Gå till innehåll

Försök med Synecoccus sp.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

 

Inleder här nu en tråd, som skall innehålla mina kommande erfarenheter med att dosera phytoplankton Synecoccus sp. för att motverka o kanske även behandla cyano. Stort Tack till Hans Streek, Drakfisken, för support, tjänstvillighet och leverans av produkten på ett föredömligt sätt. Mkt stiligt:-)

 

Dosen är 50-100 ml/100 l vatten, 1 ggr dagligen i 3-4 veckor. Så i mitt fall går det åt cirka 7 liter. Jag börjar med 5 liter, så ser vid hur långt jag kommer. 

 

Jag har lite cyano igen på sanden, doserade nitrat för ngr veckor sen, det gick tillbaka, men nu är det tillbaka trots viss nitratdosering, så det känns som ett bra läge att prova plankton. Jag kommer undvika dosera nitrat i möjligaste mån, för att bättre kunna utvärdera eventuell effekt av dessa plankton. 

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

IMG_6758.PNG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! 

Vi har nyss köpt in dessa cyanobakterier, Synechococcus sp, för att testa som foder för filtrerare. Tyvärr har vi inte cyano någonstans just nu, så det får bli ett senare test. 

Tätheten i dunkarna vi köpte är inte så jättehög, så för mer långtidsbruk hoppas jag att vi kan odla dom framöver. Har lite info från Planktonplus men verkar inte vara så mycket tips på hur de odlas på Google när jag letat. Vi köpte lite näring från samma företag, men har ännu inte löst kontamineringsrisken då vi odlar andra växtplankton också. 

Hojta gärna till om ni hittar info om odling! 

 

I övrigt tycker jag denna cyanobakterie låter spännande som foder till filtrerare då det verkar vara en av de vanligaste växtplanktonen tillsammans med Prochlorochoccus sp(som är mest vanlig). 

 

Än så länge verkar korallerna i akvariet som matas med Synechococcus väldigt glada, men vi matar även med andra plankton. Vi ser iaf ingen negativ effekt :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat med denna Cyanobakterie nu i nästan 2 veckor - Inga mattbildande Cyano syns någonstans - å andra sidan de fanns inte där innan heller :) Jag matar för filtrerarna. En sak jag upptäckt är att skummaren motarbetar tillsättningen. Min skummarkopp är försedd med en avtappningskran - den är öppen så eventuelt utskummat material går tillbaka till karet - bakterier - gött i göttgött.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Min skummarkopp är försedd med en avtappningskran - den är öppen så eventuelt utskummat material går tillbaka till karet - bakterier - gött i göttgött.


Jag vill ju ha massa filtrerarmat i vattnet jag med, men jag skummar ur nästan en liter/vecka och allt det vill jag inte ha kvar i karet som jag kommer få med öppen avtappningskran... Är det en dum idé att stoppa ner en slang från dospumpen i skummarkoppen och kontrollerat dosera tillbaka en del av det?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skummar du ut så mycket. det mesta av bakterierna däri (skiten skulle andra säga) har växt till i koppen på grund av den koncentrerade näringen i skummet
 
MVH Lasse
För att skummar jag mindre får jag inget i koppen (det stannar på väggen i stigarröret) och skummar jag mer blir det våtskumning/thé.
Så att ta nån vecka och finlira lite mer och försöka hamna mitt-emellan vore bra enligt dig istället?
Jag är ju inte direkt rädd för lite skit i karet, men att inte skumma ut något alls känns överdrivet...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är ju att skummarens roll är till 99 % att utföra en gasutjämning mellan vatten och luft. Att det bildas skum är en nackdel IMO. Bättre att låta det gå tillbaka. Jag har kört så nu i någon vecka - fortsätter göra så. Stänger ibland så jag får någon halv deciliter skitvatten som jag sedan sprutar ner under DSB:n. Börjat att jobba lite mer effektivt med DSB:n nu. Fått i en fungerande redoxelektrod - håller på att låta den stabilisera sig nu inom de negativa värdena. skummaren är nu ställd på lite vått så att det kommer några cl i minuten - men de går ju tillbaka och upp i karet. köpt några reaktorer - nu skall världens första online algreaktor för cyanobakterier konstrueras :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Lasse sa:

