Gå till innehåll

Demontera doserpump, Revdos 41


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

@admin vet inte om denna hör hemma under pumpar eller övrig teknik :)

 

Någon som har en Revdos 41 och vet hur man demonterar pumphuvud/felsöker?

 

Jag har en Revdos som aldrig blivit använd av mig. Provade att köra pumparna manuellt och nr 4 jobbar inte. 

Så skulle behöva lite tips på hur jag går vidare för att se om jag kan hitta något. 

@stigigemla ;)  Går det att byta huvud om det är det som felar?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste felet är att motorn slirar. I så fall hör man att pumpen slirar om man kör manuell styrning på den pumpen. Rakt upp och rakt ned på doserpumphuvudet sitter två snäpp. Om du lättar på dem en halv millimeter en åt gången kan du lyfta ut pumphuvudet. I pumphuvudet ser du sedan en slang som går förbi tre rullar. Vrid på dessa rullar (hela paketet - alla tre) lite grann. Ta inte ut rullarna - bara vrid på hela paketet. Sedan är det bara att trycka pumphuvudet på plats så bör det fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, stigigemla sa:

Det vanligaste felet är att motorn slirar. I så fall hör man att pumpen slirar om man kör manuell styrning på den pumpen. Rakt upp och rakt ned på doserpumphuvudet sitter två snäpp. Om du lättar på dem en halv millimeter en åt gången kan du lyfta ut pumphuvudet. I pumphuvudet ser du sedan en slang som går förbi tre rullar. Vrid på dessa rullar (hela paketet - alla tre) lite grann. Ta inte ut rullarna - bara vrid på hela paketet. Sedan är det bara att trycka pumphuvudet på plats så bör det fungera.

Tack för svaret.

Tror inte den slirar, tror mer på stendöd :) 

Ska kolla på det när jag kommer hem. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Märkligt. Jag har haft ett liknande fel där pumpen gick igång efter en reset. Men den går bara att göra via programmeringsenheten.

Inget fel på en motor eller styrningen till en motor ännu. Och en motor som hittills inte använts!

Köpte den begagnad av kfarmnel här på guiden så jag kan inte svara på om den gått sönder i deras ägo. 

 

Men om jag skulle behöva den fjärde pumpen, vad är där då att göra?

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det fixar jag givetvis.

Jag har alla reservdelar hemma.

/Stig.

Det blir alltså en tur upp till din butik?

Då får det vänta 1 år eller nåt när det är dags för mer balling. Rätt många timmar tur o retur :P 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen @stigigemla

Skulle kalibrera dom 3 huvudena som fungerar tänkte jag. 

När jag går in i kalibreringen så står 4:an och räknar ner från typ 10.5 timmar. Kan det vara det som spökar?

Antagligen har jag varit inne blippat runt i menyerna innan jag fick manualen och har då lyckats göra något. 

 

Hur länge måste dosern vara strömlös för att ”nollas”?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, stigigemla sa:

Det är över en vecka. Men då vet vi att den behöver resettas. Det sker automatiskt när backupbatteriet är urladdat.

Man bör nog ha doserpumpen strömlös 2 veckor för att vara säker.

Men kan jag dra igång doserpumpen och låta tiden löpa ut för nr4 i kalibreringen?

Behöver nämligen få igång doserpumpen och vill kalibrera dom andra. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

@stigigemla
Kapar tråden med ytterligare fråga ang batteriet i Revdos 41.

 

Laddar batteriet upp sig? Efter att ha stått utan nätström i flera veckor. Gav jag den nätström idag: ställde klockan, kalibrerade pumparna. Allt gick bra. Flyttade Revdos från köket till karet och gav den nätström igen, klockan var då nollställd. Kommer batteriet att ladda upp sig, eller går det att byta det om det skulle behövas?

 

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...