Gå till innehåll

Aquael Unifilter UV, innerfilter med UV-sterilisering


Christian J

Rekommenderade inlägg

http://www.aquael.com/en/products/akwarystyka/filtry-wewnetrzne/76-aludekor-6#details

 

Ett innerfilter med inbyggd UV-sterilisering låter ganska idealiskt för ett karantänskar, någon som provat? Det framgår tyvärr inte vilken typ av UV-strålning det rör sig om, det är väl bara UVC som gör nytta. Det står även "for freshwater", vet inte om det innebär saltkänsliga komponenter.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett ltet aquaelfilter med uv för att försöka få bort gröna svävalger i ett 54 liters sötvattenkar. Ingen verkan som jag kunde se.

Ett Ruwal - Deltec 10w UVC rensade karet på 3 dagar men jag tror att den mesta tiden var det döda svävalger som flöt runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minutes ago, stigigemla said:

Jag tror det är helt fel våglängd. Sötvattensalger är mycket känsligare för UVC än våra vanliga parasiter.

Är inte UVC det våglängdsområdet man vill ha? Däremot antydde en snabb webbsökning att UVC-dioder fortfarande bara görs i storleksordningen mW, isf är nog effekten för dålig oavsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...