Gå till innehåll

Yellowtail Damsel attackerar


Martinkw

Rekommenderade inlägg

Hej idag köpte jag en blue tang. Så fort den åkte ner i karet så började min Yellowtail Damsel attackera den. Mer eller mindre hela tiden...Varför?

dessa är ju fredliga båda två. Just nu ligger tangen i ett mindre kar så länge.

 

Några tips?32bdaecfb47c683d0f557d7362f29688.jpg8d9a216ffde4205791bbcfeb2b63ad01.jpg

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damseller benämns ofta som allt annat än trevliga. 
Dom kallas ofta för blåa djävlar.
 
De flesta frökenfiskar är aggressiva och territoriella. 
Aha! Då har jag fått fel info. Går efter dettaf3445e9bf13612932f6f6df379b5a9de.jpg

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släktet Chrysiptera innehåller flera arter frökenfiskar, några ofta elaka som Blå djävul, Chrysiptera Cyanea, men flera av arterna är allra oftast fredliga och käbblar bara lite sinsemellan, som C Parasema och C Hemicyanea! Är det någon av dessa du har, inte C Cyanea? Min erfarenhet är att det är att de funkar bra med andra och är trevliga färgklickar! Hur många har du och hur stort kar? Kan tänka mig att de blir lite revirhävdande i små kar... Men kirurger kan jag inte tänka mig de ger sig på mer än möjligtvis precis när kirurgen kommer ner i karet, men är som sagt är karet litet kan det kanske vara annorlunda men då är karet i minsta laget för kirurg oxå....
Annars är Parasema och Hemicyanea fredliga av sig och gör sig bra i grupp!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släktet Chrysiptera innehåller flera arter frökenfiskar, några ofta elaka som Blå djävul, Chrysiptera Cyanea, men flera av arterna är allra oftast fredliga och käbblar bara lite sinsemellan, som C Parasema och C Hemicyanea! Är det någon av dessa du har, inte C Cyanea? Min erfarenhet är att det är att de funkar bra med andra och är trevliga färgklickar! Hur många har du och hur stort kar? Kan tänka mig att de blir lite revirhävdande i små kar... Men kirurger kan jag inte tänka mig de ger sig på mer än möjligtvis precis när kirurgen kommer ner i karet, men är som sagt är karet litet kan det kanske vara annorlunda men då är karet i minsta laget för kirurg oxå....

Annars är Parasema och Hemicyanea fredliga av sig och gör sig bra i grupp!

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Tack för svaren, ser nu att de börjar lugna ner sig. Var nog för snabb på att dömma. Började bråka direkt när jag la ner tangen.

 

Akvariet är 200 liter, och han i butiken så att det var lugnt med storleken när jag tog en sådan liten tang

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...