Gå till innehåll

2200 liters system


Denny

Rekommenderade inlägg

40 minuter sedan, David sa:

Okej :)

Våra är runt 80 cm nu, dom var 20 cm i december 2015. 

 

/ David 

 

Finns där nån haj som håller sig så pass liten att den fungerar i mitt akvarium (190*80*60)?

Trodde faktiskt att Dennys akvarium skulle räcka för en bamboo eller epaulett (eller vad den andra heter som håller sig i samma storlek). 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Kimozabe sa:

Finns där nån haj som håller sig så pass liten att den fungerar i mitt akvarium (190*80*60)?

Trodde faktiskt att Dennys akvarium skulle räcka för en bamboo eller epaulett (eller vad den andra heter som håller sig i samma storlek). 

Mvh

Kim

Nej, inte vad jag har hittat. Dom flesta blir minst runt 1 meter. 

 

Om vi för skoj skull kollar med regler för djurparker i Sverige så ska en brunbandad bambuhaj(maxlängd 132cm) ha ett akvarium med minst 40m2 bottenyta, minst 1,5 m djup och kortaste sida på 3m. Hittar man en art med maxlängd mindre än 100 cm så funkar det med 10m2 bottenyta. :) 

Nu finns det inga såna regler för hobbyn vad jag vet. 

 

Bra att tänka på är att publika akvarier har en kollektionsplan, dvs att helt plötsligt ta emot en haj är inte alltid jättelätt att vara beredd på. Så om den tanken finns så kolla upp i god tid om någon kan och vill ta emot hajen. 

 

Ber om ursäkt igen om jag framstår som gnällig. Inget illa menat :) 

 

Just det, tänkt på att dessa hajar kan hoppa ur. Vi hade en sådan olycka för inte så länge sen. Så ha gärna något skydd så den inte kan ta sig ur akvariet. 

 

/ David 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, David sa:

Nej, inte vad jag har hittat. Dom flesta blir minst runt 1 meter. 

 

Om vi för skoj skull kollar med regler för djurparker i Sverige så ska en brunbandad bambuhaj(maxlängd 132cm) ha ett akvarium med minst 40m2 bottenyta, minst 1,5 m djup och kortaste sida på 3m. Hittar man en art med maxlängd mindre än 100 cm så funkar det med 10m2 bottenyta. :) 

Nu finns det inga såna regler för hobbyn vad jag vet. 

 

Bra att tänka på är att publika akvarier har en kollektionsplan, dvs att helt plötsligt ta emot en haj är inte alltid jättelätt att vara beredd på. Så om den tanken finns så kolla upp i god tid om någon kan och vill ta emot hajen. 

 

Ber om ursäkt igen om jag framstår som gnällig. Inget illa menat :) 

 

Just det, tänkt på att dessa hajar kan hoppa ur. Vi hade en sådan olycka för inte så länge sen. Så ha gärna något skydd så den inte kan ta sig ur akvariet. 

 

/ David 

Tack för ett grymt svar David. 

Det var ju enorm yta som krävs :D 

 

Tror inte någon tar illa vid sig av att bli påmind om vilka ytor vi ibland skulle behöva för fullvuxna exemplar av det vi önskar ha hemma :) (kirurger är väl oftast det heta ämnet). 

Rätt glad att jag besökte Blå planeten för där ser man verkligen hur stora vissa blir och hur aktivt dom simmar. 

Inte för att det hindrade mig att skaffa 2 kirurger men var inne på att ha 5 st varav några lite större som tex Naso.  

 

Självklart är det upp till var och en ta beslut. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har backup plan :)

enligt Wikipedia så blir bamboo shark 92cm i vilt tillstånd men i akvarium ca 80cm

rätta mej om jag har fel 

det var en kille här på guiden som sålde en haj för inte så länge sen och den var 60cm och 5 år???? 

Verkar vara olika info?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Denny sa:

Har backup plan :)

enligt Wikipedia så blir bamboo shark 92cm i vilt tillstånd men i akvarium ca 80cm

rätta mej om jag har fel 

det var en kille här på guiden som sålde en haj för inte så länge sen och den var 60cm och 5 år???? 

Verkar vara olika info?

 

 

Okej! Jag kollade brunbandad bambuhaj på fishbase, där var måtten 87cm för könsmogen och maxlängd 132. Vet du vilken art du har? Tror det finns iaf en art som är ganska lik.

