Gå till innehåll

Hela 4 veckor :(


Henke H

Rekommenderade inlägg

Startade upp mitt 600l kar för knappt 4v sedan, gjorde uppstarten enl. ”Lasses metod” och allt har fungerat perfekt såhär långt. 

I helgen kompletterade jag med 35kg ls (70kg tot) och igår såg jag prick på min Zebrasoma scopas :sorrow: 

Beställde Esha Oodinex idag som jag tänkte kurera fiskarna med. 

Vad är chanserna att fiskarna kommer överleva?

Jag läste en bra sammanställning om VP skapad av en moderator här på forumet. Där skrev han att man ska/kan hålla saliniteten vid 11-12ppt i 4v efter att man sett sista pricken försvinna.

Gäller detta även om jag kör med Oodinex?

Jag läste även att man ska öka flödet i karet, stämmer detta? Antar det är för att parasiterna ska få svårare att fästa på fisken?

Har även läst att vita prick inte klarar över 30 celsius. Är detta sant?

 

Vill gärna få fiskarna att överleva då det kändes som ett slag i magen att åka på detta redan efter 4v!

Hjälp mig med råd o tips, snälla!

 

Såhär ser karet ut:

600l + 100l sump.

80w uvc

2 streamers med bra flöde

Refugium med chaeto (plocka bort när jag doserar Oodinex?)

 

I karet finns min Zebrasoma scopas samt en Segelfenskirurg (den visar inga tecken på vp).

Städpatrull, lite Xenia samt 2 Bubble tip anemoner.

 

PS. Har ingen möjlighet med någon transfer metod i dagsläget.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Jag är inte duktig på sjukdomar, men steg 1: är det verkligen (helt säkert!) vita prick?? Det fastnar saker på fiskar, de får småsår mm mm... Var säker innan du gör någon åtgärd.

Sent using Jedi mind-trick.
 

Är ganska säker tyvärr :(

Lägger upp ett par bilder, är svårt att ta bra kort dock ;)

D38101B6-9943-4B02-8121-D3DA0D3F16EC.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

Oodinex är inte rev säkert som det står att den ska vara 

så var försiktig det fnns mycket om det bara googla det

 

mvh Frank

 

Hej Frank,

Har googlat som en galning.. Hela kvällen igår, halva natten och säkert ett par timmar på jobbet idag. 

Läste också att vissa skrev att den inte var revsäker, medans andra inte hade haft några bekymmer.

Men jag kanske får passa mig lite ändå. 

Vad tror du om bilderna förresten?

 

Tänk vilken underbar hobby detta hade varit om inte vita prick hade funnits!

Nu känns de mer som man blir sänkt till golvet av Tyson :roll:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jo jag tänker mer på om du behandlar nu så kommer stenen att dra åt sig medlet och det är inte bra om det slår ut koraller 

och bilden ja det kan vara prick men det kan vara annat också brooklynella.

det bästa är att ha ett litet karantäns kar och sänka salt halten till 1007 och köra din 80w uvc

det är tråkigt att åka på nåt sånt i upp starten lätt att tappa suget men det är bara att komma igen och det man ska ha mycket av är tålamod och tålamod

 

mvg Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara: Vitlöksmix, vitlöksmix, vitlöksmix..... The one and only quickfix.....

1. Pressa 5-6 vitklöksklyftor ner i en liten glasburk, typ dijonsenap eller vad du nu har hemma.

Fyll på med osmosvaten och 5-vitlökar.

2. Låt stå en dag i kylskåp och sen tar du ett litet snapsglas eller liknande och fyller på med frusen artemia eller räkmix och vitlösmix. 

3. Låt stå ca 10-20 min och sen häll allt, vitlöksmix och artemia i karet, nära den sjuka fisken... 

Upprepa 2-3ggr per dag tills läget är ok... 

Glöm inte fylla på burken med nytt vatten och vitlök om det tar slut...

PS: köp en UVC också.....

Det är även bra att mata fiskarna med baby spenat någon gång per vecka.. Köp på din lokala matbutik, fäst i en klämma på glaset eller en klämma som du satt fast i en sten. Många fiskar älskar att slita sönder spenaten och äter ofta med god aptit.. Dessutom innehåller spenat alla näringsämnen som behövs..

Ändrat av per.w
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mycket korall i karet? I din profil står det att du använder ozon - gör du det så skruva upp den så den ger mer. Har fixat VP en gång på det sättet. Fara att du får ut ozon i luften - luktar som det gör i skogen efter ett åsknedslag. Kan undvikas genom att du lägger en nätpåse med aktivt kol över hålen i skummarpumpslocket. Tank transfer kan du göra i två hinkar.

