Gå till innehåll

Ramosus äter ej, vit avföring


Rekommenderade inlägg

Min Ramosus slutade äta och blev loj/inaktiv för ca 3 dagar sedan tror jag. 

 

Såg av en slump nu imorse att ramosusen hade merparten vit avföring. 

Snabbt googlande så är det många amerikaner som skriver att det är invärtes parasiter och att man ska medicinera med preparat som inte finns i Sverige. 

 

Några tips på vad man kan göra?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har fel - det kan innebära inre parasiter men behöver inte betyda det. De har för sig så mycket over there. Om det är en tun vit skit så kan det vara beroende på svält också. Det är tarmens slemhinna som ger sig i väg.

 

Den här vaneföreställningen kommer nog från symptom hos afrikanska Ciklider där det kan vara ett tecken på ett angrepp av flagelater. Vet inte om detta kan drabba saltvattensfisk. Det fins medel mot detta i Sverige - Waterlife Octazin. Om du väljer och testa med detta - gör det inte i ditt korallakvarie utan i en stor hink och med kraftig luftning/cirkulation. Mata inte - byt vatten efter några dagar.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Lasse sa:

De har fel - det kan innebära inre parasiter men behöver inte betyda det. De har för sig så mycket over there. Om det är en tun vit skit så kan det vara beroende på svält också. Det är tarmens slemhinna som ger sig i väg.

 

Den här vaneföreställningen kommer nog från symptom hos afrikanska Ciklider där det kan vara ett tecken på ett angrepp av flagelater. Vet inte om detta kan drabba saltvattensfisk. Det fins medel mot detta i Sverige - Waterlife Octazin. Om du väljer och testa med detta - gör det inte i ditt korallakvarie utan i en stor hink och med kraftig luftning/cirkulation. Mata inte - byt vatten efter några dagar.

 

MVH Lasse

Det var en kompakt korv :) inget tunt  slemmigt snafs. 

Näringsbrist skulle det kanske kunna vara då den inte ätit på flera dagar. 

Är det tänkbart att den har tarmproblem/hård i magen och väljer att inte äta på grund av detta?

Hahaha, jag har så jäkla dålig koll. Tycker bara det är konstigt att den går från att vara på hugget och äta bra till detta på bara 2 dagar eller nåt. 

 

När jag flyttade över den till korallkarantänen så försökte den knappt fly, väl i karet hade den verkligen inte bråttom att lämna håven. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mycket väl vara sjukdom - slöhet plus matvägran tyder på det. Men att just vit avföring skulle vara en indikationspunkt på parasitproblem - det är det jag vänder mig emot. Kan vara - men behöver inte vara. finns många andra skäl. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Det kan mycket väl vara sjukdom - slöhet plus matvägran tyder på det. Men att just vit avföring skulle vara en indikationspunkt på parasitproblem - det är det jag vänder mig emot. Kan vara - men behöver inte vara. finns många andra skäl. 

 

MVH Lasse

Ok,

några tips på vad jag bör pröva? Eller bara avvakta och se?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sånt läge brukar amerikanarna slänga i allt de kommer över och lite till - oftast vet man inte om fisken dör av sjukdom eller av omvårdnad - men dö - det brukar de göra. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort - troligtvis avvaktat nu när den är ute ur det andra akvariet. Bakteriella sjukdomar brukar uttrycka sig genom små blödningar framförallt på buken, yttre parasiter brukar man se. Om du väljer någon typ av medicinering - gör det inte i korallkaret.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

I ett sånt läge brukar amerikanarna slänga i allt de kommer över och lite till - oftast vet man inte om fisken dör av sjukdom eller av omvårdnad - men dö - det brukar de göra. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort - troligtvis avvaktat nu när den är ute ur det andra akvariet. Bakteriella sjukdomar brukar uttrycka sig genom små blödningar framförallt på buken, yttre parasiter brukar man se. Om du väljer någon typ av medicinering - gör det inte i korallkaret.

 

MVH Lasse

Tack för svaren Lasse.

Jo, jag har förstått att jänkarna gillar att dundra på med alla möjliga sorters preparat. 

Om jag får för mig att medicinera så gör inte det i korallkaret. 

Först måste jag dock hitta vad det är som är fel och sen ett preparat mot detta.

Inte helt enkelt :) 

Förhoppningsvis tar den sitt förnuft till fånga och börjar äta igen som en normal Ramosus. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kim , ursäkta om jag är lite förvirrad , har du fisk i karet och karantän ? salaria ramosus det är alltid 50 50 om dom överlever ,

oftast orsakar man problem själv , när jag var ny (på medeltiden ) om man såg en prick eller något på en fisk då åkte allt ut och man jaga runt den för att lägga i cuprasin ,

sen klia man sig i huvet och undra varför fisken dog, då var lösningen att skylla på butiken som sålde sjuk fisk ,

inte att man i sin iver att göra rätt hade förstört hela karets balans , det viktiga är att få fisken att äta , mat mat och ännu mera mat ,

och bytt lite mera vatten istället , 

all fisk svälts innan transport och en del klarar inte att komma i gång igen tyvärr ,

sen är det ju så att om man håller ett korall kar så vill man ha värde 0 på nitrat och fosfat ,

kan inte hitta någon bra bild , men om du sett hur det ser ut efter dynamitfiske , då blir det en grön alg sörja , 

