Gå till innehåll

Fisklista 900liters akvarium


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Börjar bli dags att försöka få lite koll på vilka fiskar jag ska ha och valde att starta en ny tråd. 

Akvarium 190*80*60, ”Drömtanken” under ”mitt akvarium”

Tar gärna emot förslag på karaktärsfulla fiskar, dom stora jag listat vill jag väldigt gärna ha men kom med råd om ni tycker dom jag valt är för stora/för många. 

Ni får ha överseende med stavfel :) 

 

1 clownpar 

1 Ramosus

1 Nigricans (kirurg)

1 Flavescens (kirurg), öppen för andra förslag

1 Strigosus (kirurg), öppen för andra förslag

1 par Auromaginatus (tryckare)

1 par från Genicantus, velar fortfarande mellan watanabei och melanospilos

 

Har blivit tipsad om att skaffa en sandvändare Val. Sexguttata då dom skall vara lite prydligare i sitt sandvändande. 

 

Så....kom gärna med förslag, tips eller åsikter om valda fiskar och vilka jag skulle kunna komplettera med. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den absolut karaktärsfulla fisk jag har är min drak vrasse, den är mer som ett däggdjur, den är sjukt nyfiken och ska vara med överallt, så fort nått kommer ner i karet så gömmer han sig inte utan ska fram och titta, flyttar du på en sten ska han vara där och undersöka, han är inte rädd för nån eller nått och simmar livligt runt hela karet.

 

En sandvändare tycker jag inte du ska skaffa för än du har en etablerar sandbotten med mycket liv så den har mycket att äta, jag har haft en som matvägrade och min sandbotten var inte tillräckligt etablerad så han sval ihjäl tyvärr.

 

Tänk också på att fiskarna ska vara revsäkra om du ska ha koraller, har redan haft en picasso tryckare som fick flytta då jag "gissar" på att den var framme och smakade på ett par koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, webdiddy sa:

Den absolut karaktärsfulla fisk jag har är min drak vrasse, den är mer som ett däggdjur, den är sjukt nyfiken och ska vara med överallt, så fort nått kommer ner i karet så gömmer han sig inte utan ska fram och titta, flyttar du på en sten ska han vara där och undersöka, han är inte rädd för nån eller nått och simmar livligt runt hela karet.

 

En sandvändare tycker jag inte du ska skaffa för än du har en etablerar sandbotten med mycket liv så den har mycket att äta, jag har haft en som matvägrade och min sandbotten var inte tillräckligt etablerad så han sval ihjäl tyvärr.

 

Tänk också på att fiskarna ska vara revsäkra om du ska ha koraller, har redan haft en picasso tryckare som fick flytta då jag "gissar" på att den var framme och smakade på ett par koraller.

Tack för svaret,

wrassen ska jag kolla upp, har du ett artnamn?

Sandvändaren kommer inte förrän i ett senare skede och det är många som skriver om just den tryckaren jag valt som en revsäker tryckare (med viss reservation), tryckare är väl tryckare :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli dags att försöka få lite koll på vilka fiskar jag ska ha och valde att starta en ny tråd. 
Akvarium 190*80*60, ”Drömtanken” under ”mitt akvarium”
Tar gärna emot förslag på karaktärsfulla fiskar, dom stora jag listat vill jag väldigt gärna ha men kom med råd om ni tycker dom jag valt är för stora/för många. 
Ni får ha överseende med stavfel  
 
1 clownpar 
1 Ramosus
1 Nigricans (kirurg)
1 Flavescens (kirurg), öppen för andra förslag
1 Strigosus (kirurg), öppen för andra förslag
1 par Auromaginatus (tryckare)
1 par från Genicantus, velar fortfarande mellan watanabei och melanospilos
 
Har blivit tipsad om att skaffa en sandvändare Val. Sexguttata då dom skall vara lite prydligare i sitt sandvändande. 
 
Så....kom gärna med förslag, tips eller åsikter om valda fiskar och vilka jag skulle kunna komplettera med. 
 