 

Annars läs här

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Har du mycket korall i karet? I din profil står det att du använder ozon - gör du det så skruva upp den så den ger mer. Har fixat VP en gång på det sättet. Fara att du får ut ozon i luften - luktar som det gör i skogen efter ett åsknedslag. Kan undvikas genom att du lägger en nätpåse med aktivt kol över hålen i skummarpumpslocket. Tank transfer kan du göra i två hinkar.

 

Annars läs här

 

MVH Lasse

 

Hej Lasse,

Jag använde ozon till mitt gamla kar, har bara slarvat med att uppdatera min profil.

Har nuvarande karet i mitt papegojhus, så här vågar jag inte använda ozon.. 

Tyckte min scopas såg piggare ut imorse, men ska gå på med vitlök såfort jag kommer hem från jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, per.w sa:

Jag säger bara: Vitlöksmix, vitlöksmix, vitlöksmix..... The one and only quickfix.....

1. Pressa 5-6 vitklöksklyftor ner i en liten glasburk, typ dijonsenap eller vad du nu har hemma.

Fyll på med osmosvaten och 5-vitlökar.

2. Låt stå en dag i kylskåp och sen tar du ett litet snapsglas eller liknande och fyller på med frusen artemia eller räkmix och vitlösmix. 

3. Låt stå ca 10-20 min och sen häll allt, vitlöksmix och artemia i karet, nära den sjuka fisken... 

Upprepa 2-3ggr per dag tills läget är ok... 

Glöm inte fylla på burken med nytt vatten och vitlök om det tar slut...

PS: köp en UVC också.....

Det är även bra att mata fiskarna med baby spenat någon gång per vecka.. Köp på din lokala matbutik, fäst i en klämma på glaset eller en klämma som du satt fast i en sten. Många fiskar älskar att slita sönder spenaten och äter ofta med god aptit.. Dessutom innehåller spenat alla näringsämnen som behövs..

Tack för tipset Per, skall göra detta såfort jag kommer hem från jobbet.

PS. Har redan en 80w uvc.

 

Ändrat av Henke H
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tacksåmycket allihopa för era tips & råd, det är guld värt ska ni veta!

Skall göra allt jag kan för att ta mig igenom detta med friska fiskar som slutresultat.

Skulle det gå åt skogen med fiskarna så kommer jag låta karet gå utan fisk i 72 dagar, och därefter karantäna in varenda fisk jag köper. 

För visst är det så att 72 dagar efter att sista fisken försvann ur karet är karet fritt från prick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, runstenen sa:

Det är nog med största sannolikhet prick. Försök ta det lugnt. Mata med bra mat några gånger per dag. Tillsätt lite vitaminer i frysmaten. Dom klarar sig nog. I min erf är det ovanligt att fiskar dör av prick. 

Tack för ditt svar Runsten, 

Tar det sålugnt jag kan :) På nåt vis ger man lite upp, speciellt när karet var så nystartad. Turen är väl att jag har inte hunnit få i några dyra och värdefulla fiskar, så därför tänker jag inte låta en liten parasit knäcka mig, utan istället ta lärdom av detta och ha varenda nyinköpt fisk i karantän i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Runsten, 
Tar det sålugnt jag kan  På nåt vis ger man lite upp, speciellt när karet var så nystartad. Turen är väl att jag har inte hunnit få i några dyra och värdefulla fiskar, så därför tänker jag inte låta en liten parasit knäcka mig, utan istället ta lärdom av detta och ha varenda nyinköpt fisk i karantän i fortsättningen.

- Det kan dyka upp i etablerade kar också..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Startade upp mitt 600l kar för knappt 4v sedan, gjorde uppstarten enl. ”Lasses metod” och allt har fungerat perfekt såhär långt. 

I helgen kompletterade jag med 35kg ls (70kg tot) och igår såg jag prick på min Zebrasoma scopas :sorrow: 

Kanske pricken följde med de nya stenarna, men det kan också vara så att mycket ny sten (dessutom i ett nystartat kar) stört bakteriekulturerna i karet, vilket försvagat fisken. Att bara den ena fisken har prickar kan bero på att den har sämre immunförsvar, eller så kanske den haft otur och valt sovplats precis där pricken släppt från stenen. Kanske den andra fisken blir smittad nästa omgång (oftast efter ett par veckor).

 

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Beställde Esha Oodinex idag som jag tänkte kurera fiskarna med. 

