Gå till innehåll

Uppgradering av LED armatur!


krukan

Rekommenderade inlägg

Är mitt i uppgradering från mitt gamla 96 liter till ett nytt ~350l (med gamla akvariumet som sump) och behöver då uppgradera ljuset.

Iden är en uppgradering av min gamla armatur 

(https://saltvattensguiden.se/topic/45920-led-fixtur-diy-drivercontroller-arduino-med-bygglogg/#comment-556430).

 

Kommer dock ej styras via en LCD skärm utan armaturen kommer vara uppkopplad så jag kan styra den via en egengjord app i min telefon.

 

Kommer beställa liknande LED chip som jag hade till tidigare armaturen men dock från kina och efter egen design (se bifogad bild).

Ledchip.png.88a53cdb3307605bda221cd749a312d8.png

 

 

Använder 5000 och 3000K för att uppfylla det behov som finns av de rödare våglängderna, ration mellan Blå/vit är ca 2.6 .

Cyan ledden gör tyvärr att jag måste köra XPE2 blå/grön kanalen i 600-700mA, detta gör att de blåa å gröna ledsen körs i 70% på max, säkert inget problem men kände att

det behövdes en Cyan led kring 500nm då de vita har en dipp precis där.

 

Kommer beställa 6st sådana chip fördelat på två st armaturer (armaturerna kommer ha separat matning och styrning) för redundans,

de kommer vara fördelade över ca 150x50 cm yta med 50-60 graders linser (se bild). 

 

Ljusyta.png.82286397f525bc81392aca67a31d3edd.png

 

 

 

Undrade mest om någon hade några tankar och synpunkter kring bygget ?

 

Tackar för svar!

 

/ Christian
 

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu att jag skrivit 6000k, det ska vara 6500k.

Kommer beställa från topledlight, tidigare har jag köpt Lumia 5.2 från ledgroupbuy men jag misstänker att de beställer från samma tillverkare för chippen ser nästan likadana ut (men kostar 3-4 ggr mer).

Får hoppas man får leds ur en schysst bin så våglängderna inte diffar allt för mycket men tänkte efterfråga om man kan få en spec för vad som användes vid tillverkningen.

Mailar man och pratar med dem kan man i princip beställa vad man vill, fick ett pris på ca 330kr per chip och linserna kostar ca 50kr styck , totalt med kylfläns, elektronik och matning så blir det ca 3000 kr för nästan 600W vilket jag tycker är överkomligt. 

En G4 Pro kostar tex nästan 10 000kr för enbart 190W.

 

Har med en varmvit och grön då högre Kelvinantal mer går mot blå och då saknar intensitet i de områdena, speciellt mot det röda hållet. Det är även en rätt kraftig dipp kring 490nm för alla vita kelvinantal så har lagt till en specifik Cyan led där med. 

 

Skulle det eventuellt bli för gul/grönt, vilket jag tror är tveksamt så är det inget stor deal egentligen att beställa 1-2 nya chip med en större andel 6500k leds och utan grönt och byta ut dem, priset för hela armaturen är endå bara en bråkdel jämfört med färdiga lösningar. 

 

 

 

SpectralPower.png.56a9b4b51a5ecbd513606c713b5380f7.png

 

diskreta LEDS jämfört med ett multichip är jag osäker på vilket är bäst, ett multichip

tar mindre plats

färger blandar sig bättre då de sitter närmare för mindre disko

billigare (antar jag?)

 

Vad finns annars för fördelar med diskreta chips ?

Enklare att byta ut antar jag kanske?  Speciellt om en led skulle gå sönder så är det lite drygt att löda om dem (av egen erfarenhet).

 

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del så blev det diskreta chips mest eftersom jag inte tänkte på att jag kunnat beställa multichip. Priset på dina chip är ungefär samma som jag gav för diskreta. 

Jag köpte också mina på topledlight. 

Svårigheten med multichip skulle jag tippa är att leda bort värmen samt att det är hyfsat lätt att ersätta/koppla förbi leds som går sönder om man har diskreta leds. Med tanke på priset funkar det ju att ha ett multichip i reserv. Disco är ju dock definitivt ett problem med diskreta leds. 