Mvh
Kim



Alltid superkul med planeringen av nytt projekt!!
Rekommenderar ej Ctenochaetus Strigosus, när jag hade den var det lätt den aggressivaste fisken mot nykomlingar. Utseendet är väldigt alldagligt även om jag skarpt gillar beteendet hos alla Ctenochaetus. Det känns helt enkelt harmoniskt och naturligt när de käkar sina alger dagarna i ända från stenar och alla andra ställen alger växer. Det är ett släkte som jag tycker om men föredrar C. Tominiensis för färgens skull. De beskrivs som rätt ”milda” kirurger överallt men min erfarenhet av detta släkte är att de blir väldigt territoriella (kanske pga födostrategin) och kan vara ett reellt hot mot alla som kommer i akvariet efter det att de etablerat sig. Hos mig dödade Strigosus egenhändigt två senare adderade fiskar och uppvisade en osannolik aggression till vardags (rundor med uppvisning och spännbeteende” som skrämde slag på nästan alla) sedan den blivit ”vuxen”. Nu har jag bara ca 600 l mot dina 900 men helt är det en aggressiv sort mot nykomlingar. C. Tominiensis är även den tuff i detta sammanhang men den känns lite nättare (såhärlångt) och man får iaf lite färg för besväret :-)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den absolut karaktärsfulla fisk jag har är min drak vrasse, den är mer som ett däggdjur, den är sjukt nyfiken och ska vara med överallt, så fort nått kommer ner i karet så gömmer han sig inte utan ska fram och titta, flyttar du på en sten ska han vara där och undersöka, han är inte rädd för nån eller nått och simmar livligt runt hela karet.
 
En sandvändare tycker jag inte du ska skaffa för än du har en etablerar sandbotten med mycket liv så den har mycket att äta, jag har haft en som matvägrade och min sandbotten var inte tillräckligt etablerad så han sval ihjäl tyvärr.
 
Tänk också på att fiskarna ska vara revsäkra om du ska ha koraller, har redan haft en picasso tryckare som fick flytta då jag "gissar" på att den var framme och smakade på ett par koraller.


Drakwrassen har jag varit väldigt nyfiken på men den kommer ju med lite ”varningstext”... vad har den för sällskap hos dig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut att du ska ha någon att som du kan ha flera av!
Själv gillar jag Anthias, har nu 8st P. Squamipinnis, men det finns flera fina arter!
I mitt förra kar hade jag ett gäng frökenfiskar och de tillför oxå väldigt mycket liv och det finns flera fina arter i Chrysiptera som funkar bra, Parasema el Hemicyanea t ex! Väldigt trevliga fiskar
Jag provar ett gäng G Loreto i mitt kar nu oxå, har 5st, vilket faktiskt funkar bra och de är trevliga att kolla på! Tillför ungefär samma liv och rörelse som ett gäng frökenfiskar!
Alla dessa sorter ska oxå funka bra med de du har på listan än så länge

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, mare sa:

 

 


Alltid superkul med planeringen av nytt projekt!!
Rekommenderar ej Ctenochaetus Strigosus, när jag hade den var det lätt den aggressivaste fisken mot nykomlingar. Utseendet är väldigt alldagligt även om jag skarpt gillar beteendet hos alla Ctenochaetus. Det känns helt enkelt harmoniskt och naturligt när de käkar sina alger dagarna i ända från stenar och alla andra ställen alger växer. Det är ett släkte som jag tycker om men föredrar C. Tominiensis för färgens skull. De beskrivs som rätt ”milda” kirurger överallt men min erfarenhet av detta släkte är att de blir väldigt territoriella (kanske pga födostrategin) och kan vara ett reellt hot mot alla som kommer i akvariet efter det att de etablerat sig. Hos mig dödade Strigosus egenhändigt två senare adderade fiskar och uppvisade en osannolik aggression till vardags (rundor med uppvisning och spännbeteende” som skrämde slag på nästan alla) sedan den blivit ”vuxen”. Nu har jag bara ca 600 l mot dina 900 men helt är det en aggressiv sort mot nykomlingar. C. Tominiensis är även den tuff i detta sammanhang men den känns lite nättare (såhärlångt) och man får iaf lite färg för besväret :-)




Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Oj, trodde inte det skulle vara en så pass aggressiv kirurg. 

