Gå till innehåll

Bubbel king mini 160 låter illa


rickard81

Rekommenderade inlägg

Kom hem igår och upptäckte att pumpen hade stannat, skruva isär skummaren och rengjorde pumpen vilket hjälpte då pumpen starta. Skruva ihop skummaren igen och nu går pumpen men låter nått fruktansvärt istället. Skrivit isär den igen men ser ingen konstigt iaf nån som har nått tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter illa, hur? vilken pump styrbar eller 230Volt

Skramlar den, så har du väl slarvat bort någon bussning ...

skriker den  kan det vara ett lager som "skurit"

Vibrerar den - vanligen skit i nål-impeller, typ snäckskal

"moppe-varvar" (upp och ner i varval) defekt motorlindning (endast 230volt-pump)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter illa, hur? vilken pump styrbar eller 230Volt
Skramlar den, så har du väl slarvat bort någon bussning ...
skriker den  kan det vara ett lager som "skurit"
Vibrerar den - vanligen skit i nål-impeller, typ snäckskal
"moppe-varvar" (upp och ner i varval) defekt motorlindning (endast 230volt-pump)

De är en 230v pump. Skulle säga att den vibrerar. Har låtit den ligga i ett ättikbad och rengjort den noggrant.
Ska ta isär den igen imorgon, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.
Börja som sagt med att pumpen hade stannat helt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter en bussning i botten på hålet där du stoppar in impellern, ca 10mm i diam, det andra lagret sitter i skivan mellan nålhjulet och magneten - kolla att det snurrar lätt.

Om det är en keramisk axel (inte metall) så kolla efter skador på axeln.

Sedan är det viktigt att det inte fattas pinnar i nålhjulet eller att det inte fastnat sten eller snäckskal.

Om det är en lindning i motorhuset som pajat, så brukar pumpen inte gå för fullt alternativt bara vibrera eller att den går upp och ner i varvtal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter en bussning i botten på hålet där du stoppar in impellern, ca 10mm i diam, det andra lagret sitter i skivan mellan nålhjulet och magneten - kolla att det snurrar lätt.
Om det är en keramisk axel (inte metall) så kolla efter skador på axeln.
Sedan är det viktigt att det inte fattas pinnar i nålhjulet eller att det inte fastnat sten eller snäckskal.
Om det är en lindning i motorhuset som pajat, så brukar pumpen inte gå för fullt alternativt bara vibrera eller att den går upp och ner i varvtal

Har kollat bussningar och dom är åker och impellern snurrar lätt.
Axel är av metall och nålhjulet är helt och inga snäckor .
Nu när jag jag startar den så låter de nig lite som den hackar och pumpen verkar inte orka fylla hela kammaren med vatten. Känns som pumpen är paj då


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om det är en motorlindning, tyvärr - skicka till Royal exklusiv för rep

Okej så man kan skicka in dom för reparation, ska kolla vad de kommer kosta. Köpte mig en begagnad Nyos skummare som jag kan ha under tiden.
Tack för all hjälp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...