Jag kommer skippa grön och bara köra på cyan eftersom det är så jag kör mitt nuvarande hemmabygge. Märkte att röd, gul och grön knappt användes så skippade dem i nya designen. Kommer att mixa 4000K med 6500K vita. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer beställa två kylflänsar på 500x124mm som borde räcka för 3 chips vardera, med aktiv kylning borde de kunna hålla en schysst temp. Min lumia 5.2 på en ca 150x100mm  kylfläns jag har nu kommer upp i ca 55 grader med aktiv kylning när jag maxxar den och då sitter fläkten åt fel håll (inte orkat vända på den), kommer ju även ha temperaturövervakning som stänger av armaturen om den blir för varm (så den styrningen på min gamla armatur funkar).

 

Funderade först på 2x Cyan istället för 1 grön, fortfarande lite osäker hur jag ska göra, de vita innehåller ju en hel del grön redan som det är. Diverse källor på nätet säger ju lite olika om just grönt, får läsa på lite till och se hur jag gör.

 

Har du nån bygglogg eller dylikt över ditt bygge?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att grönt fanns det gott om i de vita dioderna så skippade dem. Det nya bygget är inte påbörjat än. Allt jag beställt har inte kommit. Mitt gamla bygge och hur jag resonerade då finns här: 

Jag kommer återanvända programvaran till det nya bygget men bara köra fyra kanaler. 

1 400+420nm

2 450+470 nm

3 490 nm

4 6500K+4000K

Diodvalet liknar ditt, med ungefär samma proportioner. Mitt första bygge var lite ett experiment för att testa olika kombinationer men nu känns det som att jag har en rätt tydlig idé om vad jag vill ha. Kommer köra alla kanaler på 1A utom cyan. Köper meanwells drivare från TME.Eu i polen annars är det mesta från kina.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade en del på "uv-kanalen", skulle det kanske vara bättre å köra

425nm + 415nm + 400nm + 415nm + 425 nm? 

 

Hört olika tankar om våglängder ner mot 400nm, du tror inte korallerna tar skada av dem? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte enligt vad jag läst hitills, lägre än 400 så kommer man ju in på UV så där är jag tveksam men lite på den våglängden tror jag bara är ett plus. Finns ju flera kommersiella armaturer som har den våglängden med. Nu känns ju iofs din kombination rätt bra. 

Jag kommer att ha 12 spottar med:

1 400

1 420

4 450

2 470

1 490

1 6500K

1 4000K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska dubbelkolla vilka våglängder ner mot 400 de kan erbjuda, men lutar åt attjag fördelar ut de 5 på den kanalen mellan 400-425 istället, har bytt ut den gröna mot en extra Cyan med, de vita borde räcka speciellt då jag har en 3K i mitten. 

 

Tack för tipsen! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt tänkt beställa kylflänsarna därifrån, bra priser å liten fraktkostnad. 

 

Drivkretsen kommer jag göra själv, kretsen blir densamma som tidigare bygget men kommer köra två separata ~500w psu istället för en nätadapter som jag hade förrut. Egentligen bara en transistor och ett par motstånd där jag pwmar varje kanal från en Arduino så inget jätte avancerat, fungerade klockrent till min andra armatur. 

 

Är postnords process långsam numera med nya momsavgifterna osv? 

Hur bra är dem på att kolla att priset stämmer? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Är du ute efter kylflänsar till vettigt pris så har jag fortfarande kvar av dessa

 

Vad gäller sammansättningen av belysningen så skulle jag definitivt ändra sammansättningen av  de vita och istället satsa på 6500 och 8000 K (helst ändå högre K). Jag skulle också skippa cyan. Ta mer grönt och även rött. Jag har länge kört en PS ramp utan vita LED över huvud taget och är väldigt nöjd med den - framförallt att de fluorescerande färgerna kommer fram utan att köra tokblått. Fiskarnas färger kommer också fram. Jag kommer nu gå över till Mitras Ledbar 2 istället. Deras LED kombinationer är IMO rätt bra och ger ett vitt intryck även med deras deep actinic (som bara innehåller 8000 K som vita) Problemet med att förse ert akvarium med gröna och röda våglängder med hjälp av vita LED (och då lågKelvin som 3500 K) är att det dödar eran möjlighet att se de fluorescerande totalt om ni vill ha ett vitt ljus. Min uppställning nu kommer att ha följande sammansättning 