Vilka fiskar var det den dödade, konkurrenter till föda, alltså då algätare?

Får kanske ta en annan kirurg, gillar scopas oxå men den är från samma släkte som den gula. 

Undrar om flavicaudan är lika aggressiv.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN sa:

Tycker absolut att du ska ha någon att som du kan ha flera av!
Själv gillar jag Anthias, har nu 8st P. Squamipinnis, men det finns flera fina arter!
I mitt förra kar hade jag ett gäng frökenfiskar och de tillför oxå väldigt mycket liv och det finns flera fina arter i Chrysiptera som funkar bra, Parasema el Hemicyanea t ex! Väldigt trevliga fiskar
Jag provar ett gäng G Loreto i mitt kar nu oxå, har 5st, vilket faktiskt funkar bra och de är trevliga att kolla på! Tillför ungefär samma liv och rörelse som ett gäng frökenfiskar!
Alla dessa sorter ska oxå funka bra med de du har på listan än så länge

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Gillar oxå anthias men en del ska vara kinkiga med mat, kräver mycket mat och ofta? Det är vad jag läst. 

Hade absolut kunnat tänka mig ett gäng anthias.

Vi har precis kommit hem från Köpenhamn och en butik vi var i hade kardinaler, dom gillade hon :smiley22: måste medge att jag aldrig gillat dom riktigt men kanske har sin charm :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar oxå anthias men en del ska vara kinkiga med mat, kräver mycket mat och ofta? Det är vad jag läst. 
Hade absolut kunnat tänka mig ett gäng anthias.
Vi har precis kommit hem från Köpenhamn och en butik vi var i hade kardinaler, dom gillade hon default_.._static_smileys_smiley22.gif måste medge att jag aldrig gillat dom riktigt men kanske har sin charm  
En del Anthias är kinkiga med maten, men det finns oxå arter som är hyfsat lätt att vänja in och som klarar sig med mat en gång per dag, som Squampinis t ex

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Genne sa:

Köp en hel hög med unga clownfiskar som du släpper i karet på en gång, jag köpte 16 st på en gång två blev utmobbade men resten går ihop som ett stim underbara fiskar att ha så många av :)

 

Det är absolut fräckt. Men då skulle man haft anemoner oxå och det kommer jag inte att ha. 

Men tack för tipset :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, MattiasN sa:

En del Anthias är kinkiga med maten, men det finns oxå arter som är hyfsat lätt att vänja in och som klarar sig med mat en gång per dag, som Squampinis t ex

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Har du tips på fler anthias som hade kunnat fungera? 

Ska prova att googla lite oxå 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, trodde inte det skulle vara en så pass aggressiv kirurg. 
Vilka fiskar var det den dödade, konkurrenter till föda, alltså då algätare?
Får kanske ta en annan kirurg, gillar scopas oxå men den är från samma släkte som den gula. 
Undrar om flavicaudan är lika aggressiv.....


Jo den var ruskigt aggressiv, sen är det klart det där med alla är individer och det beror mkt på kontexten osv. För mig har dock släktet Ctenochaetus visat sig betydligt mer territoriella än jag föreställt mig. Det var dock inte förrän den ”mognat” som den blev riktigt aggressiv, men då var det inte roligt.
Den slaktade en nykommen A.Pyroferus (lemon peel) och var helt klart ensamt skyldig till det, sen var den högst delaktig i när en nykommen Genicanthus Lamarck hona fick sätta livet till tyvärr. Bägge fallen hade acklimatiseringsbox och hela baletten. Den bara bidade sin tid och när väl nytillskotten efter någon dag av lugn tillvaro i boxen släpptes ut bröt allt helvete löst :-(
Det beteendet gjorde att jag inte vågade köpa nån mer ny fisk och kombinerat med en rätt trist gråbrun look så blev det för mkt för mig... jag gav bort den till slut till en som hade nytta av en algätande kirurg i fraggburken.
Gick iaf lätt att fånga med Aqua medics fiskfälla för nori sa den knappast nej till :-)

