Gå till innehåll

Silikonslang, vilken dimension


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ska beställa lite saker imorgon och vet inte riktigt vilken dimension på silikonslang man ska använda till respektive slanganslutning. 

 

Jag har allt från 20-40mm slanganslutningar på mina akvarium. Skall man ha tex 25mm (innermått) på slangen till en 25mm slangkoppling eller man ska gå ner ett hack till 20mm för att skapa en tajtare passform? Kommer använda slangklämma i plast oxå men ändå....

Till mina 40 anslutningar måste jag gå ner till 32 för ser inte att där är nån butik som har grövre. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

En 25 mm slangkoppling är ca 28 mm på tjockaste stället, så en slang på 25 mm blir alldeles utmärkt.

Så är det då en 25:a till 25:a slang? Eller du menar att man ska ha tex 25 till 20?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte sätta en 32mm silikonslang på en 40 mm koppling. Jag har varit med om att silikonslang spruckit när man tvingat den på för stor koppling.

(Olika dimension på pump och PVCrör) 

Man brukar kunna hitta flexibel limbar PVC- slang i dammbutiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag skulle inte sätta en 32mm silikonslang på en 40 mm koppling. Jag har varit med om att silikonslang spruckit när man tvingat den på för stor koppling.

(Olika dimension på pump och PVCrör) 

Man brukar kunna hitta flexibel limbar PVC- slang i dammbutiker.

Ok, hade för mig att jag läst något om just slangar som spruckit och var därför jag frågade. 

Saken är att jag vill ha slang så det blir demonterbart, kan inte använda union. 

 

Finns där ingen som säljer silikonslang 40mm?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Slanten sa:

Sätt en kona 40-32 på PVC-röret och använd en 32 mm slangkoppling.

Det tråkiga är att jag redan limmat slangkoppling på tankgenomföringen och köpt allt till 40mm rördragningen.

Bara antog i min dumhet att det fanns slang i alla dimensioner man behövde :( 

Annars får jag helt enkelt ta en 32 slang till 40 koppling och bara dra den till första delen på slangkopplingen. 

 

Får försöka googla lite till eller skriva till några butiker. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...