Gå till innehåll

Pelle79

Rekommenderade inlägg

Jag hade inte oroat mig jätte mycket iaf helt dugliga värden bättre att vara där lite för högt än att balansera på gränsen till att nolla. Har ej använt red seas men på salifert tycker jag det är svårt att se när man är jätte lågt. 

Snyggt kar! Trivs korallerna ska man inte stirra sig blind på värden bättre att ha stabila än att jaga perfekta. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har märkt att vissa att vissa av korallerna har lite svårt för att trivas. Problemen är de koraller som jag har i framför stenarna speciellt på vänster sidan. Candy cane vill inte fluffa upp sig  så jag får flytta runt lite och sen rikta om pumpen på högersidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Med koraller som inte trivs finns det lika många anledningar som koraller. Ibland hittar man felet, ibland tyvärr inte. Räkor kan gilla att öppna upp lps:ers munnar och kan irritera dem på det sättet, vattenvärden, hur pumparna är riktade (precis som i de banorna du varit inne på), ljus, hur nära det är till andra koraller och vilka.. Listan kan göras lång. Hoppas du lyckas hitta det som kan vara felet till att vissa inte trivs.

 

Jag har märkt att när jag ska gissa koraller så brukar det gå helt fel, men någon typ av mjukkorall ser det ju ut som. Sacrophyton utan helt öppna polyper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej 

 

 

 

Jag var nere på zoogiganten i Lomma igår och köpte fisk en sandvändare med gult huvud och en red coris Wrasse ( clown wrasse)

 

Sandvändaren mår jätte bra och begraver allt som finns på botten. Men wrasse verkar inte må så bra, den hade grävt ner sig men nu ligger den på sidan på botten men andas . Den är fin i färgen.

 

Jag ska ringa ner till dom och höra lite om den sen får den chansen att kurera sig under nyårshelgen.... har någon av er varit med om liknande beteende? 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft erfarenhet av att läppfiskar som gräver ner sig kan vara väldigt undvikande i många dagar efter att de kommer in i akvarier. Ibland över en vecka. Så det måste inte vara helt galet. Utan observera fisken försiktigt så den inte ser allt för dåligt ut så blir den nog mer hemmastadd med tiden och vågar simma omkring. De är fina fiskar men många arter är lite stingsliga och nervösa av sig... Och en del har inget koncept av dödsförakt öht :-) 

 

Många är tyvärr duktiga på att hoppa, troligtvis pga att de är nervösa och rädda oftast. Men du har väl lock på ditt kar? Isf borde det vara ganska säkrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Nu är det tid för lite nya bilder. Det enda som har hänt i karet är att clown wrassen dog och sandvändaten höll på att kväva alla koraller, så han fick ett nytt hem i en butik. Nu verkar det som att det mesta har repat sig efter julens katastrof. :)

IMG_1085.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...