 

172 st röda 622 nm (hade velat ha 660 nm men det görs inte med dem), 172 st gröna 530 nm, 172 st blå 472 nm, 33 st hyperviolett 425 nm, 44 st royal blue 455 nm, 44 st 7750 K, 22 st 650 K, 10 st 4400 K samt 11 st deep blue 450 nm. De röda, gröna och blå 472 nm sitter i ett RGB chip. Det här är en kombination som skall dra ca 300 w som mest. Varje LED körs troligtvis inte på högre än 350 mA även om det är 3 watts LED. Varför man gör så här är att antal lumen per insatt watt som tas ut blir maxad - för de vita räknar man med 150 lumen per watt vid 350 mA och då drar de bara 1 watt. livslängden blir bättre också. det bra med dessa lightbars är att de är helt passiva - bara övervakade av en temperaturkontroller som dimmar ner när de blir för varma

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev väldigt nyfiken på det sättet att kombinera ljuset på som du föreslår, såg även en tråd på reef2reef som jag misstänker att det var du som skrivit i angående detta.

 

Om jag förstått iden med vad du föreslår är att fokusera till större delen på det blåa ljuset mellan 450-470 samt hyperviolett/UV då det är detta spektrum som korallerna använder mest och det är även detta spektrum som ger korallerna det fina fluorescerande ljuset vi är ute efter. Sedan istället för att använda en stor del vita leds för att inte enbart få ett blått akvarium utan något som även liknar solljus istället använda röda och gröna leds för att "lura" ögat att  det är vitt ljus vi ser.

 

Fördelen med att använda rent gröna(~530) och röda(~660) leds är då att vi slipper den delen av spektrumet som läcker ut mellan våglängderna ~470-510, 550-640 samt över ~680 , dessa delar av spektrumet används överhuvudtaget då ej av korallerna om jag förstått rätt ? 

Får man då ett ljus som ger ett vitt sken, men endå med fluorescerande färger i koraller samt ger fiskarna fina färger ?

 

Det vita ljuset du lägger till, vad är det isåfall till för ? för att blanda ut lite så man inte får disco ?

 

Om jag räknat rätt så har du följande uppsättning då ?
 

12% Vita (58% 7750K, 29% 6500K, 13% 4400K)

33% Blåa (~25% RB 450-455)

25% Gröna

25% Röda

5% HV

Blå/Vit ratio ~ 3.6

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade en kolumn så siffrorna blev lite fel, skrev även fel på Blå/vit ration du föreslog, ska vara ~3:
Då borde det se ut ungefär såhär istället, blir mycket rött och grönt känns det som.

De Vita kommer nu köras i 66% som max pga de gröna/röda i kanalen.

 

ledChipAlt2.png.da7c43631e17e293b96f300973cb722d.png

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fattat ungefär hur jag tänker. Men med Mitras RGB led så tror jag att de inte är så hemsk starka - beteckningen är Cree CLX6D. Vad jag ser på Cree så körs dessa kring 20 - 40 mA. Jag tror att de är med mest för att skapa just den här RGB känslan av vitt ljus. Om vi ser till deras deep actinic modul ut så här:

1 semileds hyperviolett - 425 nm,

1 Osram oslon ssl deep blue 450 nm, 

1 cree xlamp royal blue 455 nm

1cree xlamp white 7750 K

4 st Cree LLX6D varav då en röd, en grön och en blå led finns i varje enhet, färgerna styrbara var för sej. En modul drar ca 7 watt på max.

