Gå till innehåll

Vad är detta


peppe67

Rekommenderade inlägg

Denna lilla gynnare kröp ur vår levande sten igår när jag lade ner dem  akvariet. Det ser ut som någon sorts räka tycker jag, är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Den verkar inte vilja visa sig så mycket så bliden är inte den bästa.

20180624_145648.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2018-06-25 at 15:52, peppe67 sa:

Tack Kapten Saltbalja, jag tror du har rätt. Då får den vara där så får vi se vad som händer när vi får i de varelser vi planerar att ha i akvariet. 

Den som jag fotade dagen då jag lade i stenarna försvann under natten och jag har inte sett den sedan dess. Men nu när jag kört i gång belysningen några timmar om dagen och algerna har börjat frodas så har det dykt upp en mängd liknande varelser fast mycket mindre.
Kan det bli för många av dessa varelser innan slutet av oktober då jag planerar att sätta i de första fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Christian J sa:

För många kan det nog inte bli, antalet anpassar sig efter tillgången på mat. Men många fiskar och räkor äter dem så problemet brukar snarare vara att få dem att föröka sig fort nog.

Om de tänker fortsätta föröka sig i samma takt som nu kommer de att vara vääääldigt många tills det blir dags för fisk, vilket smörgåsbord de fiskarna kommer att få :-)

Men jag förstår det att allt beror på tillgång på föda, kanske att jag kan öka på belysningen i lite snabbare takt nu för att få mer fart på algtillväxten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, peppe67 said:

Om de tänker fortsätta föröka sig i samma takt som nu kommer de att vara vääääldigt många tills det blir dags för fisk, vilket smörgåsbord de fiskarna kommer att få :-)

Ja fast många fiskarter (t ex dvärgkejsare, mandariner, filfiskar, Pictichromis) kommer att länsa skafferiet lika fort, så de flesta synliga kräftdjuren kommer att försvinna. Om du har ett refugium eller gömställen i inredningen kanske det hjälper dem att föröka sig ifred.

 

4 hours ago, peppe67 said:

Men jag förstår det att allt beror på tillgång på föda, kanske att jag kan öka på belysningen i lite snabbare takt nu för att få mer fart på algtillväxten?

Det behövs inga stora mängder alger, och för mycket är förstås inte bra det heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...