Tips om du kör nån Ctenochaetus och behöver addera en ny kirurg efter det att den etablerat sig är faktiskt spegeltricket. Fäst en spegel på någon sida så kommer den territorielle bråkstaken ha fullt upp med den.. Funkade fantastiskt när jag i ett senare skede försökte igen med A. Pyroferus och en C. Tominiensis etablerad! 60% av aggressionen fick spegeln och den nya fisken tog sig förbi de kritiska första dagarna...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvärgkejsare
 


+1 instämmer verkligen med detta. Min C. loricula är en mönstermedborgare sedan dag ett, sköter sig själv, alltid aktiv på jakt runt stenarna, fantastiskt vacker!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tips på fler anthias som hade kunnat fungera? 
Ska prova att googla lite oxå 
Dispar är en annan art som är relativt lätt med fodret, nog lite försiktigare än Squampinis i lynnet.

Sen finns det ju massvis med små sorter av gobys som är härliga karaktärer, har en Nematodes i karantän nu, har tidigare haft C Cinctus som är roliga! Har aldrig haft med symbios räka men det kan ju vara kul, om man har sand som de kan gräva lite i.

Dvärckejsare som Loricula är ju trevliga

Finns hur mycket kul som helst:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mare sa:

 


Jo den var ruskigt aggressiv, sen är det klart det där med alla är individer och det beror mkt på kontexten osv. För mig har dock släktet Ctenochaetus visat sig betydligt mer territoriella än jag föreställt mig. Det var dock inte förrän den ”mognat” som den blev riktigt aggressiv, men då var det inte roligt.
Den slaktade en nykommen A.Pyroferus (lemon peel) och var helt klart ensamt skyldig till det, sen var den högst delaktig i när en nykommen Genicanthus Lamarck hona fick sätta livet till tyvärr. Bägge fallen hade acklimatiseringsbox och hela baletten. Den bara bidade sin tid och när väl nytillskotten efter någon dag av lugn tillvaro i boxen släpptes ut bröt allt helvete löst :-(
Det beteendet gjorde att jag inte vågade köpa nån mer ny fisk och kombinerat med en rätt trist gråbrun look så blev det för mkt för mig... jag gav bort den till slut till en som hade nytta av en algätande kirurg i fraggburken.
Gick iaf lätt att fånga med Aqua medics fiskfälla för nori sa den knappast nej till :-)

Tips om du kör nån Ctenochaetus och behöver addera en ny kirurg efter det att den etablerat sig är faktiskt spegeltricket. Fäst en spegel på någon sida så kommer den territorielle bråkstaken ha fullt upp med den.. Funkade fantastiskt när jag i ett senare skede försökte igen med A. Pyroferus och en C. Tominiensis etablerad! 60% av aggressionen fick spegeln och den nya fisken tog sig förbi de kritiska första dagarna...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jag kommer att introducera alla kirurger samtidigt, vet att nytillskott av kirurger är besvärligt. 

Trist med Genicanthusen, dom konkurrerar väl inte ens om samma föda, jag hade tänkt ett par i från det släktet. Kanske bara blir 2 kirurger....får fundera lite mer på den.

 

Vill ju gärna kunna introducera något mer efter kirurgerna även om jag läst att kirurger rekommenderas som sista fisk, ev med reservation för en del andra revirhävdande fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Genne sa:

Dvärgkejsare

 

Dvärgkjesare såg vi idag oxå och det blev en favorit hos min fru. Hade egentligen inte tänkt ha en men då får man kanske omvärdera. Om det skulle stå mellan dvärgkjesare och kardinaler så vet jag vilken jag väljer :D 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Kimozabe said:

1 Flavescens (kirurg), öppen för andra förslag

Zebrasoma är ett släkte man kan ha flera exemplar av, så jag skulle föreslå minst två. Samma sak gäller t ex dvärgkejsare.

