Gå till innehåll

Min clownfisk har fått ”lockjaw”


Rekommenderade inlägg

26 minuter sedan, Kimozabe sa:

Motgångarna fortsätter. 

Min lilla clownfisk har fått lockjaw, käken är låst i öppet läge. 

Matade precis och då åt den men såg inte ut så igår. 

Någon som varit med om att clownfiskar råkar ut för detta?

 

Mvh

Kim

Hej

jag har haft det på bangaier då jag odlar lite men aldrig på clown jag brukar ta en liten nål och fånga fisken och trycka till lite så munnen stängs

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

jag har haft det på bangaier då jag odlar lite men aldrig på clown jag brukar ta en liten nål och fånga fisken och trycka till lite så munnen stängs

mvh Frank

Tack för svaret Frank,

bara för att klargöra, vad använde du nålen till, fånga fisken eller som verktyg att trycka på undersidan av käken? :) 

Kan nog nästan fånga min clown med händerna då dom äter från min hand när jag matar. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mcjagg sa:

Japp precis helt riktigt när jag gjort det på bangai yngel så har det inte låst sig igen vet inte hur det är med clowner

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Kanon, tack för svaret. 

Ska prova det men låter det nog gå 1-2 dagar till för att se om det löser sig självt, så länge den äter dvs. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag för nåt år sedan gjorde lite research om drakfiskar så kom lockjaw fram lite nu och då som en relativt vanlig åkomma på dem/rovfiskar, och ensidig kost/näringsbrist verkade vara en bov i det hela. Brist på vitamin B och fettsyror om jag nu minns rätt var vad som las fram som orsaken.
Nu säger jag inte att det är så (det borde vara mer frekvent i så fall med tanke på att clowner är vanliga att ha i karet) men jag ville ändå slänga fram den vinkeln...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, BatmanGefle sa:

När jag för nåt år sedan gjorde lite research om drakfiskar så kom lockjaw fram lite nu och då som en relativt vanlig åkomma på dem/rovfiskar, och ensidig kost/näringsbrist verkade vara en bov i det hela. Brist på vitamin B och fettsyror om jag nu minns rätt var vad som las fram som orsaken.
Nu säger jag inte att det är så (det borde vara mer frekvent i så fall med tanke på att clowner är vanliga att ha i karet) men jag ville ändå slänga fram den vinkeln...

Sent using Jedi mind-trick.
 

Matar iofs med pellets, 2 sorters flakes o nori, vet att många menar på att ”torrfoder” kanske inte är det bästa. 

Skulle det kunna vara att den gått efter nån stor bit pellets och käken har hoppat ur/låst sig? Det är en rätt liten clown som är väldigt glupsk av sig, det tycker jag alla mina fiskar är förstås :D 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar iofs med pellets, 2 sorters flakes o nori, vet att många menar på att ”torrfoder” kanske inte är det bästa. 
Skulle det kunna vara att den gått efter nån stor bit pellets och käken har hoppat ur/låst sig? Det är en rätt liten clown som är väldigt glupsk av sig, det tycker jag alla mina fiskar är förstås  
Mvh
Kim
Lämpligt foder till clowner kan jag inte uttala mig om.
Men att den gapat över en för stor pellets kan väl vara en möjlig orsak..?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

bra att det löste sig 

jag fick leka doktor igår på en av mina bangai yngel käken hade låst sig men det är enkelt att stänga munnen

 

mvh Frank

Kan tänkta mig att om man gjort det ett par gånger så är man lite tryggare i åtgärden. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...