Gå till innehåll

Funderingar över att ha akvarium i uterum


Slanten

Rekommenderade inlägg

Skogvaktarens lapp:

 

Tall långa barr, gran korta barr, telefonstolpar inga barr.

 

Fast det besvarar ju inte hur man ser skillnad på tall och fur. Det är väl en fråga i klass med vad det är för skillnad på en anka (Den simmar bättre än den går).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Slanten said:

Det här kanske blir bra! För att slippa vinkla glaset i akvariet kanske det går att vinkla isolerglaskassetten, eller kommer det spegla sig i akvarieglaset ändå?

Tanken är väl att ljuset skall reflekteras ner i golvet och det borde väl en glaskassett också klara av (såvida det inte blir bättre speglingsgrad om glas har kontakt med vatten)?  Å andra sidan kommer direkt solljuset uppifrån dagtid, och då borde det väl ändå reflekteras ner. Indirekt solljus kan väl däremot komma från alla möjliga riktningar om du har reflekterande inredning i uterummet.

 

Läste förresten om någon som belyste sitt tropiska saltvattenskar med indirekt(?) solljus genom en ljusbrunn, det kanske vore något för dig också? Kanske man rentav kan filtrera bort värmestrålningen, jag tror det finns transparenta material som klarar det.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra en liten test på mitt stora akvarium med en glasruta som jag sätter framför i vinkel. Om det fungerar ska man helst inte se nån spegling i själva akvarieglaset.

 

Jag tänker mig att det ska vara ett biotopakvarium i uterummet, en djup sandbotten med ett stenröse. På botten huserar bottenlevande fisk och i röset en hummer. Då vill man helst inte få in nått ljus alls, bara när man tittar på karet. Fast det kanske inte är en dum idé att ha en ljusbrunn med ett spjäll som tas bort när man kikar in i karet. Ljuset in i akvariet blir ju i samma styrka som i rummet och då blir det nog lättare att se nått. Det kanske till och med i kombination med en vinklad ruta, är en lösnig på speglingsproblematiken! :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra på mörkt golv för att det inte ska reflektera så mycket, då borde det mesta ljuset komma snett uppifrån. Har man sen akvariet lågt placerat så man betraktar det snett uppifrån så borde det hjälpa mot reflektionerna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Slanten said:

Ska göra en liten test på mitt stora akvarium med en glasruta som jag sätter framför i vinkel. Om det fungerar ska man helst inte se nån spegling i själva akvarieglaset.

Kolla vad det är som speglas, kanske det går att ändra på rummets färger och inredning, eller använda diffusa fönsterskärmar.

 

1 hour ago, addo said:

Jag skulle köra på mörkt golv för att det inte ska reflektera så mycket, då borde det mesta ljuset komma snett uppifrån. Har man sen akvariet lågt placerat så man betraktar det snett uppifrån så borde det hjälpa mot reflektionerna.

Ja, fast även väggar, tak(?) och möbler kan reflektera ljus. I mitt vardagsrum (med ljusa väggar och möbler) blir det speglingar oavsett vilken vinkel man betraktar karet från, även när enda rumsbelysningen är en taklampa. Men jag har iofs en "ren" bakruta på mitt kar och det är den som speglar mest. Speglingar från frontrutan syns betydligt mindre mot akvariets inredning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut. Infallsvinkeln är lika med reflektionsvinkeln för ljuset som träffar glaset. Så allt ljus som reflekteras från inredning och annat kommer reflekteras i rutan och synas beroende på varifrån man tittar. Det enklaste är att ha riktat ljus från en källa om man vill undvika att se reflektionen eftersom man då kan undvika reflektionsvinkeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...