även vid monsunregn då kommer det ut mängder med skit , och det blir nästan sötvatten närmas kusterna , 

men ett friskt rev suger upp allt , det är därför alla värden visar 0 på ett rev ,

ett skitigare kar är oftast friskare än ett med 0 värde , då måste du ha järnkoll på vad du gör , det finns inte utrymme för misstag , 

mvh stefan

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Kim , ursäkta om jag är lite förvirrad , har du fisk i karet och karantän ? salaria ramosus det är alltid 50 50 om dom överlever ,

oftast orsakar man problem själv , när jag var ny (på medeltiden ) om man såg en prick eller något på en fisk då åkte allt ut och man jaga runt den för att lägga i cuprasin ,

sen klia man sig i huvet och undra varför fisken dog, då var lösningen att skylla på butiken som sålde sjuk fisk ,

inte att man i sin iver att göra rätt hade förstört hela karets balans , det viktiga är att få fisken att äta , mat mat och ännu mera mat ,

och bytt lite mera vatten istället , 

all fisk svälts innan transport och en del klarar inte att komma i gång igen tyvärr ,

sen är det ju så att om man håller ett korall kar så vill man ha värde 0 på nitrat och fosfat ,

kan inte hitta någon bra bild , men om du sett hur det ser ut efter dynamitfiske , då blir det en grön alg sörja , 

även vid monsunregn då kommer det ut mängder med skit , och det blir nästan sötvatten närmas kusterna , 

men ett friskt rev suger upp allt , det är därför alla värden visar 0 på ett rev ,

ett skitigare kar är oftast friskare än ett med 0 värde , då måste du ha järnkoll på vad du gör , det finns inte utrymme för misstag , 

mvh stefan

 

 

 

Nä, bara i karantänen. 

Tänkte att det kanske var bättre att starta en ny tråd eftersom det enbart gäller ramosusen, alla andra äter....än så länge. 

 

Jag har inte medicinerat något. 

Köpte först 2 clowner och en Ramosus. Dessa hade då varit i karantänen ett tag och alla åt bra. 

När jag sen var i Danmark och såg en vitbröstad hybrid så var jag tvungen att slå till, efter det har där varit problem i karantänen med div utslag och nu då att min Ramosus slutat äta och idag vit avföring (kompakt, ej slemmig/lös). 

Flyttade idag ner den till korallkarantänen och ska se om jag kan få den att börja äta igen.

Fick den att smånafsa på lite nori 2 gånger men får se om den kommer igång igen. 

Nyss handmatade jag den med en liten bit flakes. Fick nästan trycka ner den i munnen på den :D 

Har satt en liten bit nori på en klämma till den oxå precis där den håller till. Återstår at se om den börjar picka. 

Perfekt sysselsättning att sitta o glo på en fisk som knappt rör sig när man är hemma sjuk från jobbet. 

 

Jag har börjat med att göra flera vattenbyten nu för att försöka fräscha till vattnet även om fosfat etc kanske inte är så viktigt för fisk så tänker jag att hyfsat bra kvalitet på vattnet inte kan göra det sämre. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alldeles för tidigt att ropa hej men sitter och tittar på hur ramosusen småbetar på nori i karantänen. 

Han känns fortfarande slö/seg jämfört med hur han har varit tidigare dock. 

Men att äta är ett steg i rätt riktning. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Avföring tre dagar efter att den slutat äta låter nästan som förstoppning. Har den fått mycket animalisk föda? Det kanske även skulle kunna förklara den ljusa färgen. Nori är säkert bättre.

Dom får nori, hela tiden, 3 olika färger. Även spirulinaflingor. 

Dock så attackerar dom rätt hårt när jag matar flingor till clownerna. 

Var faktiskt inne lite på förstoppning tidigare. 

Men den har aldrig varit så timid som den är nu. Tre dagars förstoppning kan inte vara förklaringen till det, eller?

 

Tycker även den beter sig konstigt när den betar i korallkarantänen. Som att den blivit hjärnskadad/blind/psykiskt skadad :D 

Den kryper liksom runt på botten lugnt och sansat och pickar lite märkligt....svårt att förklara. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Christian J sa:

Kanske vitlök hjälper mot eventuella tarmparasiter.

 

Menar du konstigt för att vara en Salarias/blennid? De brukar ju ha ett ryckigt simsätt omväxlande med att de ligger stilla.

Konstig jämfört med hur den varit tidigare. Känns nästan som en mandarin nu :) 

Den simmar nästan inget alls utan kryper bara runt. 

Han får vara kvar i korallkarantänen en 1 vecka till eller nåt. Äter han bra så åker han tillbaka till dom andra fiskarna. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
On 2018-07-17 at 17:31, Kimozabe skrev:

Ju mer jag tittar på den ju mer känns det som att den har blivit blind. 

Simmar in i snäckor, glas etc. 

Märker extremt sent när en fisk är nära den, håller sig helst på botten :( 

 

Mvh

Kim

Cc ar dig så du ser att jag skrev. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...