Enligt manualen skall det okända(?) innehållet hjälpa mot allt från Oodinium och fenröta till bakterier och prick, jag är skeptisk... Om du vill testa medlet så är det kanske säkrast i en annan behållare.

 

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Vad är chanserna att fiskarna kommer överleva?

Omöjligt att säga, det beror både på sjukdomen, fiskarnas immunförsvar och hur du behandlar dem.

 

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Jag läste en bra sammanställning om VP skapad av en moderator här på forumet. Där skrev han att man ska/kan hålla saliniteten vid 11-12ppt i 4v efter att man sett sista pricken försvinna.

Gäller detta även om jag kör med Oodinex?

Värt ett försök, men de lägre djuren tål nog inte så låg salthalt så gör det i ett annat kar.

 

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Jag läste även att man ska öka flödet i karet, stämmer detta?

Tveksamt om det hjälper, parasiten brukar lämna stenen nattetid när fiskarna sover nära stenen. Däremot skulle du kunna testa att sätta fiskarna i korgar/burar uppe vid ytan, på så sätt kommer de längre bort från stenen. Jag lät en Z. scopas gå i en sån här i flera veckor utan problem: https://www.clasohlson.com/se/Förvaringskorg-Rondo-6-l/34-1451-5

 

On 6/12/2018 at 7:27 PM, Henke H said:

Har även läst att vita prick inte klarar över 30 celsius. Är detta sant?

Vet ej, http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 skriver att "Temperatures for optimal growth of most strains of Cryptocaryon appear to be about 23–30°C". Samtidigt är 30 grader nära gränsen för vad övriga djur klarar också, och de behöver mer mat och syre vid högre temperatur.

 

Quote

PS. Har ingen möjlighet med någon transfer metod i dagsläget.

Varför inte? Du skulle kunna göra en fuskversion och flytta den sjukaste fisken ett par gånger mellan ett par hinkar, inte för att bota den utan för att bli av med merparten av parasiterna. Kanske hinner fisken då bygga upp immunförvaret under tiden. Var bara försiktig med syre och ammonium i hinkarna.

 

10 hours ago, Henke H said:

Tyckte min scopas såg piggare ut imorse, men ska gå på med vitlök såfort jag kommer hem från jobbet.

Parasiterna släpper efter ett tag (se länk ovan) så fiskarna ser ibland helt friska ut, men prick kommer oftast tillbaka inom ett par veckor.

 

10 hours ago, Henke H said:

Skulle det gå åt skogen med fiskarna så kommer jag låta karet gå utan fisk i 72 dagar, och därefter karantäna in varenda fisk jag köper. 

För visst är det så att 72 dagar efter att sista fisken försvann ur karet är karet fritt från prick?

Det kan gå fortare också, 72 dagar är den längsta kända tiden. Men sätter du i ny sten (inklusive korallfraggar) kan det teoretiskt följa med ny prick. Detta gäller troligen främst sten som gått med fisk i butiker, chansen att prick följt med en sten från ett korallrev är nog mycket lägre.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

72 dagar är en myt. Det fick man fram genom att hålla pricken på en så låg temperatur så att metabolismen var så låg att den nästan dog av det. Förr hade offentliga akvarier 40 dagar. Med kraftig UVC har jag nu kört affären i ett antal år utan att ha sett en enda prick. Men gälmask och inälvsmask behöver man hålla koll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Effekten av oxydatorer är inte bara att syrehalten ökar - det är en bieffekt. Den dödande effekten är att det bildas en massa aktiva syreradikaler när den delen av H2O2 som inte blir syrgas direkt sönderdelas ute i akvariet. Effekten är kemisk oxidering såsom med klor och ozon.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

72 dagar är en myt. Det fick man fram genom att hålla pricken på en så låg temperatur så att metabolismen var så låg att den nästan dog av det. Förr hade offentliga akvarier 40 dagar. Med kraftig UVC har jag nu kört affären i ett antal år utan att ha sett en enda prick. Men gälmask och inälvsmask behöver man hålla koll på.

Men då kör du helt ”rent” akvarium för karantän, räcker väl att man har en sten/sand osv för att försvåra utrensningen av Cryptocaryon?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Effekten av oxydatorer är inte bara att syrehalten ökar - det är en bieffekt. Den dödande effekten är att det bildas en massa aktiva syreradikaler när den delen av H2O2 som inte blir syrgas direkt sönderdelas ute i akvariet. Effekten är kemisk oxidering såsom med klor och ozon.

 

MVH Lasse

Tror att preparatet Polyplab Medic går ut på detta på ngt sätt. Tyckte jag läste det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...