Gå till innehåll

Stabila värden


Henke H

Rekommenderade inlägg

Regnar idag (äntligen!) och jag ligger i soffan och funderar..

Har en tot. vattenvolym på ca 700l, kommer köra mest fisk och enkla mjukkoraller.

Jag förmodar att jag kommer till stunden då jag ändå måste börja dosera något för att hålla någorlunda stabila värden.

Att dosera manuellt är ju kanske billigast just för stunden, men jag vill gärna undvika detta. Min budget ligger på ca 20’000:- Och jag tänker mig antingen en Alkatronic, kalkreaktor, eller doserpump.

Vore en Alkatronic totalt overkill eller är det något som jag verkligen har nytta av? Ingen har ju dött av ett stabilt KH tänker jag.

Likaså kalkreaktor verkar helt underbara, men har inte fått kläm på till 100% på hur dom fungerar.. 

 

Vill självklart slippa göra såmycket vattenbyten som möjligt, men kanske är de så att jag helt sonika skulle klara mig med lite täta vattenbyten? Kommer som sagt inte ha några sps koraller.

 

Hur resonerar ni på forumet kring detta? Och hur har ni med liknande kar gjort?

 

Är möjligt jag postade denna tråd i fel kategori, men isf får moderator flytta tråden.

 

Hälsningar,

Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med bara fisk och mjukisar/lps kommer du ha låg förbrukning av kalcium/karbonater/spårämnen mm så antigen bara regelbundna vattenbyten eller en doserpump kommer räcka långt.

Vattenbyten har ju fördelen att de inte bara tillför ämnen, de tar ju bort oönskade oxå (nitrater mm).
Hur jag skulle gjort: börja med bara vattenbyten och om du märker att du måste byta väldigt ofta, skaffa en doserpump som doserar t ex Tritons eller FM:s ballinglösningar.

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första steget är alltid en doserpump. Jag avråder bestämt från mycket automatisering de första åren med salt.

Man måste komma in i ett skötselschema och där ingår det det att hålla koll på djuren varje dag. Och värdena en gång i veckan.

Med automatiken är det lätt att man slarvar och tror att allt bara löper på men när man blivit mer van att observera ser man små ändringar lättare innan de blivit för stora.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga vattenbyten räcker nog utmärkt. Fördelen med vattenbyten är även att spårämnen återställs till rätt nivåer utan att man behöver testa eller dosera dem särskilt. Du behöver nog inte byta särskilt ofta för alkalinitetens skull heller, kanske inte ens för nitrat (eftersom koraller tar upp det och mjukkoraller ofta vill ha lite högre värden än SPS).

 

Alternativt skulle du kunna strunta i vattenbyten och använda vanligt kalkvatten (genom ATO), men se upp så inte KH stiger för mycket då. Alkatronic och kalkreaktor är definitivt overkill för mjukkoraller.

 

Ett tredje alternativ är att tillsätta bikarbonat om KH (men inte kalcium) skulle sjunka, men det tar nog många månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Det finns sätt att förenkla vattenbyten om du vill. Jag använder en http://www.reefloat.com/index.php/products/auto-water-changer-units och den fungerar utmärkt (finns även andra märken eller man kan bygga en själv om man är lite händig. Sök på 'automatic water changer').

Sent using Jedi mind-trick.
 

 

Hej!

Awc’n såg trevlig ut. Men jag blev inte klok på om den tömmer vattnet i karet också?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt säga att jag ska köpa en doserpump, vilken modell är smidig och enkel att justera och ställa in?

Kopplas doserpumpen till en akvariedator eller är det en fristående produkt?

Tittar man på doserpumpen på bilden finns det ju ingen display eller liknande.

 

 

DEFB3668-5881-4130-89EF-B03BC3087D27.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
Awc’n såg trevlig ut. Men jag blev inte klok på om den tömmer vattnet i karet också?
 
Du stoppar i ett insug och ett urblås i karet, sen kör den runt allt vatten i nån timme så det blandas, sen tömmer du awc:n. Så på t ex 106-litersmodellen så byter du inte automatiskt just 106 liter utan en viss procent vatten blir bytt beroende på din ursprungliga volym. I ditt fall 106/(700+106)=13.2%.
Sen att nytt och gammalt vatten blandas ser inte jag som ett problem även om vissa gör det. Du tillför nytt salt och tar bort gammalt vatten hur man än ser på det.

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt säga att jag ska köpa en doserpump, vilken modell är smidig och enkel att justera och ställa in?
Kopplas doserpumpen till en akvariedator eller är det en fristående produkt?
Tittar man på doserpumpen på bilden finns det ju ingen display eller liknande.
 
