Gå till innehåll

Totto's kalde juvel


Rekommenderade inlägg

Hei!
Dette begynte som et svar på om  "Finns det fler kalla akvarister i Sverige??"
Jeg Bor i Norge, på sydspissen i Mandal, og som en kjent norsk "russisk ubåtkaptein" sa det: Jai kan da ikke se noen grense under vann!
 

Hei!

Akvariet er et Juvel Lido 200 som jeg har fjernet den innvendige filterboksen, limt på en ekstraruter på fronten, og borret to hull i bakveggen til en overrenningsboks.

Jeg er så gammeldags at jeg tror at bunnfilter er bra, og hadde i utgangspunktet tenkt å drive både bunnfilteret og kjøleslyngen med luftheiser for ikke å drepe plankton i pumpene. Det gav dessverre mye mere luftbobler i vannet en jeg kunne huske fra mitt tidligere akvarie, og når pumpen fra Juvelfilteret passet rett ned i stigerørene fra bunnfilteret ble det å kjøpe en ekstra pumpe og drive bunnfilteret med to Juvelpumper.
Kjølingen er en slangekveil ned i en fryseboks i kjelleren. Der klarte ikke en luftheis å løfte nok vann over kanten av akvariet, så den drives av en Ehaim 2100 pumpe.

Kjølingen klarer nå uten noen ekstra isolasjon og med utetemperatur på 26 grader å holde karret på 15 grader.

Belysningen er foreløbig Juvelledlampen, men den skal byttes i en kraftigere ledlampe ( Coral Box Moon Led, Fluval Sea Marine & Reef LED 3.0, eller ?????) så snart jeg klarer å bestemme meg! Jeg vil ha noe som kan ha natt og dagveksling og god mulighet til å regulere fargen! (gjerne med en App)

Planen videre er å koble til et refugium og et algerfilter, så får jeg se om det holder eller om det må mer teknikk til!
Jeg bor 10 minutter fra godt havvann, så om jeg må bytte litt vann er ikke det noen stor sak!

Sydspissen av Norge har jo bit av golfstrømmen som nabo, så det er åpen vann hele året!

Nå må jeg ut å lage meg litt fangstredskap, så stopper her.

{;-)

Totto

IMG_8392.JPG

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dette er  fra en annen tråd, men jeg legger det her også for å holde utviklingen i akvariet samlet!

 

Takk for hyggelige kommentarer!

Det er fint så lenge jeg klarer å holde meg til små fisk, så ikke det er opplagt at alt nytt jeg slipper oppi havner nederst på næringskjeden!

"Ebaytomten" har puttet to Aquasky i sekken og er på vei til Mandal! 

Jeg planlegger å lage er refugiumkar på 50 liter ved siden av Lidoen og da
blir det plass til 2 stk 27w 91 cm Fluval Aquasky 2.0 LED Bluetooth så da får jeg se om det kan holde!

Akvariene står inne i veggen så det er bare frontglassene som synes!
{;-)
Totto

"nära havet vill jag bo"

Ändrat av Totto Eide
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Med hov, har lagd en 30cmX30cm hov med 2 meter skaft med mygg gardinstoff. Det meste fanges etter tilfeldighetsprinsippet: Dra hoven gjennom tangen, og se hva som bodde der!

Flyndrer fanges litt mere bevist, men også ved å dra hoven over sanden og håpe å finne noe.
Jeg har planer om å lage noen flaskefeller, men har ikke prøvd det enda!