 

Jag har beställ 2 st Deep actinic 120, 1 actinic 120 och en ocean blue 110 Actinic har med en 6500 K också - saknar osramleden, Ocean blue saknar semiled hyperviolett och har en 4500 K. Jag valde att ta med 6500 och 4500 K (sammanlagt 22 resp 10 st) för att ha handlingskraft och att kunna köra lite över 700 nm också (6500 och 4500 har med både 660 och upp till 730) när jag inte tittar på burken. Vet inte om jag kommer att köra dessa hårt eller inte - vi får se när belysningen kommer på plats. Din uppställning får för mycket rött och grönt - jag antar det är LED som körs på 350 - 700 mA. Jag tror inte det går att göra något vettigt med RGB tekniken när du kör multichips utan det är nog om du skall köra diskreta LED som du skulle kunna koppla in några RGB 

 

Vänta lite tills jag provat dessa Mitra - du hittar lite här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig mer förvirrad desto mer jag läser, men det lutar åt att jag kör på mitt första alternativ. Eventuellt byter jag den varmvita leden mot en extra 5k. 

 

Skulle det vara tokigt att köra en röd i mitten istället, blir det för mycket rött kanske? 

 

Gissar på att utspridda diskreta röda å gröna mellan chippen kommer skapa en hel del disco? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen förvirringen från mitt första bygge. Testade både RGB varianten och High CRI vita och tyckte personligen bäst om det vita ljuset framför RGB. Sen är det ju väldigt personligt vad man föredrar. Lasse gillar inte cyan, men hos mig lyfte det fram färger som inte syns lika bra med grönt. Det finns ju RGB slingor för en rätt billig peng om du känner för att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg att man kör som i mitt första exempel med 

5 HV (400-430nm)

10 RB (~450nm)

3 B (460-480) 

2 Cy (~490-500)

 

Om jag skulle maxxa alla dem på 100%, hur många röda 660nm och gröna 530nm skulle jag behöva för att få ett vitt ljus som motsvarar det ljus jag får mha 

2 6500K

2 5000k

1 4000k 

 

Då menar jag de gröna/röda från cree (tror de är XPE2, ~ 3-4W per led) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att det blir den här designen, eventuellt kanske man skulle byta ut 4000k mot en Röd 660nm men osäker på om det skulle bli för kraftigt rött då den inte kommer styras individuellt.

 

I annat fall kanske jag köper ett par st diskreta röda 660nm och placerar mellan chippen, så jag får

Chip1- 3 röda - Chip2 - 3 röda - Chip3 

Då skulle jag kunna styra de 6 röda individuellt (kör utan linser på dem). 

 

 

LedChipAlt3.png.5544f820f6904d7e2b7384c86d036726.png

LedChipAlt3Spectrum.png.2edf5fdcfeb38dc9f8a8ce7d5147c60c.png

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd. Känns som att vita ger tillräckligt med rött och grönt för att korallerna ska trivas. Väljer man att köra RGB så är det mest av estetiska skäl. Väldigt intressant att se skillnaderna mellan bara rött och rött+blått. @Lasse , har du funderat på att köra fullspektrum växtdioder tillsammans med grön istf rgb? Jag har en bunte liggande som jag tänkt ha till refugiebelysning, men velar lite om de kan vara en tillgång även i akvariet. De har ju ett rätt brett rött spektrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle testa din bunt tillsammans med grönt för ditt refugium. Grönt har betydligt större betydelse än vad vi trott. På grund av att gröna fotoner tränger igenom vävnad så kan de underhålla en viss fotosyntes i delar som är skuggade från organisk vävnad som andra blad. En liten - men trots det fotosyntes. Jag har gjort ett experiment med att belysa en krukväxts (tjockbladig) med vitt LED ljus och se vilken färg fotonerna har som kommer ut på undersidan. Rätt gissat - gröna. Om jag upprepa samma med blått ljus - inga fotoner, med rött ljus - fotoner med mer bärnstenfärg och ganska låg intensitet. Finns i min byggtråd - troligtvis i den tråden du läste (kommer dock inte ihåg). Sedan kan du sätta dit någon korall och se vad som händer :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...