Gå till innehåll

Öka pH men inte kalcium?


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej!

Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen.

 

Vad mäter du ditt pH med? Vad är ditt pH precis innan ljuset tänds och precis innan din maxnivå (om du har dimmbart ljus - annars precis innan det släcks). Hur doserar du kalcium och bikarbonat/karbonat? Balling, Core 7 eller kalkreaktor. Var har du ditt insug till skummaren - inomhus eller utomhus.

 

Det finns en del knep att ta till men ovanstående uppgifter hjälper till att hitta det bästa knepet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har ett 720 l kar får jag väl börja med att säga. Mäter pH med Salifert. Ligger mellan gult och lite lätt mossgrönt på morgon innan det tänds. Får då det till cirka pH 7.6. Skummaren går bara när karet är släckt. Har inte nämnvärt mycker koraller än (8 fraggar och en mjuk).  

Har köpt hem Core 7 men ännu inte börjat dosera. Har skummare som suger luft inomhus. Doserade CaCl2 och MgSO4 innan ett 40% vattenbyte. Insåg misstaget i min iver att höja pH. Efter det enbart doserat en tsk kalciumhydroxid löst i 2 l RO vatten. Ligger nu på Mg 1460 och Ca 460. Använder Blue Treasure salt

20180726_111515.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...