 

Nyeste innbygger i karret flyttet inn med 5 artsfrender!
IMG_8481.JPG.1db9e1274f54004e4166ef3e3ba44cb2.JPGL

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jeg er ikke død, og akvariet har nå gått i 1 1/2 år!  1. Akvarie har forøvrig blitt til 3, alle sammenkoblet i samme vannsystem. De står med samme topphøyde, og balanserer vannivået med 5 cm tykke hevertrør. (Jeg har ikke hatt så mye oversvømmelse enda) Et kar på 30d X 25b X 50d som står ved siden av hovedkarret og fungerer som barneværelse (Edens hav) for de som ellers ville gått rett inn nederst i næringskjeden, og et kar på 35d X 60b X 30D delt i tre kammer på bakrummet som fungerer som refugium (eller noe liknende) Jeg har bare et par små vannheisdrevne skumpatronfilter og ingen skummer, så tanken var at løspartilker skulle få ro til å samle deg der! Karret har grodd godt til, men det er bare røde tangtyper som gror. Grønne tangtyper jeg plassere oppi holder en stund, før de ser slitne ut og må ut. I perioder legger det seg noe jeg regner med er cyanbelegg på enkelte steder, men med lit støvsuging holder jeg det så nogenlunde i sjakk!

Jeg begynte med to Aquasky LED lamper, men den ene tok inn vann og mistet fjernkontrollmuligheten og har flyttet til bakværelse. For å få mere lys har jeg originalledlyset fra Juvelkarret og et par små led arbeidslamper som står på i en kortere periode.
Kjølekapasiteten min er litt begrenset, og styres mest av temperaturen i kjelleren der fryseboksen står, men når det er litt kaldt ute ligger hovedkarret på omkring 10 grader, og omkring 16 grader om sommeren sidekarrende ligger et par grader høyere!
https://youtu.be/Wn4T0ZQDfVY

Ändrat av Totto Eide
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gruppe på ca 10 eremittkreps gjør en god jobb med å holde bunnen nogenlunde rein for algevekst! (Da jeg hadde en grønngylte som ble litt stor og eremittene lå bare og gjemte seg grodde bunnen til!
Ser dere dverg ulken? De er overaskende fredlige og greie! Jeg har nå ca 4 stykker!

IMG_0745.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Nå har jeg.lett etter trollhummer i to år, og da jeg endelig fant en........ var det i mitt eget akvarie!😄

(Den må ha blitt med noen grodde skjell jeg tok med hjem fra siste sanketur)

Ikke mer en ca 1,5 cm lang med klør, og det etter at den allerede har skiftet skal en gang hos meg!

(jeg har utvides med et akvarie for småkryp, så det ser ut til at den får gå i fred)

D7CE5D7D-6E6D-44E0-8764-4B139CF8F608.jpeg

Ändrat av Totto Eide
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! Fina kontraster på den där med ljusa partier och orangea ögon. Jag har två trollhummrar i mitt akvarium men de har börjat bli riktigt bråkiga! De försöker stjäla mat från min havsros som jag gör allt för att få att trivas så jag får jaga bort de med en pinne. En dag kanske sjörosen äter upp de... Får se hur stora mina blir, de har växt ganska bra hos mig. Går inte ha för många dock, de nyper ihjäl varandra när de ömsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

   Phytoplanktonkultur!

Jeg har tidligere kjøpt startkultur for phytoplanktondyrking fra https://reefphyto.co.uk, men når frakt og tull ble lagt til ble det fryktelig dyrt!

jeg tenkte derfor at jeg denne gangen skulle prøve med naturlige alger fra havet og satte opp et 40 liters akvarie, slapp ned en boblestein, la inntil en arbeidslampe fra Jula, og en vekstlampe fra kinamannen!

det står på bakrommet, ingen varme, ingen kjøling, siste skjekk viste 15 grader. Jeg tilsatte algegjødning og ventet.

Og vannet ble faktisk grønt.... i hvertfall en liten stund. Så ble det klart igjen, veldig klart, jeg har faktisk aldri hatt så klart vann! Men etterhvert ble det i hvertfall litt grønne ruter, men kjempeklart vann! Så jeg glemte det en stund, til jeg oppdaget at de grønne rutene ikke var grønne lenger, men fulle av små prikker som pilte rundt på rutene, og svømte rundt i vannet. Nå har jeg en liten pumpe i karret med slange til smådyrakvariet, og tykk slange som hevert tilbake, så med IKEA appen og en trådløs kontakt kan jeg med et trykk sende en sky av pods ut i akvariet!

(så får vi se hvor lenge denne kulturen overlever!)

 

Ändrat av Totto Eide
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...