 

Quote

Så....kom gärna med förslag, tips eller åsikter om valda fiskar och vilka jag skulle kunna komplettera med.

En idé är att välja arter som kompletterar varandra i färg, form och beteende.

 

12 hours ago, webdiddy said:

En sandvändare tycker jag inte du ska skaffa för än du har en etablerar sandbotten med mycket liv så den har mycket att äta, jag har haft en som matvägrade och min sandbotten var inte tillräckligt etablerad så han sval ihjäl tyvärr.

Jag tror inte något hemakvarium är stort nog för att sandvändare skall överleva enbart på mat från sandbotten, men de borde kunna äta annat också om de inte skräms bort av andra fiskar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN sa:

Dispar är en annan art som är relativt lätt med fodret, nog lite försiktigare än Squampinis i lynnet.

Sen finns det ju massvis med små sorter av gobys som är härliga karaktärer, har en Nematodes i karantän nu, har tidigare haft C Cinctus som är roliga! Har aldrig haft med symbios räka men det kan ju vara kul, om man har sand som de kan gräva lite i.

Dvärckejsare som Loricula är ju trevliga

Finns hur mycket kul som helst:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Hittade ett flertal gobys som jag gillade, gäller nu bara att försöka ta reda på vilka som är kompatibla med varandra. 

Symbios är häftigt, men det kräver väl rätt djup sandbädd, tänkte lägga mig på 1-2 centimeter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Christian J sa:

Zebrasoma är ett släkte man kan ha flera exemplar av, så jag skulle föreslå minst två. Samma sak gäller t ex dvärgkejsare.

 

En idé är att välja arter som kompletterar varandra i färg, form och beteende.

 

Jag tror inte något hemakvarium är stort nog för att sandvändare skall överleva enbart på mat från sandbotten, men de borde kunna äta annat också om de inte skräms bort av andra fiskar.

 

Var inne från början på att ha 3/5 gula men då är ju min kirurgkvot förbrukad :) 3 gula kanske hade varit en idé. Såg en som hade 8-10st och det var riktigt trevligt att titta på. Vet inte riktigt om 3 fungerar och om dom ens kommer gå ihop. 

 

Sandvändare var ett förslag jag fick, hade först inte tänkt ha en då dom jag sett/läst om var duktiga på att släppa sand över allt, gärna begrava koraller :o 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nyttodjur verkar sixlinern wrassen vara en av dom bästa wrassarna. Finns där någon fin wrasse att kombinera med den eller det är bara onödigt med mer än en?

 

Hade egentligen tänkt han en hökfisk men kanske inte den traditionella långnosade men tydligen går dom på räkor och all fisk som är mindre än dom själva. Synd för hittade Cirrhitops fasciatus. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor




Det är ett släkte som jag tycker om men föredrar C. Tominiensis för färgens skull. De beskrivs som rätt ”milda” kirurger överallt men min erfarenhet av detta släkte är att de blir väldigt territoriella (kanske pga födostrategin) och kan vara ett reellt hot mot alla som kommer i akvariet efter det att de etablerat sig. C. Tominiensis är även den tuff i detta sammanhang men den känns lite nättare (såhärlångt) och man får iaf lite färg för besväret :-)


Jag har motsatt erfarenhet av C.tominiensis; hos mig är den näst intill totalt ointresserad av alla nya fiskar. Även av nya kirurger.
Den är väldigt duktig på att beta på stenen (men blir så ivrig att den ibland nyper lite på koraller med). Har t o m sett den äta cyano vid flera tillfällen, men är nog mest ett olycksfall i arbetet från hans håll

Min Z.desjardinni kan däremot bli helt rabiat av nya fiskar!

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...