 

Den bästa (objektivt)

NAMN:
PRIS:

 

DOSERING:

MLL/L:

ALMÄNNA INSTRUKTIONER

 

Tex:

Börja med så och så många mll, trappa sedan upp så och så mycket. Mät nitrat och fosfat en gång i veckan, du bör se förändring inom bla bla bla.

 

 

Nån med erfarenhet som orkar gör detta? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken som helst utan smakämnen borde funka, vodka är bara etanol och vatten. Börja med små doser (se tabell på länkad sida), öka långsamt och se upp för tecken på syrebrist (snabbt andande fiskar). Disigt vatten pga bakterier är normalt, liksom annorlunda typ av avskum. Efter ca en månad (med full dos?) borde nitraten plöstligt börja sjunka. När minskningen väl kommit igång kan det gå ganska snabbt, så mät ofta då. När nitraten närmar sig lämpligt värde kan man börja trappa ner på vodkan tills man hittar en balans (hur snabbt man skall trappa ner är jag lite osäker på).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Christian J sa:

Vilken som helst utan smakämnen borde funka, vodka är bara etanol och vatten. Börja med små doser (se tabell på länkad sida), öka långsamt och se upp för tecken på syrebrist (snabbt andande fiskar). Disigt vatten pga bakterier är normalt, liksom annorlunda typ av avskum. Efter ca en månad (med full dos?) borde nitraten plöstligt börja sjunka. När minskningen väl kommit igång kan det gå ganska snabbt, så mät ofta då. När nitraten närmar sig lämpligt värde kan man börja trappa ner på vodkan tills man hittar en balans (hur snabbt man skall trappa ner är jag lite osäker på).

 

 

 

Disigt vatten är väl ändå tecken på en bakterieblomning med garanterad hög risk för syrebrist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minutes ago, danne031 said:

 

Disigt vatten är väl ändå tecken på en bakterieblomning med garanterad hög risk för syrebrist?

Det stämmer, ju disigare desto högre risk förstås (kan tyvärr inte ändra inlägget nu). Fast http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/116-vinegar-dosing-methodology-for-the-marine-aquarium relativiserar det lite här:

 

"Watch for bacterial blooms in the tank water. If this occurs at an unacceptable level, cut the dose back and increase filtering. Such blooms are really only a problem from the aesthetic standpoint (and possible O2 reduction). The suspended bacterial might actually be good food for many of our tank organisms"

 

...men om man just börjat bör man nog vara extra försiktig.

 

 

8 minutes ago, Slanten said:

Håller med dig @danne031. Disigt vatten som ser ut som slingor av mjölk är definitivt en varningsklocka.

Jag tänkte mer på en jämn disighet, fast det kanske är någon skillnad egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen roll vilket märke man använder. Jag har provat ekologisk, absolut, svensk mfl. Alla som är 40%. De är likvärdiga... som sagts tidigare är det kolkällan som är det viktiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...