Min åsikt är ju att skummarens roll är till 99 % att utföra en gasutjämning mellan vatten och luft. Att det bildas skum är en nackdel IMO. Bättre att låta det gå tillbaka. Jag har kört så nu i någon vecka - fortsätter göra så. Stänger ibland så jag får någon halv deciliter skitvatten som jag sedan sprutar ner under DSB:n. Börjat att jobba lite mer effektivt med DSB:n nu. Fått i en fungerande redoxelektrod - håller på att låta den stabilisera sig nu inom de negativa värdena. skummaren är nu ställd på lite vått så att det kommer några cl i minuten - men de går ju tillbaka och upp i karet. köpt några reaktorer - nu skall världens första online algreaktor för cyanobakterier konstrueras :)

 

MVH Lasse

Låter som du behöver uppdatera dina byggtrådar ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, BatmanGefle said:

För att skummar jag mindre får jag inget i koppen (det stannar på väggen i stigarröret) och skummar jag mer blir det våtskumning/thé.
Så att ta nån vecka och finlira lite mer och försöka hamna mitt-emellan vore bra enligt dig istället?
Jag är ju inte direkt rädd för lite skit i karet, men att inte skumma ut något alls känns överdrivet...

Sent using Jedi mind-trick.
 

Testa att sätta skummaren på en timer så att den inte går alla dygnets timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att sätta skummaren på en timer så att den inte går alla dygnets timmar.
Vi börjar komma bort från ämnet nu, så efter det här svaret så slutar jag kommentera annat än just om orginalämnet (men fortsätter gärna att skumma i annan tråd om så är... ).
Ja, det är ju ett sätt. Att ha skummaren på enbart på natten skulle ju jämna ut min pH-kurva (iom att jag CO2-skrubbar luften) så jag har redan haft de funderingarna då jag börjar komma onödigt högt (över 8.4) på dagtid.


Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - det har betydelse för originalämnet - du skummar nämligen bort de alger du tillsätter - du skulle se mitt skum - vackert blågrönt
 
MVH Lasse
Tekniskt sett så har du rätt (och tekniskt rätt är den bästa sortens rätt )...om vi håller det till skumning i allmänhet och jag ställer mina privata frågor på annat ställe.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Tja - det har betydelse för originalämnet - du skummar nämligen bort de alger du tillsätter - du skulle se mitt skum - vackert blågrönt :)

 

MVH Lasse

Instruktionerna från planktonplus.de är att stänga av skummaren i en timma efter dosering. Det står inget om att man inte skall skumma alls för att få planktonen att "verka". En skummare tar såklart bort en del av de godsaker vi tillsätter, men vi kan kanske kompensera det med lite högre dos, samt som sagt stänga av skummaren en stund. Det finns väldigt mkt organiskt material vi tillsätter med skummaren på, och en stor del av det blir kvar och hinner verka. Så snabb är inte skummaren tror jag. Jag planerar inte att återföra skummarkoppens innehåll.

Jag är också av den uppfattningen att en av skummarens huvuduppgifter är som gasutbytesmaskin, men tror också den gör viss nytta i att avlägsna en del löst organiskt material, som annars hade kunnat bidraga till en övergödningssituation gällande framför allt en del organiska ämnen som ej kan brytas ner så lätt, o alltså inte har nån annan väg att ta vägen.

 

Men nu handlar inte tråden om skumning, utan om dessa algers eventuella förmåga att konkurera ut mattbildande cyano.

Har någon hört eller läst om vilken mekanism som skulle ligga bakom? Att bara säga att dom "konkurerar ut" räcker inte för min vetgirighet, det är för enkelt. Konkurens om vad isfåall? Och hur? de mattbildande kan ju tillskanska sig både P o N i en nästan total bristsituation, så det räcker inte med att säga att dessa alger tar upp näringsämnen. Det gör ju Rowaphos också...osv. Men framför allt vill jag se om det överhuvudtaget fungerar. Det är jag långt ifrån säker på förrän jag ser det.

 

/Jonas

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...