Ja, korallhaj(coral catshark) blir "bara" 70cm enligt Wikipedia. Din källa verkar dra av 10-20 cm.. ;) 

 

Jag har inte så jättebra koll på hajar om jag ska vara ärlig. Letat en del efter minsta möjliga pelagiska haj, inför vår ombyggnad. Men verkar inte finnas mindre än svartfenad revhaj om man vill ha en sån typ av haj i ett korallrevskar. Tyvärr finns det inga dvärgrevhajar :) 

 

Bra att du har en plan! (För vi kan inte ha hajar igen förrän bygget blir klart nån gång 2021 ;)).

Jag är säker på att den kommer må bra i ditt akvarium tills den blir för stor. Min lilla erfarenhet av dom är att dom är trevliga, sover mycket, och lätta att få att äta. Våra gillar råa räkor. 

Men tänk på risken att den hoppar(nattetid verkar det som). 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, David sa:

Okej! Jag kollade brunbandad bambuhaj på fishbase, där var måtten 87cm för könsmogen och maxlängd 132. Vet du vilken art du har? Tror det finns iaf en art som är ganska lik.

Ja, korallhaj(coral catshark) blir "bara" 70cm enligt Wikipedia. Din källa verkar dra av 10-20 cm.. ;) 

 

Jag har inte så jättebra koll på hajar om jag ska vara ärlig. Letat en del efter minsta möjliga pelagiska haj, inför vår ombyggnad. Men verkar inte finnas mindre än svartfenad revhaj om man vill ha en sån typ av haj i ett korallrevskar. Tyvärr finns det inga dvärgrevhajar :) 

 

Bra att du har en plan! (För vi kan inte ha hajar igen förrän bygget blir klart nån gång 2021 ;)).

Jag är säker på att den kommer må bra i ditt akvarium tills den blir för stor. Min lilla erfarenhet av dom är att dom är trevliga, sover mycket, och lätta att få att äta. Våra gillar råa räkor. 

Men tänk på risken att den hoppar(nattetid verkar det som). 

 

/ David 

Va och köpte lock till mitt kar nu ”billigt” :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-08-17 at 09:23, wrang sa:

Du kanske ska komplettera sladdarna med röda kabelstrumpor

Hej ,en trevlig liten haj  ,sätt gärna dit riktiga slang klämmor , släpper en sådan slang tömmer du ju hela karet , 

kolla även upp silikonslangen vilken kvalite det är på den , vet 2 tillfälle då en silikonslang gått sönder , en för mig och en kompis kompis ,

en silikonslang spricker som ett skalet på en banan ,den bara delar sig , men om jag vore du så skulle jag dra rör hela vägen , det tar 5minuter 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag brukar dra rör så långt ner det gåe men alltid avsluta med en kort slang med ca 1 cm av bara slang. Säkrad med slangklämmor. Den lilla slangsnutten gör att vibrationer inte uppstår. 

 

MVH Lasse 

Stod på en nätbutiks hemsida att man skulle ha 20cm slang för att dämpa vibrationer :);) 

@Stefan molin det var inte så att ni körde med lite tajt passform på slangen. Har läst att den kan spricka då. Min gled på lätt och sen är det säkrar med klämmor. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kim , inte för liten slang , en silkonslang sa aldrig sitta tajt , båda slangarna som sprack var köpta i butik här hemma , 

Danny , om du gör om det med böjbar PVC använd gärna  40mm i så fall ,den är 32mm invändigt då stryps inte pumpen så mycket , 32mm är 25mm invändigt 

nu när karet är nytt kan du passa på att göra en hylsa eller muff som du kan sätta på genomförningen till din closed loop ,

då slipper du tömma karet om du behöver byta ut någon av kranarna , 

mvh stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Danny ,den ser ut att vara 32mm , det är enkelt att ta isär lim delar , det är bara att såga av slanganslutningen ,

sen tar du en varmluftspistol och värmer upp den biten i lim delen ,ta en spetsig tång så du får tag på biten i lim delen , sen är det bara att vrida ut den ,

det tar inte många minuter , om man inte gjort det förut så kan du prova med en lim del och en bit rör ,då ser man hur enkelt det är , alla pvc delar går att återanvända 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...