 
DEFB3668-5881-4130-89EF-B03BC3087D27.jpeg.132186ea5ada4686e3cce5803e49211a.jpeg
Doserpumpar är normalt fristående. Den på bilden har en display mitt på, så den kräver ingen dator.
Doserpumpar får man vad man betalar för, så sök runt lite här och på nätet och läs recensioner så får du lite kött på benen.
Jag har Aqua Medics Reefdoser Evo4 och även om jag kommer byta ut den i framtiden, så är jag ändå rätt nöjd med den mht priset.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera på varför man byter vatten. Det är främst för att bli av med oönskade saker, till exempel näring i form av nitrat och fosfat.

Idag finns en uppsjö med tekniker för att ta bort nitrat och fosfat, således är det enkelt att inte behöva göra vattenbyten. När det gäller andra anledningar till vattenbyten tänker man för att tillsätta spårämnen. Samma där, idag är det enkelt att med hjälp av exempelvis dosering tillsätta sådant.

Summa summarum vet man hur saker fungerar finns det sällan anledning att göra vattenbyten, det är lite gammaldags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, BatmanGefle sa:


 

 


Men ett väldigt low-tech och enkelt sätt.

Sent using Jedi mind-trick.
 

 

 

Absolut, och speciellt med en awc. 

 

Sen undrar jag vad som ska ingå i budgeten på 20k? Allt till karet eller bara den biten som ska underhålla kh/ca/mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Absolut, och speciellt med en awc. 

 

Sen undrar jag vad som ska ingå i budgeten på 20k? Allt till karet eller bara den biten som ska underhålla kh/ca/mg?

20k är vad jag kan tänka mig att lägga för att göra livet lite enklare med kh/ca/mg. Nu kostar det ju inte såmycket vilket jag är glad för. Men hade ni föreslagit kalcium reaktor så hade de ju sprungit iväg lite.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Fundera på varför man byter vatten. Det är främst för att bli av med oönskade saker, till exempel näring i form av nitrat och fosfat.

Idag finns en uppsjö med tekniker för att ta bort nitrat och fosfat, således är det enkelt att inte behöva göra vattenbyten. När det gäller andra anledningar till vattenbyten tänker man för att tillsätta spårämnen. Samma där, idag är det enkelt att med hjälp av exempelvis dosering tillsätta sådant.

Summa summarum vet man hur saker fungerar finns det sällan anledning att göra vattenbyten, det är lite gammaldags.

Du slog huvudet på spiken där. Dessvärre är det ganska avancerade grejer så de tar en stund att sätta sig in i allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

Doserpumpar är normalt fristående. Den på bilden har en display mitt på, så den kräver ingen dator.
Doserpumpar får man vad man betalar för, så sök runt lite här och på nätet och läs recensioner så får du lite kött på benen.
Jag har Aqua Medics Reefdoser Evo4 och även om jag kommer byta ut den i framtiden, så är jag ändå rätt nöjd med den mht priset.

Sent using Jedi mind-trick.
 

Såg displayen nu ..(skäms.. Trodde de var ett klistermärke)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Fundera på varför man byter vatten. Det är främst för att bli av med oönskade saker, till exempel näring i form av nitrat och fosfat.

Idag finns en uppsjö med tekniker för att ta bort nitrat och fosfat, således är det enkelt att inte behöva göra vattenbyten. När det gäller andra anledningar till vattenbyten tänker man för att tillsätta spårämnen. Samma där, idag är det enkelt att med hjälp av exempelvis dosering tillsätta sådant.

Summa summarum vet man hur saker fungerar finns det sällan anledning att göra vattenbyten, det är lite gammaldags.

 

Alltså, om man främst byter vatten för att få bort nitrat och fosfat får man byta väldigt mycket och väldigt ofta för att det ska få någon effekt och stabila näringsvärden kan man ju glömma eftersom det kommer gå upp och ner hela tiden. Däremot om man bara har fisk och mjukisar så fungerar det ju bra för att tillsätta macro och spårämnen via vattenbyten.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Maglofster sa:

 

Alltså, om man främst byter vatten för att få bort nitrat och fosfat får man byta väldigt mycket och väldigt ofta för att det ska få någon effekt och stabila näringsvärden kan man ju glömma eftersom det kommer gå upp och ner hela tiden. Däremot om man bara har fisk och mjukisar så fungerar det ju bra för att tillsätta macro och spårämnen via vattenbyten.

 

Håller helt med, jag förespråkar inte vattenbyten utan spånade bara kring dess funktion då det efterfrågades tankar kring det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...